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경영학과

경영학과

Department of Business Administration

 

학위과정 : 석사과정 박사과정 석박사통합과정 전 공 명 : 경영학 (Business Administration)

학 위 명 : 경영학석사 (Master of Business Administration) 경영학박사 (Doctor of Business Administration)

후드색상 : 석사과정 : 엷은 갈색 (Drab) 박사과정 : 엷은 갈색 (Drab)

 

학과 교육목표

  1. 기업경영 전반에 대한 전문경영지식을 배양한다
  2. 가치 창조적 기술혁신능력을 배양한다
  3. 윤리적 경영철학과 경영의사결정 능력을 기른다
  4. 실천적 자질과 문제해결능력을 배양한다
  5. 의사소통능력을 향상시킨다

 

학과대학원 위원회

성명 직위

유병남 교수

나상균 교수

이선수 교수

나광진 교수

박성태 교수

전인우 교수

송치승 교수

정석영 교수

조현진 교수

황진수 교수

소순후 교수

 

편성교과목

 

석사선수과목
학수번호 과목명 영문명 학점
20500101 경영학원론 Principles of Management 3
20500104 마케팅원론 Principles of Marketing 3
20500123 인사관리 Personal Management 3
20500124 재무관리 Financial Management 3
20500125 생산관리 Production Management 3
20500127 국제경영 International Business 3
20500126 경영통계 Business Statistics 3
20500128 캡스톤디자인생산관리 Capstone Design(Producution control 3
 

박사선수과목

학수번호 과목명 영문명 학점
20507096 국제경영연구 Studies in International Business 3
20500313 마케팅관리연구 Studies in Marketing Management 3
20500302 경영학특강 Advanced Study of Management 3
20507109 생산전략분석 Production Strategy Analysis 3
20507142 인적자원관리연구 Advanced Personnel Management 3
20500309 재무관리연구 Studies in Corporate Finance 3
 

전공과목

학수번호 과목명 영문명 학점
20507096 국제경영연구 Studies in International Business 3
20700360 국제마케팅연구 Study on International Marketing 3
20507145 국제결제론 International Trade Payment Systems 3
20507133 국제재무관리연구 Seminar on International Finance 3
20507114 옵션및선물시장론 Options and Futures Market 3
20507146 국제무역세미나 Seminar on International Trade 3
20507132 전략경영론 Strategic Management 3
20500313 마케팅관리연구 Studies in Marketing Management 3
20507154 마케팅전략론 Seminar in Marketing Strategy 3
20500302 경영학특강 Advanced Study of Management 3
20507178 물류및공급사슬관리 Logistics and Supply 3
20507109 생산전략분석 Production Strategy Analysis 3
20507176 기술경영연구 Studies in Technology Management 3
20507136 품질경영연구 Studies in Quality Management 3
20507177 의사결정모델연구 Studies in Decision Making Models 3
20507142 인적자원관리연구 Advanced Personnel Management 3
20500305 조직행동연구 Advanced Organizational Behavior 3

 

 

학수번호 과목명 영문명 학점
20507170 노사관계연구 Studies in Industrial Relations 3
20507168 사회적책임경영연구 A Study of Social Responsibility Management 3
20507188 조직구조론 Research of Organizational Structure 3
20501106 조직이론 Organizational Theory 3
20507169 인사조직연구방법론 Research analysis of Organization Science 3
20507190 유통관리연구 Studies in Marketing Channel 3
20500309 재무관리연구 Studies in Corporate Finance 3
20507116 금융기관론연구 Advanced Financial Institutions 3
20507083 재무분석 Financial Analysis 3
20507182 벤처기업경영론 Venture Business 3
20507112 투자이론연구 Advanced Investment Theory 3
20507147 사회과학연구조사방법론 Research Method for Social Science 3
20507148 국제경영전략세미나 Seminar on International Business 3
20507149 국제마케팅세미나 Seminar on International Marketing 3
20507150 국제재무관리세미나 Seminar in International Financial Management 3
20507151 국제금융론 International Finance 3
20507152 국제협상론 International Negotiation 3
20507153 국제통상법연구 Studies in International Trade Laws 3
20507156 마케팅조사방법론연구 Advanced Marketing Research 3
20502060 소비자행동연구 Seminar in Consumer Behavior 3
20507057 마케팅관리세미나 Seminar in Marketing Management 3
20507158 서비스마케팅세미나 Seminar in Service Marketing 3
20507193 유통관리세미나 Marketing Channel Seminar 3
20507098 소매업관리연구 Studies in Retail Management 3
20507139 신제품관리세미나 Seminar on New Product Management 3
20507191 촉진관리세미나 Seminar on Promotion Management 3
20507161 다변량시계열분석연구 Studies in Multi-variate Time Series Analysis 3
20507162 경영관리연구 Studies in Business Management 3
20507130 품질경영세미나 Seminar in Quality Management 3
20507140 생산계획연구 Studies in Production Plan 3
20507163 기술전략연구 Studies in Technology Strategies 3
20507189 경영과학특수연구 Special Topics in Management Science 3
20507165 의사결정지원시스템연구 Studies in Decision Support System 3
20507166 물류시스템분석 Logistics System Analysis 3
20507141 전략경영특수연구 Specialized Research of Strategic Management 3
20507170 행동과학연구방법론 Methodology of BehavioralScience 3
20507091 임금관리연구 Studies in Wage Administration 3
20507192 조직개발연구 Research of Organization Development 3
20507172 인적자원관리특수연구 Special studies in Human Resource Management 3

 

 

