유아교육학과
Department of Early Childhood Education
학위과정 : 석사과정 박사과정 석박사통합과정
전 공 명 : 유아교육학 (Early Childhood Education) 학 위 명 : 교육학석사 of Education)
교육학박사 of Education) 후드색상 : 석사과정 : 밝은파랑색 Blue) 박사과정 : 밝은파랑색 Blue)
학과 교육목표
1. 유아교육 분양의 현상을 체계적으로 이해하고 문제를 인식개선할 수 있는 반성적 사고능력을 기른다
2. 유아교육 관련 연구를 수행하기 위한 계획 분석 종합 등의 학문적 소양을 기른다
3. 유아교육 실제에 대한 이해 설명 관리에 필요한 전문적 지식과 실무능력을 기른다
학과대학원 위원회
성명 직위
강진주 교수 |
김영실 교수 |
백승선 교수 |
편성교과목
석사선수과목 | |||
학수번호 | 과목명 | 영문명 | 학점 |
10900100 | 유아교육론 | Foundation of Early Childhood Education | 3 |
10900101 | 유아미술교육 | Fine Art Education for Young Children | 3 |
10900104 | 유아음률교육 | Musical Movement Education for Young Children | 3 |
10900109 | 유아놀이지도 | Play Activity for Young Children | 3 |
10900110 | 유아언어교육 | Langage & Literacy for Young Children | 3 |
10900111 | 유아사회교육 | Social Education for Young Children | 3 |
10900115 | 유아문학 | Literature for young children | 3 |
10900120 | 유아수학교육 | Mathemaitcs Education for Young Children | 3 |
10900122 | 영유아발달 | Infant&Children Development | 3 |
박사선수과목 |
|||
학수번호 | 과목명 | 영문명 | 학점 |
10900301 | 유아교육의사회적기초 | Social Foundations of Early Childhood Education | 3 |
10900302 | 유아교육의심리적기초 | Psychological Foundation of Early Childhood Education | 3 |
10900304 | 유아교육론 | Theory of Early Childhood Education | 3 |
10901006 | 유아언어교육연구 | Theories of Language Development for Young Children | 3 |
10901009 | 유아교육과정론 | Curriculum Study in Early Childhood Education | 3 |
10901011 | 유아놀이이론 | Play Theories in Early Childhood Education | 3 |
전공과목 |
|||
학수번호 | 과목명 | 영문명 | 학점 |
10900301 | 유아교육의사회적기초 | Social Foundations of Early Childhood Education | 3 |
10900302 | 유아교육의심리적기초 | Psychological Foundation of Early Childhood Education | 3 |
10900303 | 유아교육연구법 | Research Method in Early Childhood Education | 3 |
10900304 | 유아교육론 | Theory of Early Childhood Education | 3 |
10900305 | 유아문학교육연구 | Study for Literature for Young Children | 3 |
10901001 | 유아교육사조연구 | History and Thought of Early Childhood Education | 3 |
10901002 | 유아사회교육세미나 | Seminar in social Foundations of Early Childhood Education | 3 |
10901004 | 유아교육의비교연구 | Comparative Study of Early Childhood Education | 3 |
10901005 | 인지발달연구 | Education for Cognitive Development | 3 |
10901006 | 유아언어교육연구 | Theories of Language Development for Young Children | 3 |
10901007 | 유아과학교육연구 | Study of Science Education for Young Children | 3 |
10901008 | 유아수학교육연구 | Study of Mathematics Education for Young Children | 3 |
10901009 | 유아교육과정론 | Curriculum Study in Early Childhood Education | 3 |
10901010 | 영유아프로그램연구 | Study of Early Childhood Education Program | 3 |
10901011 | 유아놀이이론 | Play Theories in Early Childhood Education | 3 |
10901012 | 유아교육운영관리세미나 | Seminar on Planning and Administration | 3 |
10901013 | 부모자녀관계세미나 | Seminar in Parent-Child Relationships | 3 |
10901017 | 유아예술교육 | Art Education for Young Children | 3 |
10901018 | 유아교육과정세미나 | Seminar in Curriculum of Early Childhood Education | 3 |
학수번호 | 과목명 | 영문명 | 학점 |
10901021 | 유아교육질적연구세미나 Seminar in Qualitative Research in Early Child- hood Eudcation | 3 | |
10901022 | 유아교육연구동향 Curren Educat |
t Issues and Trends in Early Childhood ion |
3 |
10901024 | 유아교육철학세미나 Seminar | in the Philosophy of Early Childhood Education | 3 |
10901025 | 개인연구 Indepe | ndent Study | 3 |
10901029 | 유아교사교육세미나 Seminar in Early Childhood Teacher Education | 3 |
교과목 해설
유아교육의사회적기초Early Childhood Education
유아교육의 현상과 제도를 사회학적으로 논의하고 연구하는데 기초가 되는 지식을 제공하여 유아교육학을 전공하는 학생들의 학문 적자질을 향상시킨다 아동의 사회화 사회계급과 교육 불평등 사회변동과 유아교육의 기능 유아교육제도 형성에 미치는 사회적 영향 등이 중요한 주제로 다루어진다
To improve the academic qualities of students majoring in early childhood education by providing knowledge that is fundamental to sociologically discussing and studying the phenomenon and system of early childhood education. Socialization of the child, social class and inequality of education, social change and the function of early childhood education, and social influence on the formation of early childhood education system.
