본문 바로가기


한국화과

한국화과
한국화과(韩国画系) Department of Korean Painting

학위과정 : 석사과정
전  공  명 : 한국화(Korean Painting)

Ⅰ. 학과교육목표

  1. 문화의 균형적 발전 기여
  2. 새로운 예술창조의 작가 및 미술교육자 양성
  3. 동 서양 미술사 및 미술이론 강화 이론적 기반 확립

Ⅱ. 학과대학원위원
류창희, 최병길, 여태명

Ⅲ. 전임교원

직 급 성 명 학 위 명 전 공 분 야
교수 류창희 미술학석사 한국화
교수 최병길 철학박사 조소
교수 여태명 미술학석사 서예


Ⅳ. 편성교과목

1. 선수과목

학수번호 과목명 영문명 학점
81100103 한국미술사 History og Korean Arts 2
81100106 채묵화1 Colored and India Ink paninting1 2
81100107 채묵화2 Colored and India Ink paninting2 2
81100112 근대동양회화사 History of Moden Oriental Painting 2
81100122 한국전통문양기법1 Korean Tradition Pattern Technique1 2
81100123 한국전통문양기법2 Korean Tradition Pattern Technique2 2
81100125 한국화묘법 Korean Paninting Imitative Technique 2
81100126 기초채색화1 Basic Paniting Imitative Tecchnique1 2
81100127 기초채색화2 Basic Paniting Imitative Tecchnique2 2


2. 학과 공통과목

3. 전공과목

학수번호 과목명 영문명 학점
81100301 미술철학 Philosophy of Fine Arts 3
81100302 동양회화사 Theory of Oriental Painting 3
81100303 현대미술사 History of Modern 3
81100304 작가론 Introduction of Printers 3
81101001 (동양)조형예술론 Plastic Arts Theory 3
81101002 조선회화사 History of Chosun Painting 3
81101003 현대한국화론 Theory of Korean Painting 3
81101007 채묵조형1 Plastic of Colored and India-ink 1 3
81101008 동양화론 Orientalist an essay 3
81101009 채묵조형2 Plastic of Colored and India-ink 2 3
81101011 수묵조형1 Plastic of India-ink 1 3
81101012 수묵조형2 Plastic of India-ink 2 3
81101013 조형창작1 Formative Creation 1 3
81101014 조형창작2 Formative Creation 2 3


4. 교과목 해설
미술철학 Philosophy of Fine Arts
예술의 본질 및 미적 가치의 고유성을 미학적 방법론을 통해 알아보고 바람직한 예술가상의 정립에 요구되는 이론적 지식을 함양하고 연구한다.
Aesthetic methodology to learn the essence of art and the aesthetic value of the uniqueness of the better artists on the requirements established in the theoretical develop knowledge and research.

동양회화사 Theory of Oriental Painting
본 강좌의 목적은 동양의 회화가 어떻게 전개되었는지 살펴보는 데 있다. 본 강좌에서는 동양미술의 전반적인 흐름에 대해서 살펴보고자 하는데, 특히 한국의 회화에 주안점을 둔다. 한국의 회화는 가까운 중국, 일본의 회화와 역시 이들 나라의 유기적인 관계 속에서 발전하였다. 따라서 이들 3국을 중심으로 전통적인 회화양식으로 변화해 가는 과정을 대표적인 회화운동유파 및 작가를 중심으로 살펴본다.
The purpose of this course is to look at how the development of the oriental painting has been In this lecture, to examine the overall flow of oriental art, which puts emphasis on painting, especially in South Korea. The nearest Korean paintings of paintings of China, Japan, and also develop in the organic relationship of these countries. Thus, in these three countries, the process of change in the form of traditional painting representative painting movement sects and writers look.

