미술치료학과(Department of Art Therapy)
학위과정 : 석사과정 박사과정
전 공 명 : 미술치료학 (Art Therapy)
학 위 명 :
미술치료학석사 (Master of Art Therapy)
미술치료학박사 (Doctor of Art Therapy)
후드색상 : 노랑색(Yellow)
학과대학원 위원회
성명 직위 전공분야
홍선미 부교수 (주임교수) – 미술치료, 심리분석
홍선미 교수
장진영 교수
송광한 교수
< 미술치료학과 학과 소개>
미술치료학과는 심신이 아픈 대상자를 위한 재활 치료뿐만 아니라, 영성의 삶과 전인적인 인간상을 목표로 마음수양·치유를 꿈꾸는 대상자 모두를 위한 심신 재활 및 치유를 행하는 심리치료의 한 분야로써 심리학을 근간으로 해서 미술이란 매체를 가지고 인문사회학적 가치관으로 정신건강과 재활치료를 실행하기 위한 미술치료의 임상과 이론을 석사 수준으로 갖춘 전문화된 미술치료사를 교육 양성하는 것을 목적으로 합니다.
현대사회에서 수요가 증가하고 AI시대 미래에도 살아남는 직업(세계미래보고서 2030-2050) 미술치료사를 양성하는 미술치료학과 신설의 필요성은 다음과 같습니다.
1. 졸업 후 취업 및 진로에 따른 미술치료학과 전공분야의 세분화 및 전문화 필요성
미술치료학과 졸업 후 절대다수의 취업 진로 중 보건복지부의 발달재활서비스 및 각종 바우처 사업에서 영역을 9개 영역으로 세분화하면서 예술치료 분야도 음악재활과 미술심리재활 제 각기 영역으로 분류 명시하고 있습니다.
<발달재활서비스 심리행동분야 9개영역>
2. 미술치료사 수요 기관 및 시설의 증가
미술치료에 대한 인지도의 저변 확대 및 수요의 증가로 미술치료사를 필요로 하는 기관이 나날이 증가하며 전문화된 미술치료사를 양성하는 대학원의 필요성이 증가하고 있습니다.
<미술치료사 필요 시설 및 기관>
3. 졸업 후 진로와 취업의 밝은 전망과 미술치료학에 대한 기대 상승으로 대학원 신입생 모집 수월성 증가
졸업 후의 진로가 확보되고 AI 시대에도 살아 남는 직업으로 떠오르고, 인간의 삶의 질을 차츰 추구하게 되는 현대문명에서 반드시 필요한 직업으로 각광을 받으며 학생들 사이에서 미술치료학과의 선호도가 높아지고 있기에 신입생을 모집하는데 수월성이 증가하고 있다고 봅니다.
박사과정의 신설은 본교 미술치료학 전공 석사 졸업생들의 타대학 박사진학 유출 방지는 물론 미술치료학 석사과정 신입생 유치에도 유리하다고 봅니다.
- 여대생 33.6%가 가장 인기 있을 직업 1위로 미술치료사를 선정하였습니다(잡코리아).
- ‘2017한국고용정보원“에서 고용 증가 직업으로 선정하고, 재직자들 83%도 고용이 증가예측(워크넷).
- 언택트 시대의 정신건강을 위해서 필요한 유망 업종으로도 주목을 받고 있음(한국직업방송).
4. 미술치료 세부 분야 전문화 및 자격증에 “미술치료사” 명문화 요구 증대
자격증 및 치료영역에서 통합적이거나 일반적인 예술치료보다는 ‘미술치료전공’ 및 ‘미술치료사(=미술심리재활사)’의 명문화를 요구하고 있습니다. 따라서 구인광고의 치료사를 모집에서도 “예술치료사”가 아닌 “미술치료사”란 전문영역으로 모집하고 있습니다(예:20213월10일 현재 잡코리아채용정보에서 ‘미술치료사’ 모집 키워드 검색결과 35건이지만 ‘예술치료사’ 모집 키워드는 검색결과는 한 건도 없습니다). 미술치료는 예술치료 분야에서 이미 가장 대표적이고 중요한 영역으로 인정받고 음악·사이코드라마·무용 치료 등의 영역과 확실히 구별되고 있습니다.
5. 미술치료사 수요 급증 및 석사 수준의 자격 요구 증가로 대학원 진학 필요성 증가
사회복지와 삶의 질에 관한 관심 증대로 미술치료에 대한 인식이 높아지면서 민간자격증을 소지한 미술치료사들에게 석사 수준 이상의 자격이 요구되고 대학원 입학의 필요성 증가하고 있습니다. 공공예산 및 사회·기업·개인적 투자사업에서도 더불어 석사 이상 수준의 미술치료사를 필요로 합니다. 특히 미술치료의 핵심 분야인 바우처사업과 기업체의 미술치료 사업(예, GS 칼텍스 마음톡톡사업), 심지어 교육청의 미술치료 관련 사업에서도 차츰 석사 이상의 자격을 요구하면서, 일선 현장에서 기존에 난립하였던 민간자격증으로 활동하는 미술치료사들의 대학원 입학이 증가하고 있어서 발 빠른 대응책이 필요합니다.