학수번호 과목명 영문명 학점
20507187 조직행동론특수연구 SeminarinOrganizationalBehavior 3
20507173 조직이론특수연구 SeminarinOrganizationTheory 3
20507134 금융계량분석 Financial Econometrics 3
20507174 재무관리세미나 Seminar in Financial Management 3
20507183 금융기관세미나 Financial Institutions Management 3
20507186 재무분석세미나 Seminar in Financial Management 3
20507113 포트폴리오이론 Portfolio Theory 3
20507185 재무정책세미나 Seminar in Financial Strategy 3
20507138 계량경영분석세미나 Seminar in Quantitative Business Analysis 3
20507080 경영통계분석 Business Statistical Analysis 3
20507143 연구조사방법론 Research Methods in the Social Sciences 1 3
20507137 연구조사방법론 Research Methods in the Social Sciences2 3

 

 

 

교과목 해설

 

국제경영연구 Studies in International Business

본 교과목은 국제경영 이론 및 그 이론의 적용을 주요 학습 목표로 한다 이를 위해 현대 국제기업들에 필요한 주요 현안들을 소개한 다 본 교과목을 통해 학생들은 국제경영환경의 복잡성을 이해함과 동시에 국제 비즈니스의 개발 이행 및 관리에 필요한 지식과 역 량을 함양한다 또한 국제경영에 대한 안목을 넓히고 국제경영의 기본적 원리에 대해 학습 할 수 있다 주요 학습 내용은 1) 국제경영 의 기본적 원리 2) 국제경영 이론 및 적용 3) 국제기업을 둘러싼 경영 환경의 평가 4) 다문화의 이해 5) 국제경영 전략 수립 6) 국 제 비즈니스 과정에서 직면하는 문제 및 해결방안 등이다

he aim of this course is to provide a thorough examination of the key elements required in international business in terms of basic theories and their applications. This course, therefore, provides an introduction to the essential features of international business within contemporary international firms. Through this course, students will be able to demonstrate an understanding of the complexities of the global business environments, and strengthen their knowledge and capability for developing, implementing, and managing global business issues. By the end of this course, students should be able to 1) understand the basic princi- ples of international business, 2) have an insight in international business theories and their applications, 3) critically assess the environments surrounding international firms, 4) understand cross-cultural differences, 5) formulate global strategies, and 6) develop ways of identifying global business problems and solutions.

 

국제마케팅연구 Study on International Marketing

현대 비즈니스 환경은 불확실하며 경쟁적이고 역동적이며 예측이 불가능하다 시장은 점점 글로벌화 되어가기 때문에 국제마케팅 은 이제 모든 기업에게 반드시 필요한 요소가 되었다 본 교과목을 통해 학생들은 국제마케팅환경의 복잡성을 이해하고 더불어 국 제마케팅에 관련된 다양한 이슈에 대한 개발 실행 및 관리에 필요한 지식과 역량을 강화 할 수 있다 주요 학습내용은 1) 국제마케팅 의 본질2) 국제마케팅 환경의복잡성3) 국제시장평가 및 선정4) 국제마케팅 전략 수립5) 국제마케팅 과정에직면하는문제 및 해결방안 등 이다

The modern business environments surrounding firms are uncertain, highly competitive, dynamic, complex and less predictable. Under this tough circumstance, international marketing is no longer the preserve of large organizations since the marketplace has become global. Through this course, students will be able to demonstrate an understanding of the complexities of the global marketing environments, and strengthen their knowledge and capability for developing, implementing, and managing global marketing issues. By the end of this course, students should be able to understand 1) the basic principles of international marketing, 2) demonstrate an understanding of the complexities of the global marketing environment, 3) develop abil- ity to evaluate the relative attractiveness of global markets and make appropriate market selection decisions, 4) understand marketing strategy formulation ideally encompasses the entire organization, and 5) develop ways of identifying global marketing problems and solutions.

 

국제결제론Trade Payment Systems

국제무역거래에 있어 가장 중요한 부분 중 하나는 대금결제이다 본 교과목은 국제무역거래에서 사용되는 신용장방식 송금방식 추 심방식 등 다양한 결제방식과 그 특징들을 소개한다 특히 전통적으로 가장 빈번히 사용되었던 신용장 거래에 대한 심도 있는 내용 을 소개한다 더불어 최근에 그 사용의 빈도가 높아지고 있는 무신용장에 의한 다양한 결제방식도 소개한다

Payment would be one of the most important parts in the process of international trade. This course offers various types of international trade payment systems and their features letter of credit (LC), remittance and collection methods. In particular, the course provides students with profound knowledge about LC which is most frequently used payment method. This course also offers non-LC payment methods.

 

국제재무관리연구 Seminar on International Finance

국제재무관리는 국제기업에서 발생할 수 있는 재무관리의 다양한 이슈와 국제재무관리의 연구방법론을 학습한다 기업의 국제화와 효율적인 환위험 제거를 위한 필수조건으로 환율의 결정과 환위험의 이해 다국적 기업의 재무 관련 이슈 그리고 외환시장과 국제금 융시장의 기능 및 새로운 트랜드에 대한 이해를 제공한다

This course emphasizes the diverse impacts arising from operations being conducted under different political and governmental constraints and in different currency denominations. The impact on financial manage- ment of balance of payments, foreign exchange markets and the determination of foreign exchange rate, foreign exchange risk, and unique financial characteristics of multinational firms will be covered during the class.

 

옵션및선물시장론Futures Market

옵션 및 선물이론을 다루며 선물과 옵션을 이용한 다양한 리스크관리에 대하여 연구한다 또한 스왑거래 및 전사적 리스크관리에 대하여 검토한다

Topics included in this course are an introduction to options and futures markets, investment, and risk man- agement strategies using these derivative products, and pricing of options and futures contracts. Additional coverage includes basic swap agreements and corporate risk management.

 

국제무역세미나 Seminar on International Trade

본 교과목은 국제무역과 관련된 최근 이슈를 다룬 국내외 각종 논문을 읽고 문제제기 및 토론을 통해 그 해결방안을 찾는 것을 학습 목표로 한다 위와 같은 활동을 통해 현재 대두되고 있는 국제무역이론 및 현안 등을 심도 있게 연구한다

The fundamental objective of this course is to raise questions and find ideal solutions associated with in- ternational trade. For this, students need to read various types of international and domestic journals, raise questions and discuss to seek solutions. Through these activities, students will be able to learn diverse theo- ries and issues related to contemporary international trade.

