특수교육학과
Department of Special Education
학위과정 : 석사과정 박사과정
전 공 명 : 특수교육학 (Special Education)
학 위 명 : 특수교육학석사 (Master of Special Education) 특수교육학박사 (Doctor of Special Education)
후드색상 : 석사과정 : 밝은파랑색 (Light Blue) 박사과정 : 밝은파랑색 (Light Blue)
학과 교육목표
- 중등특수교원으로서의 실천적 지식 및 다양한 기술을 지닌 교사 양성
- 지역사회 교육현장에 봉사를 실천하고 특수교육에 애정을 지닌 교사 양성
- 올바른 인성과 교양을 갖추고 합리적 의사결정 능력을 가진 교사 양성
학과대학원 위원회
성명 직위
정희섭 교수 |
송광한 교수 |
박성지 교수 |
편성교과목
석사선수과목 | |||
학수번호 | 과목명 | 영문명 | 학점 |
11300100 | 특수교육학개론 | Uderstanding Students with Special Needs | 3 |
11300109 | 지적장애학생교육 |
Education for Students with Intellectual Disabil- ities |
3 |
11300110 | 학습장애학생교육 | Education for Students with Learning Disabilities | 3 |
11300111 | 정서행동장애학생교육 |
Education for Students with Emotional & Behavioral Disorders |
3 |
11300112 | 의사소통장애학생교육 | Education for Students with Communication Disorders | 3 |
11300113 | 자폐성장애학생교육 | Education for Students with Autistic Disorders | 3 |
11300114 | 지체장애학생교육 | Education for Students with Physical Disabilities | 3 |
11300115 | 시각장애학생교육 | Education for Students with Visual Disorders | 3 |
박사선수과목 |
|||
학수번호 | 과목명 | 영문명 | 학점 |
11301040 | 지적및발달장애아교육연구 |
Intellectual and Developmental Disabilities Edu- cation |
3 |
11301020 | 자폐성장애아교육연구 |
Research on education for individuals with au- tism |
3 |
11301031 | 지체장애교육연구 | Theoretical Foundations of Physical Disabilities | 3 |
11301048 | 시각장애교육연구 | Theoretical Foundations of visual Impairment | 3 |
11301028 | 의사소통장애아교육연구 |
Education for Children with Communication Disorders |
3 |
11301002 | 특수교육연구방법론 | Research Method in Special Education | 3 |
전공과목 |
|||
학수번호 | 과목명 | 영문명 | 학점 |
11301002 | 특수교육연구방법론 | Research Method in Special Education | 3 |
11301005 | 특수교육심리연구 | Psychological Research of Special Education | 3 |
11301013 | 두뇌기능및정서장애발달 | Brain Dysfunction and Emotional Development | 3 |
11301015 | 학습장애아사회인지행동연구 |
Behavioral characteristics of children with Learning Disabilities |
3 |
11301016 | 학습장애아교수학습전략 | Teaching method of Learning Disabilities | 3 |
11301019 | 학습장애교육세미나 | Learning Disabilities Seminar | 3 |
11301020 | 자폐성장애아교육연구 | Research on education for individuals with autism | 3 |
11301021 | 자폐성장애교육세미나 | Seminar on autism | 3 |
11301022 | 영재교육학개론 | Introduction to gifted education | 3 |
11301023 | 장애영재연구 | Research on the twice-exceptional | 3 |
11301025 | 청각장애아교육연구 | Education for Children with Hearing Impaired | 3 |
11301028 | 의사소통장애아교육연구 |
Education for Children with Communication Dis- orders |
3 |
11301030 | 의사소통장애진단평가 |
Diagnosis and Evaluation in Communication Dis- orders |
3 |
11301031 | 지체장애교육연구 | Theoretical Foundations of Physical Disabilities | 3 |
11301032 지체장애교육과정및교수법 Studies on Curriculum and Teaching Methods of
Physical Disabilities
11301033 중복지체장애 연구 및 동향세미나 Seminar on the research & trends of multiple &
Physical Disabilities
11301034 지체장애보조공학론 Studies on Assistive Technology of Physical Disa-
bilities
11301035 중도중복장애교육연구 Theoretical Foundations of Severe and Multiple