6. 한국 미술치료계에서 인지도 높은 원광대학교 미술치료학 명성으로 신입생유치 수월성을 통한 학교발전에 이바지
원광대학교의 미술치료학과는 한국에서 미술치료가 처음 이루어진 시기부터 자리를 잡고 시작하여 마술치료학의 학회들이나 임상현장에서 활동하는 초창기 멤버들의 절대다수를 차지하고 있으면서 한국미술치료사의 초창기부터 원광대학교의 미술치료학과의 명성이 인지되어 있습니다. 이예 따라서 학회의 선배나 교수들이 공부하였던 원광대학교에서 미술치료를 하려는 학생들이 있습니다.
7. 학생들의 취업에 최선을 다하는 미술치료학과
전문적 지식과 학문이 취업으로 이어질 수 있도록 최선을 다하고 있습니다. 취업할 수 있도록 철저한 임상현장 위주의 교육을 통한 졸업 후 바로 현장에서 다른 훈련 없이도 활동할 수 있는 전문가를 양성하는 취업위주의 학과를 위해 최선을 다하고 있습니다. 실습이나 임상 경험이 없는 학생들에게도 철저한 맞춤형 교육을 통해서 실습과 임상현장으로 이끌어 가며 대학원 수준의 전문가가 되도록 하고 있습니다.
< 기대효과 및 전망>
1. 미술치료학과의 개설과 더불어 학과창업 및 마음치유센터연구소 설립을 통해서 각종 사업을 수주하여 학생들의 실습 및 직업 창출을 실현하여 신입생유치에 유리할 것임.
2. 새로운 교수진의 확보 없이도, 마음인문학연구소의 치유분과 HK교수와 한의학 연구위원들과 학제간 융합 협력을 통해서, 원광대학교 특성인 마음치유 및 마음공부를 중시하는 인문학적 치유대학원으로 발전.
3. 본교의 요가학, 선명상치유학, 예문화와 다도학과 등의 동양학대학원과 마음인문학연구소와 협동교육과정을 개발하여 추후 ”치유 전문화가 강화“된 대학원으로 자리 잡으며 성장 발전하고 이를 통한 BK사업 및 한국연구재단의 학제간 융합 및 협동 학문사업 신청 및 선정에서 유리한 고지 선점.
4. 중앙정부와 익산지역의 핵심 치유사업과 연계를 통한 학과의 발전 기대됨.
익산시에는 ’웰니스관광크러스터조성방안‘을 마련하면서 익산시에서 치유사업을 발전시키고자 하고 있다. 이에 본 학과는 익산시에서 핵심치유자원으로 간주하는 역사적 유적지와 주변 자연환경을 활용한 미술치료프로그램을 개발하고 연계 사업을 개발하여 익산의 지역 사업에 동참하는 방안을 마련하고자 노력하여 지역사회에서 본교의 위상을 높이는 기회라고 봅니다.
<학과 교육목표>
1) 전문화된 교육을 통해서 심신의 어려움을 겪고 있는 유아, 아동, 청소년, 성인 및 노인에 이르기까지 정신건강을 최우선 하는 임상치유현장에 적합한 전문적 미술치료전문가를 양성한다.
2) 미술, 심리상담, 치유이론, 미술심리재활교육을 바탕으로, 심리치료를 위한 미술심리상담과 발달재활상담 및 치유를 수행할 수 있는 임상에 활용되는 프로그램을 연구, 계획, 운영할 수 있는 전문가를 양성한다.
3)사회문제 해결과 전인적 정신건강을 위한 복지사업에서 전문적 미술치료사 및 연구가로서 활동 할 수 있는 연구능력을 함양한 인재를 양성한다.