 

전략경영론Strategic Management

전략경영은 조직목표 달성을 위하여 지속적으로 조직적 활동과 자원을 계획 통제 분석 평가하는 일련의 관리적 행위를 통칭한다 따 라서 전략경영은 부문을 넘어선 전체 활동의 횡단적 영역을 대상으로 하고 있고 외부환경과 내부역량의 강점 및 약점 기회 및 위협 을 분석한다 따라서 전략경영론은 포트폴리오의 관점에서 기업의 핵심이슈 및 질문에 대한 답을 탐색하는 과정을 본질로 하고 있다 그것은 “어디에서 경쟁할 것인가 “어떻게 경쟁할 것인가 이다 본 교과목은 이에 관한 이론 변수 사례 등을 학습하는 과목이다

Strategic management is the continuous planning, monitoring, analysis and assessment of all that is necessary for an organization to meet its goals and objectives. The strategic management process involves analyzing cross-functional business decisions prior to implementing them. Strategic management typically involves: analyzing internal and external strengths and weaknesses, formulating action plans, executing action plans. In the subject, we can study the related theory, variable and case experiences on the strategic management.

 

마케팅관리연구 Studies in Marketing Management

마케팅관리연구는 고객가치 창조로서 마케팅의 역할을 이해하는데 중점을 둔다 가치 창조와 포착 고객욕구 확인과 구 매과정의 이 해 표적세분시장의 선정 제품포지셔닝 그리고 브랜드자산 등에 대한 이론과 사례를 탐색한다 여기에서 다 루어지는 주제들은 4P 에 관한 것으로 제품의 광고와 커뮤니케이션 제품 유통 제품 가격과 시장조사에 관한 것이다 더 불어 전자상거래와 인터넷에 관한 것도 다룬다 따라서 다양한 마케팅문제들에 대한 이론과 실제를 망라하기 위하여 마 케팅 관련 논문과 사례를 읽고 토의하도록 한다

The course focuses on the role of marketing as creating value for customers. Emphasis is placed on creating and capturing value, identifying customer needs and understanding purchasing processes, forming target segments, positioning the product, and managing brand equity. Topics to be covered include advertising and communicating the product, distributing the product, pricing the product and market research. In addition, the course will focus on electronic commerce and the Internet. We will use cases, discussions, and readings to provide a mix of theory and hands-on problem solving to a variety of marketing issues.

 

마케팅전략론 Seminar in Marketing Strategy

마케팅의 기본적인 전략인 STP와 4P전략에 대해 이해하고 마케팅관리를 함에 있어 보다 고객과 시장환경에 바탕을 둔 체계적인 접 근 방법에 대해 연구한다

The purpose of this course is to understand concepts of STP and 4P’s mix strategies which are basic strategy of marketing and study the systematic approach which is based on customers and market environment for managing marketing

 

경영학특강 Advanced Study of Management

기업경영의 시스템에 대하여 분석하고 기업의 운영과정을 연구한다

Analyzes the business administration system and studies the operational process of corporations and cases

 

물류및공급사슬관리

공급사슬을 기획하고실행하는것은 현대 물류의핵심과제이다 이 과목에서는 글로벌경영환경에서 경쟁우위를 만들기위한 물류 와 공급사슬관리의 핵심 요인에대해 학습한다 물류 및 공급사슬관리의 개요를살펴본후 기존 문헌에서발표된사례와산업현장 의 실제 사례를 수집하여 그룹별 발표와 토론 이론접목을 경험 학습한다

Supply chain planning and execution are the key challenges of modern logistics. This course explores the key drivers of logistics and supply chain management in order to create a competitive advantage in a global en- vironment. After examining logistics and supply chain management, students collect case studies for group presentations and debates for a full experience.

 

생산전략분석Strategy Analysis

기업전략을 위한 경쟁도구로서 생산시스템의 설계 생산능력의 결정 생산기술의 선택등을 연구대상으로 하고 기업의 전략유형과 경 쟁능력 요인과 전략추진을 효과적으로 수행할 수 있는 방법을 연구한다

Sets as objectives of the study the design of production system, decision of production capacity, selection of production technology, etc. as competition tools in corporations strategies and studies the types of business strategies, factors of corporations competitiveness and know-how to implement effectively such strategies

 

기술경영연구 Studies in Technology Management

기술개발을 위한 전략 기술개발관리 R&D 투자의 성공적인 전략과 효율성을 중심으로 이론과 분석법을 연구한다

development with a focus on its strategies and management, as well as successful strategies and effectiveness of R & D investment

 

품질경영연구 Studies in Quality Management

품질시스템의 분석에 초점을 두고 품질관리에 대한 문제를 사례중심으로 연구한다

Analyzes primarily the quality system and makes research of quality management-related issues with a focus on actual cases

 

의사결정모델연구 Studies in Decision Making Models

오늘날의 많은 경영의사결정은 경영과학에서 제시된 계량적 모델을 이용한 분석을 바탕으로 이루어지고 있다 이 과목은 경영과학의 최적화 과정에 대한 학생들의 기초적인 이해를 높이는 것을 목적으로 하며 특히 가장 일반적으로 사용되는 MS/OR 방법론에 대한 이해와 컴퓨터 프로그램을 이용해서 이러한 방법론들이 어떻게 실행되는가에 대해서 초점을 두고 있다

Many managerial decisions are increasingly based on analysis using quantitative models from the discipline of management science. The course is designed to help students understand the basic principles of optimiza- tion in management science. Specifically, this course provides an introduction to the most commonly used MS/OR techniques and shows how these tools can be implemented using computer programs.