유아교육의심리적기초 Psychological Foundation of Early Childhood Education
심리학적 발달 이론에 기초를 두고 인지발달의 중요성과 함께 대두된 여러 이론들을 정립하여 유아교육프로그램과 연결시키고 유 아교육의 전반적인 흐름을 이해한다
Based on the theory of psychological development, it establishes various theories emerged with importance of cognitive develop- ment, connects with early childhood education program and understands the general flow of early childhood education.
유아교육연구법 Research Method in Early Childhood Education
유아교육 연구의 필요 연구의 유형 연구 제안 연구 계획 연구에 있어서의 문제점 연구 보고서의 형식 논리의 전개 자료수집 및 처 리 해석 문헌조사 연구의 전산 및 처리 컴퓨터의 이용 등을 연구한다
The purpose of this study is to investigate the necessity of early childhood education research, type of research, research proposal, research plan, problem in research, development of form and logic of research report, data collection and processing, interpretation, Research.
유아교육론Early Childhood Education
유아교육의 개념 및 특성을 고찰하며 유아교육의 기초 교육과정 등 유아교육에 관해 전반적인 이론적 탐색을 도모한다
The purpose of this study is to explore the concept and characteristics of early childhood education and to explore the theoretical exploration of early childhood education such as foundation and curriculum of early childhood education.
유아문학교육연구 Study for Literature for Young Children
유아의 문해발달을 포함한 제반 발달에서 문학의 역할을 분석하여 유아 문학의 본질 및 교육적 기능에 대해 탐구한다
We analyze the role of literature in the development of children, including literacy development, and explore the nature and edu- cational function of infant literature.
유아교육사조연구 History and Thought of Early Childhood Education
현대 유아교육 과정과 이론에 영향을 준 역대 교육가와 아동 교육 사상가들의 이론을 비교 연구한다
This course will compare and analyze the theories of contemporary educators and child education thinkers who have influenced the curriculum and theory of modern early childhood education.
유아사회교육세미나 Seminar in social Foundations of Early Childhood Education
유아의 사회화 이론과 사회교육 프로그램을 탐색하고 프로그램에 따른 다양한 자료를 분석 연구함으로써 현장 적용의 가능성을 모색한다
We explore the socialization theory and social education programs of infants and explore the possibility of field application by analyzing various data according to the program.
유아교육의비교연구Comparative Study of Early Childhood Education
세계 각 지역의 유아교육이 어떤 문화적 배경 하에 성립 되었나 살펴보고 유아교육의 역사 사상사 유아교육기관의 발달 유아교육 의 현황을 서로 비교 연구한다
It examines the cultural backgrounds of early childhood education in the world, and examines the history of early childhood ed- ucation, the history of thought, the development of early childhood education institutions, and the situation of early childhood education.
인지발달연구Education for Cognitive Development
인지발달 이론을 살펴보며 이에 준한 교육원리 및 프로그램 특징에 대해 연구한다
Cognitive development theory will be studied and educational principles and program characteristics will be studied.
유아언어교육연구Language Development for Young Children
유아기 언어발달의 특징과 이에 맞는 언어지도의 이론을 추구한다
We pursue the characteristics of early childhood language development and the theory of language guidance.
유아과학교육연구 Study of Science Education for Young Children
인지발달이론에 기초하여 과학교육에 대한 견해 프로그램 교수방법 등을 연구한다 또한 과학교육에 대한 연구의 과거와 현재를 살 펴보며 미래 지향적 과학교육의 방향에 대해 연구한다
Based on the theory of cognitive development, we will study opinions, programs and teaching methods of science education. In ad- dition, we study the past and present of research on science education and study the direction of future oriented science education.