편성교과
<석사과정 선수과목>
석사 선수과목(대학원에서 추가 이수) |
|||
국문 과목명 | 영문 과목명 | 학점 | |
선수 과목 |
심리학개론 | Introduction to Psychology | 3 |
상담심리학 | Counseling Psychology | 3 | |
발달심리학 | Developmental Psychology | 3 | |
이상심리학 | Abnormal Psychology | 3 | |
심신의학 | Mind and Body medicine | 3 | |
마음치유학 | Mind Healing | 3 |
전공과목 |
|||
국문 과목명 | 영문 과목명 | 학점 | |
전공과목
|
장애아동의 이해 | Understanding of Children with Special Needs | 3 |
미술재활현장실습 | Child Development | 3 | |
미술치료학 개론 | Introduction to Art Therapy Counseling | 3 | |
장애아동 미술재활 | Art Therapy for Children with Disabilities | 3 | |
성인 및 노인미술치료 | Art Therapy for Adults and the Elderly | 3 | |
유아동 미술치료 | Art Therapy for Infants and Children | 3 | |
청소년 미술치료 | Adolescent Art Therapy | 3 | |
가족 미술치료 | Family Art Therapy | 3 | |
집단 미술치료 | Group Art Therapy | 3 | |
창의적 미술치료 | Creative Art Therapy Seminar | 3 | |
색채 심리학 | Color Psychology | 3 | |
미술치료 사례연구 | Case Study of Art Therapy | 3 | |
매체연구 및 실습 | Art Therapy Materials | 3 | |
임상실습 및 슈퍼비전 | Clinical Practicum and Supervision | 3 | |
미술심리학 | Psychological Approach of Art | 3 | |
미술심리진단 및 평가 | Psychological Diagnosis and Assessment of Drawings | 3 | |
연구방법론 | Research Methodology | 3 | |
미술재활 프로그램 개발 및 평가 | Development and Evaluation of Art Rehabilitation Program | 3 | |
부모교육 및 상담 | Education and Counseling for Parents | 3 | |
정신분석적 미술치료 | Psychoanalytic Art Therapy | 3 | |
통합미술치료 | Integrated Therapy | 3 |
전공과목 |
||
국문 과목명 | 영문 과목명 | 학점 |
고급연구방법론 | Dvanced Research Methodology | 3 |
고급 분석학적미술치료 | Advaces Analytic Arts Therapy | 3 |
고급 정신분석학적 미술치료 | Advanced Psychoanalytic Arts Therapy | 3 |
미술치료특론 | Special Topics in Arts Therapy | 3 |
마음치유특론 | Special Topics in Mind Healing Therapy | 3 |
심신의학특론 | Special Topics Mind and Body medicine | |
미술치료프로그램개발연구 | Program Development Research and Implementation | 3 |
고급임상실습과 수퍼비젼 | Advanced Clinical Practicum and Supervision | 3 |
고급미술치료세미나 | Advanced Psychotherapy Seminar | 3 |
고급미술심리진단 및 평가 | Advanced Art Psychometrics and Assessment | 3 |
고급미술치료와 명상 | Advanced Art Therapy and Meditation | 3 |
고급통합미술치료 | Advanced Integral Psychotherapy | 3 |
현대사회문제와 미술치료 | Social Society of Problems and Art Treatment | 3 |
고급매체기법연구 및 실습 | Art Therapy Materials | 3 |
고급미술색채심리학 | Art Color Psychology | 3 |
고급통합심리치료 | Advanced Aintegral Psychotherapy | 3 |
고급집단미술치료 | Advanced Group Art Therapy | 3 |
고급상담기법 및 연구 | Case Study of Counseling for Parents | 3 |
미술치료사례연구 및 발표 | Case Study of Art Therapy and Announcement | 3 |
미술 현장 실습 | Art Therapy Fieldwork | 3 |
<교과목 해설>
분류 | 과목명 | 국문 해설 | 영문 해설 | 학점 |
선 수 과 목 |
심리학 개론 |
인간의 행동과 심리과정을 과학적으로 연구하는 과목으로 인간의 행동과 사고에 관련된 감각, 지각, 성격, 학습 등의 인간의 특징과 인간발달을 알아보고, 인간의 삶에서 나타나는 스트레스와 이상행동에 대해 개괄적으로 알아본다. | This course is a scientific study of human behavior and psychological processes. It examines human characteristics and human development, such as sensation, perception, personality, and learning related to human behavior and thinking, and provides an overview of stress and abnormal behavior in human life. Find out by. | 3 |
상담 심리학 |
상담심리학은 인간 발달상의 과업과 생활 속의 적응 및 기능에 그 초점을 두고 적용, 실천하는 응용심리학의 한 영역이다. 여기에서는 상담과 관련된 각종 이론들을 살펴보는데, 이론의 철학적 배경, 인간관, 발전과정, 상담과정 등을 구체적으로 살펴봄으로써 상담 실제에 필요한 기초지식과 기술을 학습하도록 한다. | Counseling psychology is an area of applied psychology that focuses on human developmental tasks and adaptations and functions in life. Here, we look at various theories related to counseling, and learn basic knowledge and skills necessary for counseling practice by examining in detail the philosophical background, human outlook, development process, and counseling process of the theory. | 3 | |
발달 심리학 |
인간발달에 관한 기본적인 사항들 즉, 심신의 발달과 더블어 인간의 내면적인 세계의 발달을 연계하여 도덕발달, 성역발달, 사회적 발달을 연구한다. | Moral development, gender development, and social development are studied by linking the basic matters related to human development, namely, mental and physical development and the development of the inner world of human beings. | 3 | |