 

인적자원관리연구 Advanced Personnel Management

인적자원을 조직체 성과의 결정적인 요소로 보고 인적자원의 계획과 확보 유지와 활용 그리고 개발을 체계적으로 연구한다

This course is designed to provide an overview of human resource management (HRM) in organiza- tions. Theoretical and practical issues related to the various sub-disciplines of the field will be studied and discussed with strategic and systems perspectives adopted. Major topic areas include performance manage- ment, motivation, job analysis, human resource planning, recruitment, selection, training, career develop- ment, compensation, and so forth.

 

조직행동연구 Advanced Organizational Behavior

집단 및 조직내에서인간행동을설명하는 이론적 및 실증적 배경에 대한 설명과 그 행동에 영향을 주는 환경적 구족적 대인관계적 요인을 분석한다

This course discusses introduces to the principal theoretical perspectives and empirical findings used to explain relationships among environments, organizational strategies, designs, and performance. Students are expected to develop expertise in the analysis of environments and organizations from several theoretical perspectives, such as resource dependence theory, institutional theory, organizational ecology, and industrial organization economics.

 

노사관계연구

산업평화를 확립하기 위한 노사관계제도 및 발전방향에 대해서 학습한다 이러한 목적을 달성하기 위해 노사관계환경 노동조합 단 체교섭 단체협약 노동쟁의 및 쟁의행위 조정 부당노동행위 경영참가 근로생활의 질 등의 주제들에 대해 서 연구한다

Learn about the industrial relations system and the development direction for the industry to establish peace. For this purpose the labor relations environment in order to achieve union, collective bargaining, collective contract, labor disputes and industrial action adjustment, unfair labor practices, management participa- tion, and research on topics such as quality of working life.

 

사회적책임경영연구Management

사회적 책임을 다하는 경영은 신뢰성 있는상품과 서비스를 제공하는 것부터 수익금 일부기부 환경정화 활동 각종봉 사활동 정 당한 세금 납부 재무적 투명성 공개 근로자 권익 향상 질서 있는 경쟁 등의 내용을 포함한다 이를 실천하는 기업은 기업의 지속 가 능성 확보는 물론 브랜드 가치가 높아지는 등의 부수적 효과가 발생 한다 경영활동 과정에 있어 서 적정이윤 실현과 함께 그 본연의 목적을 달성하며 사회와 상호 발전을 도모하기 위해 상동적 가치를 주고 받으며 협 력적 관계를 유지하는 것이 매우 중요하다 따라 서 경영과 사회가 상호 협력적인 관계를 통하여 발전을 도모할 수 있는 지식을 체계화하여 상호 이익이 되도록 경영과 사회적 책임 을 이해하고 그들의 상호관계와 역할 등을 규명하는데 이 교 과목의 목적이 있다

This practice is a company experiencing a side effect such as ensuring the sustain ability of the enterprise, as well as brand value has increased. Business activity in the process of achieving its original objectives with adequate profit margins realized and it is very important to maintain the cooperative relationship be- tween sending and receiving homologous value for society and to promote mutual development. As a result, social management and social responsibility are understood to be mutually beneficial to organize knowl- edge that can be achieved through the development of cooperative relations and the purpose of this course is to examine to their mutual relations and role.

 

조직구조론 Research of Organizational Structure

조직구조론은 과업할당 과업조정 및 감독 등의 활동을 어떻게 조직목표의 달성에 기여하도록 관리할 것인가에 관한 교과목이다 조 직은추구하는 목표에 따라각가상이한 방법으로 구조화될 수 있기때문에 조직의 운용과 활동을 기반으로 다양한 형태로 구조화 될 수 있다또한 조직은부문과기능에따라 책임과자원의할당 및 배분이차별화된다 이러한관점에서본 교과목은조직 자체의 운영절차와 과정의 표준화된 근거를 제공한다 아울러 각 구성원들이 의사결정에 어떻게 참여하게 되는지를 이해할 수 있는 이론적 근거를 제공한다

“An organizational structure defines how activities such as task allocation, coordination and supervision are directed towards the achievement of organizational aims. An organization can be structured in many different ways, depending on their objectives. The structure of an organization will determine the modes in which it operates and performs. Organizational structure allows the expressed allocation of responsibilities for different functions and processes to different entities such as the branch, department, workgroup and individual. Organizational structure affects organizational action in two big ways : First, it provides the foundation on which standard operating procedures and routines rest. Second, it determines which indi- viduals get to participate in which decision-making processes, and thus to what extent their views shape the organization’s actions.”

 

조직이론 Organizational Theory

기업의 발전과정상 요청되는 조직설계의 이론적 실천적 기반을 제공한다 기업사례와 실무자를 위한 논문을 중심으로 다양한 산업 의 기업설계 문제를 다룬다

Understanding and managing corporate organizations is becoming more and more complex work as business worlds change rapidly in a global scale. This course provides you with both theoretical and prac- tical foundations for understanding corporate organizations in various development stages. Course ma- terials include conceptual articles for professional managers and real-life cases of corporate development and organization around the world. Emphasis is placed on an integrative perspective linking corporate development and organizational change.

 

인사조직연구방법론 Research analysis of Organization Science

사회과학분야의 실증문제해결을 위한 자료의 수집 및 수집된 자료를 요약하고 도표로 제시하여 효율적으로 정보를 제공하는 방법을 습득 자료의 통계분석에 요구되는 기본적 통계개념을 이해하고 통계기법을 습득 본 강좌를 통하여 통계적 사고방식 과 기법을 실제 문제해결에 응용할 수 있도록 하여 문제해결 능력함양을 목적으로 함 이를 위해 통계패키지를 이용하여 실제자료 분석 및 결과 제시

This course focuses on statistical methods used in business research, analysis and decision making; prepara- tion and presentation of data, frequency distributions, measures of central tendency and dispersion, statisti- cal inference, regression and correlation. The objectives of the course are to develop the skill to apply these concepts in conjunction with computer usage and make appropriate decisions regarding actual business problems.