현대미술사 History of Modern
현대 회화의 여러 가지 특색과 주요한 흐름들을 통해 현대 과거의 역사적인 관련성의 존재를 느낌으로써 현대미술의 특성과 흐름을 체계적으로 이해하는데 그 목적을 둔다.
By feeling the presence of the historic relevance of the contemporary past several traits of modern painting through the main flow and systematically to understand the flow characteristics of contemporary art and its aims.

작가론 Introduction of Printers
지금까지 활동해 온 작가나 작고한 작가의 작품과 그 작품이 제작된 동기를 살펴봄으로서 학생 개개인의 작가의 작품과 그 작품이 제작된 동기를 살펴봄으로서 학과 개개인의 작품 활동에 좋은 영향을 미칠 수 있게 하는 중요한 과목이다.
Artist who worked until now and a small artist’s works and by examining the motives that produced works by examining the motivations of the artist’s work on the individual student and the work produced by a good impact to the Department of the individual’s work activity may haveThis is an important subject.

(동양)조형예술론 Plastic Arts Theory
미술 작품의 조형원리를 중심으로 제 요소들을 연구 지도한다.
Formative principle of the work of art, the study of the second element.

조선회화사 History of Chosun Painting
조선의 회화가 주체의식을 지닌 민족적 회화로서의 맹아기였고 근대회화의 출발이었음을 연구한다.
Shipbuilding of painting as a painting subject with a sense of national research and modern paintings departure was maengahgi.

현대한국화론 Theory of Korean Painting
현대한국화의 흐름과 그 다양성에 대한 것을 고찰하고 시대적 미의식을 탐구한다.
Explores the contemporary aesthetic sense and consideration for its diversity and flow of modern Korean painting.

채묵조형1 Plastic of Colored and India-ink 1
수묵과 채색의 혼용방법에 있어서 동양의 회화이론과 현대적 조형미의식의 연구를 하는데 목적을 둔다.
Mixture of India ink and colored in oriental painting theory and to the study of modern plastic beauty conscious aims.

동양화론 Orientalist an essay
동양회화의 원리와 제반요소를 중심으로 시대적 변화에 따라 표현된 다양한 화론을 강의 한다.
Theory of periodic changes depending on the representation of all the elements and principles of oriental painting will be taught.

채묵조형2 Plastic of Colored and India-ink 2
수묵과 채색의 혼용방법에 있어서 동양의 회화이론과 현대적 조형미의식의 연구를 바탕으로 작품을 제작한다.
Produced a mixture of India ink and colored in oriental painting theory and based on studies of modern plastic beauty rituals work.

수묵조형1 Plastic of India-ink 1
동양회화이론과 수묵의 현대적 조형미의식을 바탕으로 개성 있는 작품을 표현하며 이론적 방법 및 한국 미의식을 연구한다.
Express a personality that works as a formative art modern ink painting of oriental painting theory and consciousness studies and theoretical methods, and the aesthetic Korea.

수묵조형2 Plastic of India-ink 2
동양회화이론과 수묵의 현대적 조형미의식을 바탕으로 개성 있는 작품을 제작한다.
Formative art modern ink painting of oriental painting theory and consciousness produced unique works.

조형창작1 Formative Creation 1
형태,색채,재질,공간 등 조형요소의 종류 및 특성을 이해하고 이를 바탕으로 현대 예술 작품을 독창적으로 연구하며 새로운 표현기법과 창작태도를 기르는데 학습목표를 두고 있다.
This kind of formative elements, such as shapes, colors, materials, space and understanding the characteristics and contemporary works of art based on the original research and new techniques of expression and creative attitude instill learning aims.

조형창작2 Formative Creation 2
형태,색채,재질,공간 등 조형요소의 종류 및 특성을 이해하고 이를 바탕으로 현대 예술 작품을 독창적으로 연구하며 새로운 표현기법과 창작태도를 기르는데 학습목표를 두고 작품을 제작하는데 주력한다.
Focus on research and creative works of modern art based on it, the kind of formative elements, such as shapes, colors, materials, space and understand the characteristics and learning aims in producing work to cultivate new techniques of expression and creative attitude.