이상 심리학 |
DSM-5를 중심으로 이상행동(또는정신병리)및정신장애의종류,임상적 특징, 원인에대해살펴보고,이상행동및정신장애에대한최신이론적접근과 심리치료에대해학습 한다. | Focus on DSM-5 to look at the types, clinical features, and causes of dsm-5 and mental disorders, and to study the latest theological access and psychotherapy for dsm-5 and mental disorders. | 3 | |
심신 의학 |
정신의 동요가 육체에 미치는 영향에 따르는 심리적 치료기술과 심신 병리학의 심리적 측면을 연구하고 대체의학적으로 치료·훈련하는 입문 과정을 이해한다. | According to the influence of mental agitation on the body, this course studies psychological treatment techniques and psychological aspects of psychosomatic pathology, and understands the introductory process of alternative medical treatment and training. | 3 | |
마음 치유학 |
마음알기, 마음열기, 마음털기, 마음챙김, 마음치유의 이론과 방법의 도입을 연구한다. 이를 바탕으로 영성 생활을 궁극적으로 추구하는 인간의 마음치유를 임상에서 활용할 수 있도록 한다. | Introduce of Knowing the mind, opening the mind, studying the theories and methods of mindfulness and therapy. Based on this, the human mind healing process, which ultimately pursues a spiritual life, can be used in clinical practice. |
분류 | 과목명 | 국문 해설 | 영문 해설 | 학점 |
전공과목 |
장애아동의 이해 |
장애아동의 정의 및 특성, 진단방법, 중재방법, 교수 방법 및 전략, 지원환경, 지원 관련법 등에 대해 학습함으로써 관련 서비스를 제공할 때 좀 더 효과적인 지원이 이루어지도록 한다. | Effective support is provided by learning about the definition, characteristics, diagnosis, mediation, teaching methods and strategies, support environment, and support-related laws of children with disabilities. | 3 |
미술재활 현장실습 | 미술치료 임상 현장에서 필요한 다양한 실무와 사례 관리법 등을 학습하고, 실습 경험을 통해 전문적인 현장 실무 능력을 갖춘 미술치료 전문가로 양성한다. 임상실습 시간 및 방법은 총 180시간 이상, 단 장애아동에 대한 실습을 40시간 이상, 미술치료전문가의 지도감독 하에 실시되는 현장실습을 원칙으로 한다. | We will learn various practices and case management methods. It’s necessary for art therapy clinical field, and develop into art therapy speciali sts with professional field practical skills through hands-on experience. Clinical practice time and method is a total of more than 100 hours, only more than 40 hours of practice for children with disabilities, and the field practice is conducted under the supervision of art therapists in principle. | 3 | |
미술치료학 개론 |
미술치료에 대한 정의, 미술치료의 요소, 미술치료의 역사, 미술치료의 단계와 사례 등 미술치료의 기반이 되는 미술치료 전반에 대한 기초적 개념을 다룬다. | It deals with basic concepts of art therapy as a basis, such as definitions, elements, history and stages and practices of art therapy. | 3 | |
장애아동 미술재활 |
장애 영역별 특성에 대해 이해하고 특성별 진단과 교육 및 치료적 접근법에 대해 학습한다. 이를 바탕으로 미술치료 기법과 프로그램을 이해하고 구성할 수 있으며 실제 실습을 통해 임상현장에서 구체적으로 적용할 수 있다. | Understand the characteristics of each area of failure and learn about characteristic-specific diagnostics, training, and therapeutic approaches. Based on this, art therapy techniques and programs can be understood and configured, and can be applied specifically in the clinical field through practical practice. | 3 | |
성인 및 노인 미술치료 |
성인 및 노인의 신체, 심리, 정서, 인지발달과정을 이해하고, 발달단계에서 발생되는 여러 문제를 파악하며, 그 문제에 적합한 미술치료프로그램을 이해하고 임상을 할 수 있도록 한다. | To understand the physical, psychological, emotional, and cognitive development process of adults and the elderly, to identify various problems arising in the developmental stage, to understand art therapy programs suitable for those problems, and to be able to perform healing activities. | 3 | |
유아동 미술치료 |
유아동의 신체⋅정서⋅인지발달과 아울러 미술발달에 대해 익히고 유아동기 문제행동에 맞는 미술치료 이론과 실제 적용을 배울 수 있도록 한다. | Students can learn more about art as well as the physical, emotional, and cognitive learning of infants and toddlers, and learn art therapy theory and practical applications for childhood problem-solving. | 3 | |
청소년 미술치료 |
청소년의 발달심리의 특성과 청소년기에 나타나는 문제 및 정신병리에 대한 이론적 탐색과 더불어 청소년 미술치료의 과정과 실제적인 미술치료 접근방법을 연구한다. | Study the process of adolescent art therapy and practical art therapy approaches, as well as the characteristics of adolescents’ developmental psychology and theoretical exploration of problems and psychopathies in adolescence. | 3 |