Disabilities
11301036 특수교육공학연구 Study on Educational Technology in Special Edu-
cation
11301040 지적및발달장애아교육연구 Intellectual and Developmental Disabilities Educa- tion
11301041 장애아동부모교육및상담 Parent Education & Family Support 3
11301042 장애아동진단및평가 Diagnosis and Assessment of Intellectual and De-
velopmental Disabilities
11301043 지적 및 발달장애아교육 세미나 Seminar on Intellectual and Developmental Disa-
bilities
11301044 | 정서행동장애교육연구 | Research on Students wit Disorders | h Emotional & | Behavioral 3 |
11301045 | 진화와장애 | Evolution and Disorders | 3 | |
11301046 | 보완대체의사소통지원 | Augmentive-Alternative Communication | 3 | |
11301047 | 의사소통장애교육세미나 | Research of Speech-Language Disorders 3 | ||
11301048 | 시각장애교육연구 | Theoretical Foundations of visual Impairment 3 | ||
11301049 | 뇌성마비아동의이해 | Research on the cerebral palsy | 3 | |
11301050 | 장애아동의이해 | Understanding Childrens | with Disabilities 3 | |
11301051 | 행동재활현장실습 | Practicuum on Behavior Rehabilitation | 3 | |
11301052 | 행동분석가윤리 | Ethics on Behavior Analist | 3 | |
11301053 | 행동측정과행동변화 | Behavior Measurement and Behavior De ment | velop- 3 | |
11301054 | 행동기능평가 및 긍정적 행동지원 |
Functional Behavior Assessment and Positive Behavior Support 3 |
||
11301055 | 응용행동분석 | Appied Behavior Anaysis | I | 3 |
11301056 | 응용행동분석 | Appied Behavior Anaysis | II | 3 |
11301057 | 단일대상연구방법 | Single Subject Research | 3 |
교과목 해설
특수교육연구방법론Education
특수교육 분야의 연구 문제와 다양한 연구 방법들을 학습하여 문제 사태의 확인과 문제 해결을 위한 적합한 전략으로서의 연구방법을 활용 할 수 있는 기초적 지식을 기른다
This course helps learners master the art of sound, productive research methodologies that contribute to knowledge about the filed of special education. Learners in this course thereby will study on various useful research strategies to solve problems in teaching students with disabilities.
특수교육심리연구Education
일반 심리의 조건을 바탕으로 정신적 장애 발생의 심리적 조건을 탐구하는 것이 목적임 일반 심리를 개관하고 분석하여 다양한 정신적 장애의 심리적 증상에 대한 발생메커니즘을 탐구함
In this course, students are to explore the psychological conditions of mental disorders based on general psychological conditions and analyze the mechanism of occurrence of psychological symptoms of various psychological disorders.
두뇌기능및정서장애발달 Brain Dysfunction and Emotional Development
두뇌는 정서와 행동에 큰 영향을 미치기 때문에 이에 영향을 미치는 두뇌 구조 기능을 비롯해 상호 연관성을 학습하고 정서와 행동 의 발달과 문제에 대해 이해한다
Brain have a decisive effect on emotion and behavior of Human, Learn brain system and function, interconnections between differ-ent parts of the brain, the development and problem of emotion and behavior
학습장애아사회인지행동연구 Behavioral characteristics of children with Learning Disabilities
학습장애아동의 사회인지 발달에 따른 사회정서적 발달 특성과 행동양식에 대해 연구한다
This course provides students with an understanding of the basic principles of human behavior, the application of those principles to teaching, and the application of those principles to positive behavior support. Also, this course emphasizes understanding of social characteristics of students with learning disabilities.