 

유통관리연구 Studies in Marketing Channel

유통의 기본 개념과 이론을 소개하고 유통구조의 유형과 특징 및 유통현장의 문제점과 개선방안 등을 연구한다

This course introduces the theories and principles of marketing channel. Attention focuses on the types of marketing channels, the roles of channel members, and the dimensions of channel relations.

 

재무관리연구 Studies in Corporate Finance

본 강좌는 현대재무이론에 기초하여 재무적의사결정을 분석하기 위한 체제 개념과 도구 등에 대하여 공부한다 주요 토픽으로는 할 인현금흐름법 자본예산론과 평가 확실성과 불확실성하의 투자의사결정자본자산가격결정모형옵션가격결정모형과 시장효율성 등 이다 또한 자본구조 자본비용과 배당을 포함한 재무정책과 그에 관련된 문제를 다룬다

The objective of this course is to provide a framework, concepts, and tools for analyzing financial decisions based on fundamental principles of modern financial theory. Topics covered include discounted cash flow techniques; corporate capital budgeting and valuation; investment decisions under uncertainty; capital asset pricing model and options pricing model; and market efficiency. The course will also analyze corporate fi- nancial policy, including capital structure, cost of capital, dividend policy, and related issues.

 

금융기관론연구Advanced Financial Institutions

본 강좌는 상업은행 및 비은행 중개기관 경영에 관련된 내용을 연구한다 주요하게 다루는 문제는 은행업에 대한 이론 대출과정 금 융위기 이자율문제 및 은행규제에 관련된 내용 등이다

It focuses on subjects dealing primarily with commercial banks and non-bank intermediaries. It deals with key topics in banking: the theory of the banking firm; the lending process; financial distress; interest-rate exposure management; and bank regulation.

 

재무분석 Financial Analysis

본 과목은 기업의 재무적 정보와 비재무적 정보를 이용하여 합리적인 재무의사결정을 내리는 방법을 연구한다 이를 위해 기업의 재 무적 건전도 분석과 기업의 가치추정과 평가방법을 집중적으로 연구한다

This course studies methods for the rational decision making through using financial and non-financial in- formation. Especially, it aims at understanding a corporate financial integrity and valuation.

 

벤처기업경영론 Venture Business

본 강좌는 창업기업에 대한 실제적인 개념과 기업가적 통찰력 및 현재는 물론 미래의 성공적인 경영에 필요한 필수적이고 포괄적인 경영지식을 심어주는 강좌다 또한 기업을 어떻게 창업하고 관리하고 성장시키는가에 대한 전체적인 기초지식을 제공한다

This class provides the practical concepts, entrepreneurial insights, and comprehensive resources essential for students’ success now and throughout your management future. This class’s coverage of the fundamentals of business management teaches not only how to start a business, but also how to manage, grow, and harvest a business.

 

투자이론연구Advanced Investment Theory

본 강좌는 투자이론과 실제에 대하여 공부한다 증권에 대한 기본적 분석 기술적 분석과 포트폴리오 분석 방법에 대하여 공부한다

The objective of this course is to study the investment theory and empirical investigations: fundamental analysis, technical analysis, and portfolio analysis of securities.

 

사회과학연구조사방법론 Research Method for Social Science

본 교과목에서는 정성적 연구방법론 다변량 통계 및 현대 시계열분석 등 국제경영연구를 위한 연구방법론을 소개한다

This course provides the research design and tools for international business such as qualitative analysis, multi-variate statistics, and time-series analysis.

 

국제경영전략세미나 Seminar on International Business

본 교과목은 국제경영전략과 관련된 최근 이슈를 다룬 국내외 각종 논문을 읽고 문제제기 및 토론을 통해 그 해결방안을 찾는 것을 학습 목표로 한다 위와 같은 활동을 통해 현재 대두되고 있는 국제경영전략이론 및 현안 등을 심도 있게 연구한다

The fundamental objective of this course is to raise questions and find ideal solutions associated with in- ternational business strategies. For this, students need to read various types of domestic and international journals, raise questions and discuss to seek solutions. Through these activities, students will be able to learn diverse theories and issues related to contemporary international business strategies.

 

국제마케팅세미나 Seminar on International Marketing

본 교과목은 국제마케팅과 관련된 최근 이슈를 다룬 국내외 각종 논문을 읽고 문제제기 및 토론을 통해 그 해결방안을 찾는 것을 학 습 목표로 한다 위와 같은 활동을 통해 현재 대두되고 있는 국제마케팅 이론 및 현안 등을 심도 있게 연구한다

The fundamental objective of this course is to raise questions and find ideal solutions associated with in- ternational marketing. For this, students need to read various types of international and domestic journals, raise questions and discuss to seek solutions. Through these activities, students will be able to learn diverse theories and issues related to contemporary international marketing.

 

국제재무관리세미나 Seminar in International Financial Management

국제재무관리는 국제기업에서 발생할 수 있는 재무관리의 다양한 이슈와 국제재무관리 연구에서 필수적인 국제재무관리의 연구방 법론을 학습한다 아울러 파생상품을 이용한 외환 및금리위험의 관리방법을 소개함으로써 정부 및기업의 환율 및기업의 국제화 전략 수립에 관한 이론적 바탕을 제공한다

This course emphasizes the various issues on international financial management and research methods for time-series related topics. In addition, this course covers topics of the foreign exchange and interest rate risks for establishing the risk management for government and multinational corporations.

 

국제금융론

본 교과목에서는 현대 국제금융론과 개방경제하의 거시경제이론을 소개한다

This course provides a comprehensive introduction to modern international finance and open economy macroeconomics.