전 공 과 목 |
가족 미술치료 |
가족치료이론을 바탕으로 가족의 역동과 문제를 이해하고, 다양한 가족미술치료기법 및 사례분석을 통하여 가족문제에 적합한 미술치료접근법을 적용할 수 있는 능력을 기른다. | Based on the theory of the family, the develops the ability to understand family dynamics and problems and apply art therapy access methods suitable for family problems through various family art therapy methods and case analysis. | 3 |
집단 미술치료 |
집단 및 집단 미술치료에 관한 특성 및 개념을 이해하고 집단의 역동성과 집단미술치료의 운영방법을 익히고, 집단미술치료 실습을 통하여 집단운영의 실제 능력과 집단미술치료사의 자질을 향상시킨다. | Understand the characteristics and concepts of group and group art therapy, learn group dynamics and how to operate group art therapy, and improve the actual ability of group management and the qualities of group art therapists through group art therapy practice. | 3 | |
창의적 미술치료 |
미술과 심리학 영역에 있어서 창의성의 역할과 의미를 알아보고 미술치료가 다루는 인간 삶의 영역에 어떻게 적용할 수 있는지 미술치료 과정과 피드백을 바탕으로 자신과 타인을 이해하는 치료사의 기본 자질을 탐색한다. | Explore the role and meaning of creativity in the art and psychology areas on which art therapy is based, and explore the basic qualities of therapists who understand themselves and others based on the art therapy process and feedback on how art therapy can be applied to the areas of human life. | 3 | |
색채 심리학 |
색채심리학에 관한 이론과 작품에서 나타나는 색채의 심리를 파악함으로써 색채가 인간에게 미치는 영향을 알아보고, 색채를 통한 심리치료 기법을 학습한다. | By identifying the theory of color psychology and the psychology of color in the works, learn the effects of color on humans and learn psychotherapy techniques through color. | 3 | |
미술치료 사례연구 |
미술치료 사례의 과정과 사례 개념화 방법을 익히며, 어려운 대상에 대한 미술치료 임상사례에 대해 지도 감독을 받으면서, 이들 대상에 대한 미술치료 중재 방법을 학습, 연구하여 치료사로서의 전문성과 학문적인 역량을 강화한다. | Students will learn the process of art history and how to develop case concepts, receive guidance and supervision on art therapy clinical cases for difficult subjects, and learn and study art therapy intervention methods for these subjects to strengthen their professionalism and academic ability as therapists. | 3 | |
임상실습 및 슈퍼비전 |
임상실습 및 수퍼비젼 기초과정으로, 임상실습 230시간 이상을 하고 미술치료에서 습득한 이론지식을 실제 임상에 적용하고, 실습한 사례를 바탕으로 수퍼비젼을 실시한다. | In the course of clinical practice and supervision, students perform more than 230 hours of clinical practice, apply the theoretical knowledge acquired in art therapy to actual clinical practice, and conduct supervision based on the practiced cases. | 3 |
과목명 | 국문 해설 | 영문 해설 | 학점 |
미술 심리학 |
미술의 미와 내포된 작가 및 작품의 심리를 인지하고, 작품과 작품활동의 동기화를 이해한다. 그 과정에서 미술의 다양한 양상 및 역사적, 문화적 배경, 전통적 사유방식을 배경으로 연관된 조형의 원리를 살펴봄으로써 미술에 나타난 주제와 제작과정, 소재, 화면구성, 기법 등에서의 심리적 이면을 보다 심도 있게 이해하도록 한다. | Recognize the beauty of art and the psychology of artists and works, and understand the motivation. In the process, by examining the diversity of art, historical and cultural background, traditional way of thinking, and the principle of related formativeness, the subject, production process, material, screen composition, and technique that appeared in the art are also deeply understood. | 3 |
미술심리 진단및 평가 |
그림진단검사 및 미술치료기법을 중심으로 실시방법 및 해석기준을 알아보고, 그림을 통해 나타나는 개인의 심리적 특성을 연구 분석한다. | We will study and analyze the psychological characteristics of individuals that appear through paintings, examining methods and interpretation criteria, focusing on picture examination and art therapy methods. | 3 |
연구 방법론 |
미술치료학적 심리문제 혹은 발달과 정서장애 관련된 연구 문제를 설정하여 과학적인 연구 방법을 계획하고 적용하는 내용을 다룬다. 양적연구와 질적연구의 개념과 방법을 습득하고 과학적으로 설계 및 실시 후 검증하는 방법에 관해 연구한다. 관심 있는 주제에 대한 문헌고찰, 연구주제 및 대상 선정, 통계기법을 선정한 후 연구계획서를 작성함으로써 실제 학위논문 작성을 위한 준비과정을 거친다. | This course deals with in contents of planning and applying scientific research methods by setting up research issues related to psychological problems or development and emotional disorders with the Department of Art Therapy. Students acquire the concepts and methods of quantitative and qualitative research, and discuss in how to scientifically design. After reviewing the reference on the subject, selecting research topics and targets, and selecting statistical techniques is prepared to go through the preparation process for the actual thesis writing. | 3 |