학습장애아교수학습전략 Teaching method of Learning Disabilities
학습장애아에게 필요한 다양한 학습전략과학습장애아에게 효과적인 교수전략을 연구한다
This course focuses on effective instructional and learning strategies for students with learning disabilities. Emphasis is placed on theoretical frameworks underlying instructional practices that have been shown to be effective furs students with learning disabili- ties and select and implement appropriate methods in content-area classes.
학습장애교육세미나 Learning Disabilities Seminar
이 과목은 연구계획및 수행에 필요한 선행문헌 분석 연구설계의 이해 데이터 수집및 처리 논문작성에 관한지도를 하는것을 목적으로 한다
The major purpose of this course is to increase knowledge and skills in designing and conducting research and writing the research paper.
자폐성장애아교육연구
자폐성장애아 교육을 위한 기존 이론과 연구사례를 고찰하고 자폐장애의 인지적 정의적 특성을 고려한 새로운 교육방법을 모색한다
In this course, students are to review on present theories and research and to investigate new educational methods for individuals with autism based on their cognitive and affective characteristics.
자폐성장애교육세미나 Seminar on autism
자폐성장애의 원인에 대한 유전적 뇌구조 등의 생물학적 접근과 인지기능을 근간으로 하는 뇌과학적 연구 사례 등의 고찰을 통해 원 인에 대한 최근 연구 동향을 파악하고 연구의 문제점과 새로운 방향과 대안을 제시한다
Students are going to understand directions of recent research on autism, identify problems with the directions, and suggest alter- natives through extensive review on neurological studies focusing on genetic, brain-structural, and cognitive approach.
영재교육학개론 Introduction to gifted education
영재의 정의 원인 특성 등과 관련된 다양한 이론과 연구 사례를 고찰하고 영재성의 본질을 파악하고 영재교육의 구체적 접근 방향 과 방법을 모색한다
In this course, students are to understand nature of giftedness and search for new research approach and method through review on theories and research on giftedness in regard to its definitions, etiology, and characteristics.
장애영재연구 Research on the twice-exceptional
이중특수아영재성과 정신적 장애가 공존하는 아동와 관련된 다양한 이론과 실제 연구 사례를 고찰하고 영재성과 장애의 공존의 양상을 분석 및 해석하고 그 상호관련성을 파악하여 장애아의 영재성 신장 방안을 구체적으로 모색한다
The purpose of this course is to review on theories and studies on the twice-exceptional, analyze the aspects of coexistence of gift- edness and mental disorders, and investigate new ways to cultivate giftedness in individuals with mental disorders.
청각장애아교육연구 Education for Children with Hearing Impaired
청각장애의 특징을 관련 이론과 연구결과의 고찰을 통하여 이해하고 그에 따른 효율적인 교육방법을 모색한다
This course developed for understanding of children with hearing impairment and searching for effective ways to educate individ- uals based on theories and research in regard to definition and characteristics of children with hearing impairment.
의사소통장애아교육연구 Education for Children with Communication Disorders
의사소통장애의 특징을 관련 이론과 연구결과의 고찰을 통하여 이해하고 그에 따른 효율적인 교육방법을 모색한다
This course focuses on understanding of children with communication disorders and searching for effective ways to educate individ- uals based on theories and research in regard to definition and characteristics of children with communication disorders
의사소통장애진단평가 Diagnosis and Evaluation in Communication Disorders
의사소통장애의 진단 및 평가에서 적용되는 다양한 과정을 이해하고 각 진단평가 검사도구들의 사용방법을 익힌다
This course is for understanding of assessment and diagnostic procedures of various types of speech-language disorders and appli- cation of instrumentation for evaluations.
지체장애교육연구 Theoretical Foundations of Physical Disabilities
다양한 교수학습 이론들과 지체장애 아동들에게 적용되었거나 적용하기 위해 변형된 이론들의 이론적 근거와 장단점 적용 사례 등 을 탐색한다
This subject provides the theoretical background, strength and weakness, and applied examples of the instruction and learning theories for students with physical disabilities.