 

국제협상론

국제 비즈니스에서 숙련된 협상 기술은 반드시 필요하다 이에 본 교과목은 협상의 본질 문화 차이와 국제협상 및 국제협상전략 등 을 소개한다 구체적인 학습목표는 1)국제협상에 있어 각 상황의 분석 2)유리한 비즈니스 협상 전략 수립 3) 문화 차이의 극복 4) 최 종 협상 타결을 위한 전반적 절차 숙지 등이다

Skilled business negotiation in the global market is crucially important in the contemporary business envi- ronment. This course offers main issues in international negotiation the nature of international negotiation, cultural differences and the strategy of international negotiation. The specific aim of this course is to learn how to 1) analyze each situation, 2) set up negotiation strategy that is advantageous for our side, 3) cope with cultural differences, and 4) manage the overall process of international negotiation to reach a deal.

 

국제통상법연구 Studies in International Trade Laws

본 교과목은 WTO체제 하에서 적용되는 기본적 국제무역법규및 국제경제규범에 대해 소개한다더불어 국제무역법규사이에 대 두되는 다양한 이슈들과 현안들에 대해 연구한다

This course provides students with a basic understanding of trade regulations and the legal of international economic norms centering on the WTO system. In addition, the course examines issues regarding the rela- tions between international trade laws.

 

마케팅조사방법론연구 Advanced Marketing Research

마케팅 현상을 이해하기 위한 실증적인 조사기법을 익히는데 그 목적을 두고 있다

The purpose of this course is to develop an awareness and understanding of the various information sources and techniques for gathering and analyzing marketing data that can reduce the uncertainty and increase the profitability of marketing decisions.

 

소비자행동연구 Seminar in Consumer Behavior

소비자 행동을 이해하기 위하여 소비자 구매 의사결정 과정과 그 과정에 영향을 미치는 요인들을 규명하고 분석하는데 그 목적을 두고 있다

The purpose of this course is to provide graduate students with a solid foundation for critical thinking and research on the judgment and decision making aspects of consumer behavior.

 

마케팅관리세미나Management

마케팅관리 영역에서 발표된 최신의 연구논문 즉 소비재와 산업재 제품개발과 관리 광고와 촉진관리 가격 유통과 소 매 판매관리 와 인적판매 뿐만 아니라 마케팅관리연구와 관련된 철학과 방법에 대한 것들을 심층적으로 학습한다

research in the marketing management area, including such content topics as consumer and industrial product development and management, advertising and sales promotion management, pricing, distri- bution and retail issues, sales management and personal selling as well as the philosophies and methods relevant to applied managerial research.

 

서비스마케팅세미나 Seminar in Service Marketing

서비스마케팅은 서비스경제의 비중이 높아지면서 보다 효과적인 마케팅관리자로서의 역할을 수행할 수 있도록 하는데 목적이 있 다 먼저 서비스의 주요한 특성으로 제품과 어떻게 다른가에 대하여 이해하고 무형의 제품으로서 마케팅적 의 미를 탐색하고 서비 스품질의 향상과 서비스기업의 지속가능한 성공요소들에 대하여 논의한다 그럼으로써 서비스마케 팅에 대한 통합적 관점을 진작 시키고자 한다

The purpose of this course is to help prepare you to function as an effective executive in a services economy. You will become more knowledgeable about: (1) the nature and characteristics of services; (2) the mar- keting implications of product intangibility; (3) the improvement of service quality; and (4) the drivers of sustainable success in service businesses. You will develop an integrative view of services marketing.

 

유통관리세미나 Marketing Channel Seminar

유통관리의 기본 이론과 개념을 소개하고 최근 유통연구에 대한 동향과 유통현장에 대한 이슈를 분석한다

This course provides an overview of current knowledge about Marketing channel. It discusses vari- ous channel issues about relationship management

 

소매업관리연구 Studies in Retail Management

소매관리의 일반적인 이론을 소개하고 소매업체의 특징과 유형 소매전략 고객관계관리 상품관리 점포관리 등에 대해 연구한다

This course provides an understanding of retail management: types of retailer, retail strategy, customer rela- tionship management, product management, and store management.

 

신제품관리세미나 Seminar on New Product Management

제품에 대한 기본적 개념을 이해하고 제품설계 설계된 제품의 시장수요 예측 제품믹스 전략과 제품관리에 대하여 연 구한다

The purpose of this course is to understand the basic concept of products and study market demand fore- casting of designed products, product mix strategy, and product management

 

촉진관리세미나 Seminar on Promotion Management

광고 인적 판매 홍보 판매촉진 등 전략적 촉진도구에 대한 기본적인 개념을 이해하고 IMC전략에 대해 연구한다

The purpose of this course is to understand basic concepts of the strategic promotion tools which are advertising, personal selling, publicity, and sales promotion and study Integrated Marketing Communica- tion(IMC) strategy

 

다변량시계열분석연구 Studies in Multi-variate Time Series Analysis

다변량분석에 대한 개념을 이해하고 시계열다변량자료를 이용하는 방법과 그 한계점을 다루며 시계열다변량자료의 조사 분석을 통하여 통계분석의 응용능력을 연구한다

Teaches the concept of multi-variate time series analysis, usage and limitation of its data, and trains students to enable application of statistical analysis by using the data from the multi-variate time series analysis

 

경영관리연구 Studies in Business Management

기업 경영의 제반 이론을 연구하고 경영환경 주변에서 수집된 경영이론을 중심으로 이론적 및 실용적 측면의 연구를 통하여 경영

의 응용성을 연구한다

Studies overall theories of business administration and applicability to the field in reference to actual as well as theoretical studies on the theories collected from around business contexts

 

품질경영세미나 Seminar in Quality Management

품질경영에 대한 전반적인 개념을 이해하고 종합적 품질경영에 대한 혁신적인 경영기법과 세부적인 관리기법을 연구한다

Instructs students how to understand overall concepts of quality management and study detailed and inno- vative techniques for the total quality management and operation

 

생산계획연구 Studies in Production Plan

생산시스템의 내용을 세부적으로 연구하고 제품생산의 분석과 계획을 수립하고 평가한다

Studies the details of the comprehensive production system, establish production plans and analyzes as well as evaluation

 

기술전략연구 Studies in Technology Strategies

기업의 기술혁신 방법을 분석하고 기술혁신 전략과 사례를 연구한다

Analyzes the technical innovation methods of corporations and conducts studies on the strategies for tech- nical innovation as well as cases

 

경영과학특수연구 Special Topics in Management Science

이 과목에서는 경영과학 분야의 학술적 연구를 수행하기 위한최신이론과 연구방법론을 관련논문및 사례에 대한발표와 토론을 통하여학습한다 수업에참여한모든 학생들은준비하고있는 각자의연구논문을 발표하고 그에 대해서다른 학생들과심도 있는 토론을 하게 될 것이다

In this course, latest theories and methodologies in the field of management science are explored for aca- demic research through presentation and discussion of related articles and case studies. In class, all students should present his or her working paper and have an in-depth discussion with other students.

