본문 바로가기


경영학과

경영학과(经营系) Department of Business Administration

학위과정 : 석사과정, 박사과정, 석·박사통합과정
전  공  명 : 경영학(Business Administration)

Ⅰ. 학과교육목표
1. 기업경영 전반에 대한 전문경영지식을 배양한다.
2. 가치 창조적 기술혁신능력을 배양한다.
3. 윤리적 경영철학과 경영의사결정 능력을 기른다.
4. 실천적 자질과 문제해결능력을 배양한다.
5. 의사소통능력을 향상시킨다.

Ⅱ. 학과대학원위원
정수진, 박성태, 김진병, 박정민, 박홍배, 이선수, 황진수, 정석영
송치승, 나광진, 유병남, 전인우

Ⅲ. 전임교원

직 급 성 명 학 위 명 전 공 분 야
교수 정수진 경영학박사 인사관리
교수 박성태 경영학박사 재무관리
교수 김진병 경영학박사 마케팅
교수 박정민 경영학박사 생산관리
교수 박홍배 경영학박사 인사관리
교수 이선수 경영학박사 마케팅
교수 황진수 경영학박사 재무관리
교수 정석영 경영학박사 국제경영
부교수 나상균 경영학박사 생산관리
부교수 소순후 경영학박사 생산관리
조교수 조현진 경영학박사 마케팅
조교수 나광진 경영학박사 마케팅
조교수 송치승 경영학박사 재무관리
조교수 유병남 경영학박사 경영전략
조교수 전인우 경영학박사 국제경영


Ⅳ. 편성교과목

1. 선수과목
■ 석사, 석·박사통합 선수과목

학수번호 과목명 영문명 학점
20500101 경영학원론 Principles of Management 3
20500104 마케팅원론 Principles of Marketing 3
20500123 인사관리 Personal Management 3
20500124 재무관리 Financial Management 3
20500125 생산관리 Production Management 3
20500127 국제경영 International Business 3
20500126 경영통계 Business Statistics 3

 

■ 박사 선수과목

학수번호 과목명 영문명 학점
20507096 국제경영연구 Studies in Internatinal Business 3
20500313 마케팅관리연구 Studies in Marketing Management 3
20500302 경영학특강 Advanced Study of Management 3
20507109 생산전략분석 Production Strategy Analysis 3
20507142 인적자원관리연구 Advanced Personnel Management 3
20500309 재무관리연구 Studies in corporate finfnce 3