미술재활 프로그램 개발 및 평가 |
다양한 증상과 장애 대상, 구성에 따른 미술재활 및 치료 프로그램을 학습한다. 이를 통해 보다 효과적인 프로그램을 계획하고, 구성하여 전문적인 역량을 배양하는 기회를 제공한다. | Learn art rehabilitation and treatment programs based on various disability subjects, symptoms, and configurations. This provides an opportunity to plan and organize more effective programs to cultivate professional capabilities. | 3 |
과목명 | 국문 해설 | 영문 해설 | 학점 | |
전공과목 |
부모교육 및 상담 |
아동의 가족과 협력하여 성공적으로 장애아동 교육을 하기 위해서는 장애아동이 속한 가족에 대해 이해하고, 가족 특성에 따른 지원을 할 수 있어야 한다. 본 교과목에서는 장애아동이 속한 가장 중요한 환경인 장애아동 가족특성을 이해할 수 있도록 하며, 이를 바탕으로 발달재활서비스 현장에서 활용 가능한 가족지원에 대해 학습함으로써 현장에서 장애아동 가족지원을 실천할 수 있도록 한다. | In order to successfully train children in cooperation with families of children with disabilities, they must be able to understand the families of children with disabilities and provide support based on family characteristics. In this course, we will help children with disabilities understand the family characteristics of children with disabilities, which is the most important environment in which children with disabilities belong, and based on this, we will be able to practice family support for children with disabilities in the field by learning about the family support available in the development rehabilitation service field. | 3 |
정신분석적 미술치료 |
정신분석학의 기본적인 개념을 습득하고, 작가와 작품세계를 이해하고 해석하는 지식을 익힌다. 이를 토대로 임상에서 내담자와 작품을 분석하고 이해하는 능력을 향상시킨다. | Students acquire basic concepts of psychoanalysis, and learn the knowledge to understand and analyze the artist and the world of work. Based on this, it improves the ability to analyze and understand the work with the client in clinical practice. | 3 | |
통합 미술치료 |
. 통합미술치료에 대한 기본 개념을 이해하고 타 치료 분야와 통합, 미술치료 내에서의 매체들의 통합, 치료기법의 통합은 물론 방법론적인 통합을내담자의 전인적인 발전을 위하여 적용할 수 있는 마련한다. | Understanding the basic concept of integrated art therapy, integration with other therapeutic fields, integration of media within art therapy, integration of treatment techniques, and methodological integration can be applied to the client’s holistic development. | 3 |
과목명 | 국문 해설 | 영문 해설 | 학점 |
고급연구방법론 | 미술치료학의 심리문제 혹은 발달과 정서장애에 관련된 연구 문제를 설정하여 과학적인 연구 방법을 계획하고 적용하는 심화 내용을 다룬다. 양적연구와 질적연구의 개념과 방법을 습득하고 미술을 통해 심리재활 연구를 과학적으로 설계 및 실시 후 검증하는 방법에 대해 심도 있게 연구한다. 관심 있는 주제에 대한 문헌고찰, 연구주제 및 대상 선정, 통계기법을 선정한 후 연구계획서를 작성함으로써 실제 학위논문 작성을 위한 준비과정을 거친다. | This course deals with in-depth contents of planning and applying scientific research methods by setting up research issues related to psychological problems or development and emotional disorders with the Department of Art Therapy. Students acquire the concepts and methods of quantitative and qualitative research, and discuss in depth how to scientifically design and conduct psychological rehabilitation research through art. After reviewing the literature on the subject of interest, selecting research topics and targets, and selecting statistical techniques, a research proposal is prepared to go through the preparation process for the actual thesis writing. | 3 |
고급분석학적 미술치료 |
선험적이고 원형적인 차원의 인간 정신을 탐구하는 분석심리학에 대한 개념을 학습하고, 미술치료적 접근이 분석심리학적인 개념의 심리재활 및 치료에 어떻게 도움을 줄 수 있는지 사례 및 실제체험을 통하여 이해한다. | Students learn the concept of analytic psychology, which explores the human spirit in a priori and archetypal dimension, and understands how an art therapy approach can help psychological rehabilitation and treatment of analytic psychological concepts through examples and practical experiences. | 3 |