 

의사결정지원시스템연구 Studies in Decision Support System

이 과목에서는 경영자의의사결정을 돕는 의사결정지원시스템의 개념과개발 및 적용에대해 학습한다 학습 내용은의사결정지원 시스템의 개요 의사 결정 메커니즘 구축 방안 및 개발 절차 비즈니스 응용 사례 연구 등이다

In this course students studies the concepts, development and application of decision support systems to help decision making of a manager. This course cover abstraction of decision support system, decision mech- anism, method of implementation, procedure of development and case study about application of business.

 

물류시스템분석 Logistics System Analysis

이 과목은 다양한 수리적 이론 및 방법론을 사용하여 물류 시스템의 설계 및 운영에 관련된 문제 해결 능력을 고양하는 것을 목표로 한다 다양한 물류 시스템들과 각 물류 시스템에 관련된 의사결정 문제들이 소개되며 해법들이 논의된다 실제 문제 해결 능력을 높 이기 위하여 현실적인 예제들이 다루어진다구제척인 강의 주제들은 물류 전략 및 계획 수송 의사결정보관 및 취급 의사결정설 비배치 의사결정 및 네트워크 계획 프로세스들을 다루게 된다

The course aims to enhance problem-solving capabilities on the design and the operation of logistics systems by using various mathematical theories and methodologies. Various logistics systems along with the deci- sion-making problems related to each type of logistics system will be introduced, and solution procedures for solving the problems will be discussed. Practical examples of logistics systems will be utilized to enhance real problem-solving capabilities. Specific topics include logistics strategy and planning, transport decisions, storage and handling decisions, facility location decisions, and the network planning process.

 

전략경영특수연구 Specialized Research of Strategic Management

전략경영은 기업의 최고경영자가 주도하는 조직목표의 설정과 이행과정을 주요 영역으로 한다 조직이 직면하고 있는 외부환경과 내부자원에 대한 분석을 기초로 전략경영은 조직의 장기목표를 설정하고 이를 달성하기 위한 행동방향을 결정하며 이에 필요한 자 원과 역량을 배분한다 요약하면 전략경영은 전체 조직의 방향을 확립하고 노력을 집중하며 외부환경에 대한 조직의 대응을 확실히 하고 일관성을 유지하는 일체의 관리적 행위인 것이다 본 교과목은 전략계획과 전략적 사고에 관한 모형 사례에 관한 내용을 중심 으로 하고 있다

Strategic management involves the formulation and implementation of the major goals and initiatives taken by a company’s top management on behalf of owners, based on consideration of resources and an assessment of the internal and external environments in which the organization competes. Strategy is defined as “the determination of the basic long-term goals of an enterprise, and the adoption of courses of action and the allocation of resources necessary for carrying out these goals.” Strategies are established to set direction, focus effort, define or clarify the organization, and provide consistency or guidance in response to the environ- ment. Strategic management involves the related concepts of strategic planning and strategic thinking. This subject focus on the model, case of strategic planning and strategic thinking.

 

행동과학연구방법론 Methodology of BehavioralScience

경영학연구를 위해 필요한 행동과학적 개념 이론 및 지식을 습득케 한다

This course focuses on the people side of business from a general management perspective. In taking this gen- eralist approach, we integrate concepts from organizational behavior, human resource management, strat- egy, and organizational design. Course topics include creating motivation and commitment, managing per- formance, managing collaboration, and the ‘people side’ of managing change.

 

임금관리연구 Studies in Wage Administration

기업의 임금결정에관한 이론적 고찰과 나아가 이의 제도적 변천 및 바람직한 관리방안을연구한다이러한 목적을 달성 하기 위해 임금관리의 제도와 변화 임금의 공정성 관리 임금의 안정성관리 임금의 효율성관리 등의 주제들에 대해서 학습한다

Furthermore, the theoretical study on corporate wage determination should study its institutional evo- lution and preferred management options. The purpose of the change in the wage system and managed to achieve, the king of justice administration, management stability of wages, and learning about topics such as the efficiency of the management of wages.

 

조직개발연구 Research of Organization Development

조직개발연구는 행동과학적 접근방법을 통하여 최고경영자가 조직수준의 차원에서 의도적으로 조직유효성 향상을 위하여 전개하는 경영혁신에 관한 이론 기법 사례를 연구하는 분야이다 조직개발은 조직시스템에서 조직성과와 개인발전을 향상시키기 위한 지식 과 실행제도의 결합체이다 이를 위하여본 교과목에서는 전략계획 조직설계 리더십개발 변화관리 성과관리 코칭다각화팀 구 축 등을 포괄하는 연구방법을 적용하고 있다

Organization Development is an effort planned, organization-wide, and managed from the top, to increase organization effectiveness through planned interventions in the organizations “processes,” using behavio- ral-science knowledge.