2.  전공과목

학수번호 과목명 영문명 학점
20507096 국제경영연구 Studies in International Business 3
20700360 국제마케팅연구 Study on International Marketing 3
20507145 국제결제론 International Trade Payment Systems 3
20507133 국제재무관리연구 Seminar on International Finance 3
20507114 옵션및선물시장론 Options and Futures Market 3
20507146 국제무역세미나 Seminar on International Trade 3
20507132 전략경영론 Strategic Management 3
20500313 마케팅관리연구 Studies in Marketing Management 3
20507154 마케팅전략론 Seminar in Marketing Strategy 3
20500302 경영학특강 Advanced Study of Management 3
20507178 물류및공급사슬관리 Logistics and Supply 3
20507109 생산전략분석 Production Strategy Analysis 3
20507176 기술경영연구 Studies in Technology Management 3
20507136 품질경영연구 Studies in Quality Management 3
20507177 의사결정모델연구 Studies in Decision Making Models 3
20507142 인적자원관리연구 Advanced Personnel Management 3
20500305 조직행동연구 Advanced Organizational Behavior 3
20507070 노사관계연구 Studies in Industrial Relations 3
20507168 사회적책임경영연구 A Study of Social Responsibility Management 3
20507188 조직구조론 Research of Organizational Structure 3
20501106 조직이론 Organizational Theory 3
20507169 인사·조직연구방법론 Research analysis of Organization Science 3
20507190 유통관리연구 Studies in Marketing Channel 3
20500309 재무관리연구 Studies in Corporate Finance 3
20507116 금융기관론연구 Advanced Financial Institutions 3
20507083 재무분석 Financial Analysis 3
20507182 벤처기업경영론 Venture Business 3
20507112 투자이론연구 Advanced Investment Theory 3
20507147 사회과학연구조사방법론 Research Method for Social Science 3
20507148 국제경영전략세미나 Seminar on International Business 3
20702062 국제마케팅세미나 Seminar on International Marketing 3
20507150 국제재무관리세미나 Seminar in International Financial Management 3
20507151 국제금융론 International Finance 3
20507152 국제협상론 International Negotiation 3
20507153 국제통상법연구 Studies in International Trade Laws 3
20507156 마케팅조사방법론 Advanced Marketing Research 3
20502060 소비자행동연구 Seminar in Consumer Behavior 3
20507157 마케팅관리세미나 Seminar in Marketing Management 3
20507158 서비스마케팅세미나 Seminar in Service Marketing 3
20507193 유통관리세미나 Marketing Channel Seminar 3
20507098 소매업관리연구 Studies in Retail Management 3
20507139 신제품관리세미나 Seminar on New Product Management 3
20507191 촉진관리세미나 Sminar on Promotion Management 3
20507161 다변량시계열분석연구 Studies in Multi-variate Time Series Analysis 3
20507162 경영관리연구 Studies in Business Management 3
20507130 품질경영세미나 Seminar in Quality Management 3
20507140 생산계획연구 Studies in Production Plan 3
20507163 기술전략연구 Studies in Technology Strategies 3
20507189 경영과학특수연구 Special Topics in Management Science 3
20507165 의사결정지원시스템연구 Studies in Decision Support System 3
20507166 물류시스템분석 Logistics System Analysis 3
20507141 전략경영특수연구 Specialized Research of Strategic Management 3
20507170 행동과학연구방법론 Methodology of BehavioralScience 3
20507091 임금관리연구 Studies in Wage Administration 3
20507192 조직개발연구 Research of Organization Development 3
20507172 인적자원관리특수연구 Special studies in Human Resource Management 3
20507187 조직행동론특수연구 SeminarinOrganizationalBehavior 3
20507173 조직이론특수연구 SeminarinOrganizationTheory 3
20507134 금융계량분석 Financial Econometrics 3
20507174 재무관리세미나 Seminar in Financial Management 3
20507183 금융기관세미나 Financial Institutions Management 3
20507186 재무분석세미나 Seminar in Financial Management 3
20507113 포트폴리오이론 Portfolio Theory 3
20507185 재무정책세미나 Seminar in Financial Strategy 3
20507138 계량경영분석세미나 Seminar in Quantitative Business Analysis 3
20507080 경영통계분석 Business Statistical Analysis 3
20507143 연구조사방법론 1 Research Methods in the Social Sciences 1 3
20507137 연구조사방법론 2 Research Methods in the Social Sciences2 3


3. 교과목 해설

경영통계분석Business Statistical Analysis
사회과학 연구방법론의 기초과정으로서 기술통계, 확률 및 확률분포, 표본분포, 통계적 추정 및 가설검증 등을 다루며 가장 기본적인 통계적 방법의 응용을 연구한다.
As a basic course for methodology of social science, the area of the study includes descriptive statistics, probability, probability distribution, statistical estimation and hypothesis testing in addition to the foremost essential statistical methods and application.

연구조사방법론 1 Research Methods  in the Social  Sciences 1
경영학을 연구하는 학생으로 하여금 조사 설계, 자료 수집, 자료 분석 및 보고서 작성 등을 포함한 과학적 조사 방법에 대한 기초 개념에 익숙해지도록 하는데 목적이 있다.
The overall objective of this course is to develop knowledge and understanding of scientific research methods and to provide skills to design and accomplish a research project, performing  analyses using qualitative and quantitative research methods and to communicate  the results. This course will cover four broad topics:   the foundations of
scientific research, research design, data collection, and data analysis.