고급정신분석학적 미술치료 | 인간 정신에서 무의식이라는 심층적인 내용을 심도 있게 탐색함으로써 인간 정신 현상 이해의 폭을 넓히고 미술심리치료에서 무의식의 표현으로서의 미술매채활동의 역할에 대한 이해를 높인다. 또한 임상현장에 적용 가능성을 탐색한다. | By in-depth exploration of the in-depth content of the unconscious the scope of understanding of the human mental phenomena is broadened and the understanding of the role of art mediation as an expression of the unconscious in art psychotherapy is enhanced. It also explores its applicability in clinical settings. | 3 |
미술치료 특론 | 새로운 치료적인 접근 방법이나 시대적으로 특별히 관심을 가져야 할 심리재활 및 치료 증상 주제 및 대상에 대하여 다루는 것으로 해당 분야에 관한 연구가 이루어진다. | It deals with a new therapeutic approach or psychological rehabilitation and treatment topics and objects that should be of particular interest in the times, and treatment symptoms that should be of particular interest in the times are studied in the relevant field | 3 |
과목명 | 국문 해설 | 영문 해설 | 학점 |
마음치유특론 | 마음알기, 마음열기, 마음털기, 마음챙김, 마음치유의 이론과 방법의 전문적 지식을 연구한다. 이를 바탕으로 영성 생활을 궁극적으로 추구하는 인간의 마음치유를 임상에서 활용할 수 있는 프로그램을 구성하는 능력을 함양한다. | This course studies the knowledge of mind knowledge, mind openness, mind control, mindfulness, and theories and methods of mind healing. Based on this, we will cultivate the ability to construct a program that can utilize human mind healing ultimately pursuing spiritual life in clinical practice. | 3 |
심신의학특론 | 정신의 동요가 육체에 미치는 영향에 따르는 심리적 치료기술과 심신 병리학의 심리적 측면을 연구하고 대체의학적 치료 및 훈련하는 과정을 숙지한다. | According to the influence of mental agitation on the body, this course studies psychological treatment techniques and psychological aspects of psychosomatic pathology, and understands the process of alternative medical treatment and training is familiar. | 3 |
미술치료 프로그램개발 연구 |
미술치료에 대한 이론적 실제적 이해를 바탕으로 대상자의 증상과 현장에 맞는 새로운 치료적 접근방법을 모색하거나 심리재활 프로그램을 개발하는 과정으로 해당 분야에 관한 논문과 자료 검토 및 집중적인 토의를 통해 강의가 이루어진다. | Based on the theoretical and practical understanding of art therapy, a new therapeutic approach suitable for the subject’s symptoms and the field is sought or a psychological rehabilitation program is developed. | 3 |
고급임상실습과 수퍼비젼 |
미술심리 재활 및 치료 현장에서 부딪히는 제반 문제를 지도 감독하는 과정을 통하여 이론과 실제가 통합되도록 돕고 보다 전문성 있는 치료사로 성장하는데 도움을 제공한다. | Through the process of supervising and supervising all the problems encountered in art psychological rehabilitation and therapy, it helps to integrate theory and practice and provides help to grow into a more specialized therapist. | 3 |
고급미술치료 세미나 |
상담현장에서 주목 받는 현대 심리치료의 이론과 실제를 깊이 있게 다루어, 최신 상담심리치료 이론을 숙지하도록 한다. 이를 통해 다양한 상담현장 이슈를 다양한 이론을 적용하여 다차원적으로 접근하는 상담전문가로서의 역량을 강화한다. | This course deals with the theories and practices of modern psychotherapy, which are attracting attention in the field of counseling, in depth, to familiarize yourself with the latest theories of psychological therapy. Through this, we strengthen our competency as a counseling expert who approaches various counseling field issues in a multidimensional manner by applying a variety of theories. | 3 |
고급미술 심리진단 및 평가 |
클라이언트의 인지적, 정서, 사회적 능력을 평가하기 위한 다양한 미술심리 검사도구 및 측정 방법에 대하여 연구한다. 미술심리진단 및 평가를 내담자와 증상에 적합하게 사용하는 방법을 개발 연구한다. | Various art test tools and measurement methods to evaluate the client’s cognitive, emotional, and social ability. This course develops and studies the method of using art psychological analysis and evaluation appropriately for the client and symptoms. | 3 |
과목명 | 국문 해설 | 영문 해설 | 학점 |
고급미술치료와 명상 | 심리치료로서의 명상방법과 미술매체의 만남을 통한 심리재활과 치유방법을 연구하고, 해당 분야의 새로운 치료적 접근방법을 모색하여 임상에서 통합적 치료를 통해서 전문적 역량을 함양한다. | Meditation method as psychotherapy and psychological rehabilitation and healing methods through the encounter of art media are studied, and new therapeutic approaches in the field are sought to cultivate professional competence through integrated treatment in clinical practice. | 3 |
고급통합 미술치료 |