지체장애 교육과정 및 교수법 Studies on Curriculum and Teaching Methods of Physical Disabilities
지체장애교육과정구성의원리 및 실제교수자료및 교수방법과 유기적관계 등을 연구하고 아울러실제 적용방법과 응용기술도 익혀 전문적 소양을 함양한다
Study and examines appropriate teaching methods for students with Physical disabilities, and applies them to the field.
중복지체장애 연구 및 동향세미나 Seminar on the research & trends of multiple & Physical Disabilities
중복장애 및 지체장애 교육의 제반 현안문제 과제 최근의 이슈 등을 중심으로 테마를 선정해서 발표 토의를 하여 결론을 도출함으로써 지체장애아 교육에 관한 조사 발표 토론 및 창의적 연구능력을 기른다
This subject focuses on reviewing the recent trends and issues of researches about teaching students with multiple & Physical Dis- abilities
지체장애보조공학론 Studies on Assistive Technology of Physical Disabilities
컴퓨터 공학 및 보조 공학의 일반 이론을 개관하고 지체장애교육에서 교육공학의 기능과 중요성 및 활용방안을 살펴본다
Discussion of computer and assistive technologies, especially its functions, importance, and applications.
중도중복장애교육연구 Theoretical Foundations of Severe and Multiple Disabilities
중도․중복아동에 대한 전반적인 이해와 더불어 중도․중복아동의 독특한 교육적 요구 및 특성에 맞는 교육방법을 모색한다
This subject is to acquires the knowledge and skills of theories, research and practice for students with severe & multiple Disabilities.
특수교육공학연구 Study on Educational Technology in Special Education
특수교육 공학에 대한 기본적 이해를 기반으로 이 분야의 최근 접근 동향과 이론적 이슈를 탐구한다
This course provides the review of current research approaches and theoretical issues in spcial education technology.
지적및발달장애아교육연구Developmental Disabilities Education
지적장애 및 발달장애협회AAIDD)의 정의 분류 지원체계와 정서행동문제를 포함한 발달장애교육 전반에 대한 이론과 실제를 학습한다
Study comprehensive theories and practices of developmental(emotional or behavioral) disabilities education including definition, classification and support system of the American Association on Intellectual and Developmental Disabilities (AAIDD)
장애아동부모교육및상담Parent Education & Family Support
장애아동이 속한 가장 중요한 환경인 장애아동 가족에 대해 올바로 이해하기 위해 장애아동 가족의 특성과 강점 및 가족지원에 대해 고찰하며 장애인 가족 연구의 동향과 쟁점을 이해한다
Consider their characteristics, strengths, and family support in order to understand more about families of students with disabilities, Figure out trends and issues of research on families of students with disabilities.
장애아동 진단 및 평가 Diagnosis and Assessment of Intellectual and Developmental Disabilities
지적 및 발달장애를 선별하고 진단하여사정하는다양한이론과방법 및 진단도구에 대해 학습하고 교육과정중심 혹은 지역사회 중심 교수 이후 평가하는 전반적인 과정과 방법을 익힌다
Explore various theories, methods and diagnostic tools of screening, diagnosing and assessing intellectual and developmental(emo- tional or behavioral) disabilities and learn how to evaluate overall processes and ways after curriculum-based instruction or com- munity-based instruction.
지적및발달장애아교육세미나Developmental Disabilities
지적 및 발달장애 학생의 교육기관에서행해지는 다양한 교육방법 및 전략을 파악하고실제 현장을 기반으로 한 연구의 내용과 연 구 방법을 전반적으로 고찰한다
Figure out general educational methods and strategies for intellectual and developmental disabilities in educational settings, consid- er general content and methods of research based on the field.