 

인적자원관리특수연구 Special studies in Human Resource Management

인적자원관리에 대한 정확한 이해를 통해서 효과적인 인적자원관리시스템을 구축하는데 도움을 주기 위한 기본정보와 지식을 확보 할 수 있도록 인적자원계획 모집과 선발 교육훈련 평가 보상 복리후생 등을 연구한다

Organization Development is a body of knowledge and practice that enhances organizational performance and individual development, by increasing alignment among the various systems within the overall system. OD interventions are inclusive methodologies and approaches to strategic planning, organization design, leadership development, change management, performance management, coaching, diversity, team build- ing.

 

조직행동론특수연구 SeminarinOrganizationalBehavior

조직에서의 인간과 집단의 행동을 설명하는 행동과학 이론과 실증적 연구를 종합적으로 다룬다

This course embraces a concern for scholarly understanding of organizations and their constantly changing functions in

 

조직이론특수연구 SeminarinOrganizationTheory

조직의 거시적 측면과 관련된 기초적 이론을 살펴보고 이론적 변화와 최근의 연구동향을 비판적으로 분석하여 재구성을 시도한다

This course stresses the competitive and mutualdimensionsofenvironmentsthatpropelmanagerstoenhance business, corporate, and collective strategies, structures, processes, and systemstoenhance their firmsness. Both the oretical and empirical research are examined to illustrate how different theoretical perspectives require different empirical research methodologies.

 

금융계량분석 Financial Econometrics

금융 및 경영학에 필수적인 수학 통계처리 기법 통계소프트웨어 등을 학습한다

This course covers mathematics, classical financial econometrics, and statistical packages for finance and business administration.

 

재무관리세미나 Seminar in Financial Management

본강좌는 고급재무이론과 실증에 있어서 선택된 주제 등을 다룬다 이는 리스 기업인수 및합병 재조직 재무계획 순운전자본관 리 등이다

The objective of this course is to study the advanced theory and empirical investigations and some selected topics in financial theory. These may include leasing, mergers and acquisitions, corporate reorganizations, financial planning, and working capital management, and some other selected topics.

 

금융기관세미나 Financial Institutions Management

본 강좌는 현대 금융기관의수익 및 위험관리에관한 혁신적인 방법론을 연구한다금융기관 경영자들이직면하고 있는 위험 및 이 러한 위험들이 어떻게 관리되어지는가에 대한 방법론 등을 소개한다 이러한 위험관리는 상업은행은 물론 저축은행 투자은행 및 보 험회사에 해당되어지는 문제들이다

Financial Institutions Management provides an innovative approach that focuses on managing return and risk in modern financial institutions. The central theme is that the risks faced by financial institutions managers and the methods and markets through which these risks are managed are becoming increasingly similar whether an institution is chartered as a commercial bank, a savings bank, an investment bank, or an insurance company

 

재무분석세미나 Seminar in Financial Management

본 과목은 기업의 가치추정과 다양한 평가방법을 집중적으로 연구한다 이를 위해 기업성과 예측 자본비용 추정 기업가치 추정 방법 등을 살펴본다 이외에도 M&A, 고성장기업 순환적 기업 다각화 기업 금융기관 등에 대한 가치평가에 대해서도 살펴본다

The goal of this course is to discuss and study firm valuation using valuation techniques. For this purpose, it covers forecasting performance, estimation the cost of capital, and methods for estimating valuation. Besides, it handles creating value through M&A, valuation for high-growth companies, cyclical companies, and financial institution.

 

포트폴리오이론 Portfolio Theory

본 강좌는 최적 자산의 결합의 이론과 실제에 대하여 다룬다 포트폴리오 이론에서 자산배분 최적포트폴리오 자산가격결정 실증방 법론과 기법 등에 대하여 종합적으로 공부한다 또한 최근 개발된 인지행위적인 재무론과 선택이론에 대하여 공부한다

The objective of this course is to study the theory and practice of optimally combining securities into port- folios. Portfolio theory is a comprehensive guide to asset allocation, portfolio optimization, asset pricing models, empirical methodology and technique. We review new developments in behavioral finance and choice theory.

 

재무정책세미나 Seminar in Financial Strategy

본 강좌는 재무정책과그 실제에 대하여 공부한다자본구조 정책 배당정책투자정책기업인수 및 합병 또한 시장효율성과대리인 문제 등에 대하여 알아본다

The objective of this course is to study the financial polices and empirical investigations : theory and empir- ical evidence of capital structure, dividends, investment policy, managerial incentives and takeovers. Topics include market efficiency, agency problems and ownership.

 

계량경영분석세미나 Seminar in Quantitative Business Analysis

본 교과목에서는 논문작성에 필요한 횡단면분석 시계열 분석 등 통계적 기법에 대하여 학습한다

This course covers the statistical techniques for financial researches such as statistical issues of cross-sectional and time-series data.

 

경영통계분석

사회과학 연구방법론의 기초과정으로서 기술통계 확률 및 확률분포 표본분포 통계적 추정 및 가설검증 등을 다 루며 가장 기본적인 통계적 방법의 응용을 연구한다

As a basic course for methodology of social science, the area of the study includes descriptive statistics, probability, probability distribution, statistical estimation and hypothesis testing in addition to the foremost essential statistical methods and application.

 

연구조사방법론 Research Methods in the Social Sciences 1

경영학을 연구하는 학생으로 하여금 조사 설계 자료 수집 자료 분석 및 보고서 작성 등을 포함한 과학적 조사 방법에 대한 기초 개 념에 익숙해지도록 하는데 목적이 있다

The over all objective of this course is to develop knowledge and understanding of scientific research method sand to provide skills to design and accomplisharesearch project, performing analysesusing qualitative and quantitative research methods and to communicate the results. This course will cover four broad topics: the foundations of scientific research, research design, data collection, and data analysis.

 

연구조사방법론 Research Methods in the Social Sciences2

사회과학에서 사용되는 기본적인 조사개념과 기법들을 다루며 조사방법에 대한 원칙과 절차 및 정량분석과 정성적 분석 기법들을 학습한다

This course deals with the basic concepts and techniques that are used in social science research and critically evaluate both quantitative and qualitative research studies