임상에서 다양한 내담자와 다양한 상황에서 통합치료프로그램을 개발하고 연구할 수 있는 전문가적 지식을 함양한다. 심리재활을 위한 전문적 교육, 훈련과 함께, 타 치료분야를 이해하고 치료 분야 간 통합하여 내담자의 전인적인 발전을 위하여 전문성을 마련한다. | This course is designed to cultivate expert knowledge to develop and study integrated therapy programs in various situations with various clients in clinical practice. In addition to the professional education and training of psychological rehabilitation, understanding other treatment fields and integrating them between treatment fields provide expertise that can be applied to the client’s holistic development. | 3 |
현대사회문제와 미술치료 |
사회적 심리 문제들을 다루고, 그 문제들을 집단 혹은 개인 미술치료에서 다루고 사례를 분석 할 수 있는 전문성을 함양한다. 또한 사회문제 해결을 위한 미술치료 프로그램개발역량을 강화한다. | It deals with social psychological problems, deals with them in group or individual art therapy, and develops expertise to analyze cases. It also strengthens the ability to develop art therapy programs to solve social problems. Through this, the subject of science reinforces the competencies that must be equipped as an expert. | 3 |
고급 매체기법연구 및 실습 |
미술매체가 가진 치료적 속성을 이해하고 이의 다양한 활용을 탐구함으로써 현장 적용력과 프로그램 개발 전문성을 갖도록 한다. | By understanding the therapeutic properties of art media and exploring their various applications, students will have field application skills and program development expertise. | 3 |
고급 미술색채심리학 |
색채의 심리를 파악함으로써 색채가 인간에게 미치는 영향을 알아보고, 색채를 통한 미술치료의 기법 및 프로그램 개발 능력을 심화한다. | By grasping the psychology of colors, Student examine the effects of colors on humans, and deepen the ability to develop art therapy techniques and programs through colors. | 3 |
과목명 | 국문 해설 | 영문 해설 | 학점 |
고급 통합심리치료 |
심리 재활을 위한 선, 명상, 요가, 원예치료 등 타분야 치료를 이해하고 통합을 활용한 전문적 프로그램 개발로 내담자의 전인적 발전을 위한 능력 함양. | To cultivate the ability for the client’s holistic development through the development of specialized programs that understand and utilize integration in other fields such as zen, meditation, yoga and horticultural therapy for psychological rehabilitation. | 3 |
고급 집단미술치료 |
집단의 배경과 역동성을 바탕으로 하는 집단미술치료의 임상을 통하여 집단운영의 실제 능력과 집단미술치료사의 자질을 향상시킨다. | Through the clinical practice of group art therapy based on the background and dynamics of the group, the actual ability of group management and the quality of group art therapist are improved. | 3 |
고급 상담기법 및 연구 |
내담자 및 보호자 가족과 협력하여 성공적으로 재활치료를 이끌어 내기 위한 전문적 상담 기법을 숙지 한다. 본 과정은 연령, 성별, 장애의 여부 구별 없이 전대상을 포함한 내담자를 대상으로 하는 특성과 상담기법을 전문화 한다. 또한 내담자의 보호자 및 가족의 특성을 이해하고 상담하여 내담자의 미술치료에 협조할 수 있도록 그들의 지원을 이끌어내는 능력을 함양한다. | Familiarize yourself with professional counseling techniques to successfully lead rehabilitation treatment in cooperation with the client and guardian’s family. This course specializes in characteristics and counseling techniques targeting clients, including all subjects, regardless of age, gender, or disability. In addition, understanding the characteristics of the client’s guardians and family members and counseling to cultivate the ability to draw their support so that they can cooperate in art therapy. | 3 |
미술치료 사례연구 및 발표 |
미술치료 사례의 과정과 사례개념화 방법을 익히며, 어려운 대상에 대한 미술치료 5사례 100시간 이상의 임상사례에 대해 지도 감독을 받으면서, 이들 대상에 대한 미술치료 중재방법을 학습, 연구하여 치료사로서의 전문성과 학문적인 역량을 강화한다. | Learn the process of art therapy cases and the method of conceptualizing cases, receive supervision for 5 cases of art therapy for difficult subjects, and clinical cases for more than 100 hours. Strengthen academic competencies. | 3 |
미술현장실습 | 미술치료 임상현장에서 필요한 다양한 실무와 사례 관리법 등을 학습하고, 실습 경험을 통해 전문적인 현장 실무 능력을 갖춘 미술치료 전문가로 양성한다. 임상실습 시간 및 방법은 총 100시간 이상, 단 장애아동에 대한 실습을 40시간 이상, 미술치료 전문가의 지도감독 하에 실시 되는 현장실습을 원칙으로 한다. | Students learn various practices and case management methods necessary in art therapy clinical sites, and train them to become art therapy experts with professional on-site practical skills through practical experience. The time and method of clinical practice is a total of 100 hours or more, provided that the practice for children with disabilities is more than 40 hours, and on-the-spot practice under the supervision of an art therapy expert is in principle. | 3 |