연구조사방법론 2 Research Methods  in the Social  Sciences2
사회과학에서 사용되는 기본적인 조사개념과 기법들을 다루며 조사방법에 대한 원칙과 절차 및 정량분석과 정성적 분석 기법들을 학습한다.
This course deals with the basic concepts and techniques that are used in social  science research and critically evaluate both quantitative and qualitative  research studies

마케팅관리연구 Studies in Marketing Management
마케팅관리연구는 고객가치 창조로서 마케팅의 역할을 이해하는데 중점을 둔다. 가치 창조와 포착, 고객욕구 확인과 구 매과정의 이해, 표적세분시장의 선정, 제품포지셔닝, 그리고 브랜드자산 등에 대한 이론과 사례를 탐색한다. 여기에서 다 루어지는 주제들은 4P에 관한 것으로 제품의 광고와 커뮤니케이션, 제품 유통, 제품 가격과 시장조사에 관한 것이다. 더 불어 전자상거래와 인터넷에 관한 것도 다룬다. 따라서 다양한 마케팅문제들에 대한 이론과 실제를 망라하기 위하여 마 케팅 관련 논문과 사례를 읽고 토의하도록 한다.
The course focuses on the role of marketing  as creating value for customers. Emphasis is placed  on creating and capturing value,  identifying  customer  needs and understanding  purchasing  processes,  forming target  segments, positioning the product, and managing brand equity. Topics to be covered include advertising and communicating the product, distributing the product,  pricing the product and market research. In addition, the course will focus on electronic commerce and the Internet. We will use cases, discussions,  and readings to provide a mix of theory and hands-on problem  solving to a variety of marketing issues.

마케팅관리세미나 Seminar  in Marketing Management
마케팅관리 영역에서 발표된 최신의 연구논문, 즉 소비재와 산업재 제품개발과 관리, 광고와 촉진관리, 가격, 유통과 소 매, 판매관리와 인적판매, 뿐만 아니라 마케팅관리연구와 관련된 철학과 방법에 대한 것들을 심층적으로 학습한다. Current  research in the marketing  management  area, including such content  topics as consumer  and industrial product development  and management,  advertising and sales  promotion management, pricing, distribution  and retail issues, sales management  and personal  selling as well  as the philosophies and methods relevant to applied managerial research.

서비스마케팅세미나 Seminar  in Service  Marketing
서비스마케팅은 서비스경제의 비중이 높아지면서 보다 효과적인 마케팅관리자로서의 역할을 수행할 수 있도록 하는데 목적이 있다. 먼저 서비스의 주요한 특성으로 제품과 어떻게 다른가에 대하여 이해하고, 무형의 제품으로서 마케팅적 의 미를 탐색하고, 서비스품질의 향상과 서비스기업의 지속가능한 성공요소들에 대하여 논의한다. 그럼으로써 서비스마케 팅에 대한 통합적 관점을 진작시키고자 한다.
The purpose of this course is to help prepare you to function  as an effective executive in a services economy.  You will become  more  knowledgeable  about: (1) the  nature  and characteristics  of services;  (2) the  marketing implications  of product intangibility; (3) the improvement  of service quality; and (4) the drivers of sustainable success in service businesses. You will develop an integrative view of services marketing.

소비자행동연구 Seminar  in Consumer Behavior
소비자 행동을 이해하기 위하여 소비자 구매 의사결정 과정과 그 과정에 영향을 미치는 요인들을 규명하고 분석하는데 그 목적을 두고 있다.
The purpose  of this  course  is to provide  graduate  students with a solid  foundation for critical thinking and research on the judgment  and decision making aspects of consumer behavior.

마케팅조사방법론 Advanced Marketing Research
마케팅 현상을 이해하기 위한 실증적인 조사기법을 익히는데 그 목적을 두고 있다.
The purpose of this course is to develop an awareness and understanding of the various information  sources and techniques for gathering and analyzing marketing data that can reduce the uncertainty and increase the profitability of marketing decisions.

유통관리세미나 Marketing Channel Seminar
유통관리의 기본 이론과 개념을 소개하고 최근 유통연구에 대한 동향과 유통현장에 대한 이슈를 분석한다.
This course provides  an overview of current knowledge  about Marketing  channel. It discusses various  channel issues about relationship management.

소매업관리연구 Studies in Retail  Management
소매관리의 일반적인 이론을 소개하고 소매업체의 특징과 유형, 소매전략, 고객관계관리, 상품관리, 점포관리 등에 대해 연구한다.
This course provides an understanding of retail management: types of retailer, retail strategy, customer relationship management, product management, and store management.