유아수학교육연구Education for Young Children
유아기 수교육에 관한 이론 및 연구를 분석하여 새로운 유아 수학교육의 내용 및 방법을 연구하고 유아의 수개념 획득에 대한 유치 원 현장에서의 수 개념 지도에 대해 학습한다
Theories and researches on early childhood education are analyzed, and contents and method of new infant mathematics education are studied, and the concept of number concept in kindergarten is learned about infant ‘s number concept acquisition.
유아교육과정론Early Childhood Education
현대 유아교육의 새로운 경향과 다양한 유형에 대한 관점을 연구한다 특히 철학자 사회적 심리적 경향이 유아교육 이론과 실제 미 친 영향을 분석하고 다양한 교육과정 모형을 탐색한다
Study the new tendency of modern early childhood education and perspective of various types. In particular, we analyze the effects of philosophers, social and psychological tendencies on the theory and practice of early childhood education and explore various curriculum models.
영유아프로그램연구 Study of Early Childhood Education Program
현대 유아교육에서 체계적으로 연구되고 있는 여러 유형의 유아교육프로그램들을 연구해 보고 다양한 프로그램의 모형을 설정해 볼 수 있는 기술을 확립해 본다
We will study various types of early childhood education programs which are systematically studied in modern early childhood education and establish a technique to set various model of programs.
유아놀이이론Early Childhood Education
현대 유아교육에서 중요시되고 있는 놀이 이론을 탐색하고 놀이의 가치 유형 및 유아발달과의 제 관계 등을 연구한다
We will study various types of early childhood education programs which are systematically studied in modern early childhood education and establish a technique to set various model of programs.
유아교육운영관리세미나 Seminar on Planning and Administration
유아교육기관의 운영관리에 대한 이론을 기반으로 교사 교육 프로그램 계획과 운영 및 행정 등의 문제를 검토한다
Based on the theory of operation management of early childhood education institutions, we examine problems such as teacher education, program planning, administration and administration.
부모자녀관계세미나 Seminar in Parent-Child Relationships
부모와 자녀간의 상호관계 및 상호작용에 관한 제 이론과 연구들을 다각적으로 검토하고 연구한다
Study and study various theories and researches about mutual relationship and interaction between parents and children.
유아예술교육Education for Young Children
유아의 전인발달의 매개로서의 예술교육의 가치를 인식하고 이와 관련된 제반이론을 탐구함으로써 실제 교육현장에서 유아 예술활 동에 대한 프로그램을 구성실행하고 평가할 수 있는 방안에 대해 연구한다
This course is designed to recognize the value of art education as a mediator of infant development and explore ways to organize, implement, and evaluate programs for early childhood arts activities by exploring related theories.
유아교육과정세미나Early Childhood Education
유아교육과정과 관련되는 논쟁점과 최근의 연구동향을 연구하고 검토한다
I will study and examine the controversies and recent research trends related to early childhood curriculum.
유아교육질적연구세미나 Seminar in Qualitative Research in Early Childhood Eudcation
질적 연구 방법의 철학적 배경 방법론적 측면 및 평가 방법에 대해 탐구한다
We will explore the philosophical background, methodological aspects and evaluation methods of qualitative research methods.
유아교육연구동향 Current Issues and Trends in Early Childhood Education
유아교육의 철학적심리적사회적 측면에서 대두되고 있는 제 이론과 문제들을 전반적으로 살펴본다
Theories and problems that are emerging in the philosophical, psychological, and social aspects of early childhood education are examined in general.
유아교육철학세미나Early Childhood Education
유아교육철학과 관련된 주요 개념과 이론을 분석함으로써 유아교육의 본질적 의미를 파악하고 실천 과제의 철학적 기반을 다진다
By analyzing the major concepts and theories related to early childhood education philosophy, we understand the essential meaning of early childhood education and establish the philosophical foundation of practical tasks.
개인연구
유아교육분야에서 학생이 관심을 가지고 있는 특정한 주제를 선정하여 교수의 지도하에 개별적으로 연구한다 Students select specific topics that interest students in the field of early childhood education and study them individually under the guidance of a professor.
유아교사교육세미나 Seminar in Early Childhood Teacher Education
유아교사 양성 교육의 이론과 실제적인 사례를 연구하며 직전 및 현직 교사교육과 관련된 교육과정장학교육정책을 연구한다 Study the theoretical and practical cases of early childhood teacher education and study curriculum, scholarship and education policy related to pre – service and in – service teacher education.