유통관리연구 Studies in Marketing Channel
유통의 기본 개념과 이론을 소개하고 유통구조의 유형과 특징 및 유통현장의 문제점과 개선방안 등을 연구한다.
This  course  introduces  the  theories  and principles  of marketing  channel.  Attention  focuses on the  types  of marketing  channels, the roles of channel members, and the dimensions of channel relations.

신제품관리세미나 Seminar  on New Product  Management
제품에 대한 기본적 개념을 이해하고, 제품설계, 설계된 제품의 시장수요 예측, 제품믹스 전략과 제품관리에 대하여 연 구한다.
The purpose of this course is to understand the basic concept of products and study market demand forecasting of designed products, product mix strategy, and product management

촉진관리세미나 Seminar  on Promotion  Management
광고, 인적 판매, 홍보, 판매촉진 등 전략적 촉진도구에 대한 기본적인 개념을 이해하고 IMC전략에 대해 연구한다 The purpose of this course is to understand basic concepts of the strategic promotion  tools which are advertising, personal selling, publicity,  and sales promotion and study Integrated Marketing Communication(IMC) strategy

마케팅전략론 Seminar  in Marketing Strategy
마케팅의 기본적인 전략인 STP와 4P전략에 대해 이해하고 마케팅관리를 함에 있어 보다 고객과 시장환경에 바탕을 둔 체계적인 접근 방법에 대해 연구한다.
The purpose of this course is to understand concepts of STP and 4P’s mix strategies which are basic strategy of marketing and study the systematic approach  which is based on customers and market environment for managing marketing

사회적책임경영연구 A Study  of Social  Responsibility Management
사회적 책임을 다하는 경영은 신뢰성 있는 상품과 서비스를 제공하는 것부터 수익금 일부 기부, 환경정화 활동, 각종 봉 사활동, 정당한 세금 납부, 재무적 투명성 공개, 근로자 권익 향상, 질서 있는 경쟁 등의 내용을 포함한다. 이를 실천하는 기업은 기업의 지속 가능성 확보는 물론 브랜드 가치가 높아지는 등의 부수적 효과가 발생 한다. 경영활동 과정에 있어 서 적정이윤 실현과 함께 그 본연의 목적을 달성하며 사회와 상호 발전을 도모하기 위해 상동적 가치를 주고 받으며 협 력적 관계를 유지하는 것이 매우 중요하다. 따라서 경영과 사회가 상호 협력적인 관계를 통하여 발전을 도모할 수 있는 지식을 체계화하여 상호 이익이 되도록 경영과 사회적 책임을 이해하고 그들의 상호관계와 역할 등을 규명하는데 이 교 과목의 목적이 있다.
This practice is a company experiencing a side effect such as ensuring the sustain ability of the enterprise, as well as brand value has increased. Business activity  in the process of achieving  its original objectives with adequate profit margins  realized and it is  very  important to maintain the cooperative  relationship  between sending  and receiving homologous value for society and to promote mutual development. As a result, social management  and social responsibility are understood to be mutually  beneficial to organize knowledge that can be achieved through the development of cooperative relations and the purpose of this course is to examine to their mutual relations and role.

노사관계연구 Studies in Industrial Relations
산업평화를 확립하기 위한 노사관계제도 및 발전방향에 대해서 학습한다. 이러한 목적을 달성하기 위해 노사관계환경, 노동조합, 단체교섭, 단체협약, 노동쟁의 및 쟁의행위 조정, 부당노동행위, 경영참가, 근로생활의 질 등의 주제들에 대해 서 연구한다.
Learn about the industrial relations system and the development direction for the industry to establish peace. For this purpose the labor relations environment  in order to achieve union, collective bargaining,  collective contract, labor disputes and industrial action adjustment, unfair labor practices, management  participation,  and research on topics such as quality of working life.

인적자원관리 특수연구 Special studies  in Human  Resource Management
인적자원관리에 대한 정확한 이해를 통해서 효과적인 인적자원관리시스템을 구축하는데 도움을 주기 위한 기본정보와 지식을 확보할 수 있도록 인적자원계획, 모집과 선발, 교육훈련, 평가, 보상, 복리후생 등을 연구한다
Human Resources  through a precise understanding of effective human resource management  system for human resources  planning so that you can learn  the basic information and knowledge to help to build, and seolbal recruitment, training, evaluation, compensation, and benefits such as studies.

임금관리연구 Studies in Wage  Administration
기업의 임금결정에 관한 이론적 고찰과 나아가 이의 제도적 변천 및 바람직한 관리방안을 연구한다. 이러한 목적을 달성 하기 위해 임금관리의 제도와 변화, 임금의 공정성 관리, 임금의 안정성관리, 임금의 효율성관리 등의 주제들에 대해서 학습한다.
Furthermore,  the theoretical study on corporate wage determination  should study  its institutional  evolution and preferred management  options. The purpose of the change in the wage system and managed to achieve, the king of justice administration, management  stability of wages, and learning about topics such as the efficiency of the management of wages.

행동과학연구방법론 Methodology of Behavioral Science
경영학연구를 위해 필요한 행동과학적 개념, 이론 및 지식을 습득케 한다.
This course focuses on the people side of business from a general management  perspective. In taking this generalist approach, we integrate concepts from organizational  behavior, human resource management,  strategy, and organizational design. Course topics include creating motivation and commitment, managing performance, managing collaboration, and the ‘people side’ of managing change.

조직이론 Organizational Theory
기업의 발전과정상 요청되는 조직설계의 이론적, 실천적 기반을 제공한다. 기업사례와 실무자를 위한 논문을 중심으로 다양한 산업의 기업설계 문제를 다룬다.
Understanding  and managing corporate  organizations  is becoming  more  and more complex  work as  business worlds change rapidly in a global scale. This course provides you with both theoretical and practical foundations for understanding  corporate  organizations  in various  development   stages. Course  materials  include  conceptual articles for professional managers and real-life  cases of corporate development and organization around the world. Emphasis is placed  on an integrative perspective linking corporate development and organizational change.

인적자원관리연구 Advanced Personnel Management
인적자원을 조직체 성과의 결정적인 요소로 보고, 인적자원의 계획과 확보, 유지와 활용, 그리고 개발을 체계적으로 연 구한다.
This  course  is  designed  to provide  an overview  of human resource management   (HRM)  in organizations. Theoretical and practical issues related to the various sub-disciplines of the field will be studied and discussed with strategic and systems perspectives adopted.  Major topic areas include performance management,  motivation,  job analysis, human resource planning,  recruitment, selection, training, career development, compensation, and so forth.

조직행동연구 Advanced Organizational Behavior
집단 및 조직내에서 인간행동을 설명하는 이론적 및 실증적 배경에 대한 설명과 그 행동에 영향을 주는 환경적, 구족적 대인관계적 요인을 분석한다.
This course discusses introduces to the principal  theoretical perspectives and empirical findings used to explain relationships among environments, organizational strategies, designs, and performance.  Students are expected to develop expertise in the analysis of environments and organizations from several theoretical perspectives, such as resource dependence theory, institutional theory, organizational ecology, and industrial organization economics.

인사-조직연구방법론 Research analysis of Organization Science
사회과학분야의 실증문제해결을 위한 자료의 수집 및 수집된 자료를 요약하고 도표로 제시하여 효율적으로 정보를 제공하는 방법을 습득. 자료의 통계분석에 요구되는 기본적 통계개념을 이해하고 통계기법을 습득. 본 강좌를 통하여 통계적 사고방식 과 기법을 실제문제해결에 응용할 수 있도록 하여 문제해결 능력함양을 목적으로 함 이를 위해 통계패키지를 이용하여 실제자료 분석 및 결과 제시
This course focuses on statistical methods used in business research, analysis and decision making; preparation and presentation of data, frequency distributions, measures of central tendency and dispersion, statistical inference, regression and correlation.  The objectives of the course are to develop the skill to apply these concepts in conjunction with computer usage and make appropriate decisions regarding actual business problems.

조직행동론특수연구 Seminar in Organizational Behavior
조직에서의 인간과 집단의 행동을 설명하는 행동과학 이론과 실증적 연구를 종합적으로 다룬다.
This course embraces a concern for scholarly understanding of organizations and their constantly changing functions in