정서행동장애교육연구 Research on Students with Emotional & Behavioral Disorders
정서행동장애교육을 위한 기존 이론과 연구사례를 고찰하고 정서행동장애의 인지적 정의적 행동적 특성을 고려한 새로운 교육방 법을 모색한다
In this course, students are to review on present theories and research and to investigate new educational methods for individuals with autism based on their cognitive, affective and behavioral characteristics.
진화와장애 Evolution and Disorders
진화론적 관점에서 장애에 대한 시각을 정립하는 것을 목적으로 함 진화론을 개관하고 진화의 원리에 따라 장애 발생 맥락을 탐구함
In this course, students are to review on evolutionary theory and establish perspective on disability from evolutionary point of view.
보완대체의사소통지원 Augmentive-Alternative Communication
청각장애 학생의 학업성취를 위한 적절한 보완대체의사소통 기기에 대해 살펴보고 이를 활용한 교수 및 학습 과정에 대해 고찰한다
This course focuses on Analysis of assistive technology usage related to successful teaching and learning of children with hearing impairments.
의사소통장애교육세미나 Research of Speech-Language Disorders
과목명수정 박성지 아동과 성인의 말언어 장애에 대한 최근의 연구 동향과 쟁점들을 심층적으로 고찰한다
This course provides the review of current research approaches and theoretical issues in Speech-Language Disorders
시각장애교육연구 Theoretical Foundations of visual Impairment
시각장애의 특징을 관련 이론과 연구결과의 고찰을 통하여 이해하고 그에 따른 효율적인 교육방법을 모색한다
Investigate a variety of domestic and international theories, and research to find out the definition, history, etiology, and characteris- tics of visual impairment Study how to collaborate medical/biophysical and behavioral approach, how to educate/intervene ADHD in school settings, and how to support ADHD through educational adaptation in a classroom.
뇌성마비아동의이해 Research on the cerebral palsy
뇌성마비의 다양한 유형에 근거한 장애발생 원인 임상적인 특성 진단 및 평가 방법 교육적 지원 방안 등을 전반적으로 탐색한다
This course focuses on understanding of children with cerebral palsy including their characteristics, etiologies, assessment and intervention.
장애아동의이해
다양한 장애아동의 유형 개념 특성 원인 등을 이해하고 발달재활서비스에 필요한 내용을 고찰한다
Understand the types, concepts, characteristics and causes of children with various disabilities and examine the contents necessary for developmental rehabilitation services.
행동재활현장실습 Practicuum on Behavior Rehabilitation
행동재활현장에서 직접 실습하고 이에 대해 상호간 피드백을 제공하며 모니터한다
Practice directly in the behavior rehabilitation field, provide mutual feedback and monitor it.
행동분석가윤리 Ethics on Behavior Analist
행동분석가가 지켜야 할 다양한 현장 윤리를 학습하고 요구되는 윤리를 함양한다
Learn various ethics that behavior analysts should observe and cultivate required ethics.
행동측정과행동변화Behavior Measurement and Behavior Development
행동을 객관화된 방법으로 측정하여 파악하며 행동의 변화를 기록하여 변화 추이를 확인하는 방법을 살펴본다
Examine how behavior is measured and identified in an objectified way, and how changes in behavior are recorded to identify trends.
행동기능평가 및 긍정적 행동지원 Functional Behavior Assessment and Positive Behavior Support
행동의 기능을 평가하여 긍정적 행동지원 계획을 수립하는 방법과 내용을 학습한다
Learn how to develop a positive behavior support plan by evaluating the function of behavior.
응용행동분석Behavior Anaysis I
응용행동분석의 이론과 실제 적용방법 등 전반적인 내용을 학습한다
Learn about the theoretical, practical and application methods of applied behavior analysis.
응용행동분석Behavior Anaysis II
응용행동분석의 이론과 실제 적용방법 등 전반적인 내용을 학습한다
Learn about the theoretical, practical and application methods of applied behavior analysis.
단일대상연구방법 Single Subject Research
장애학생을 개별적으로 접근하는 응용행동분석을 위한 기본 자료수집 방법과 그래프를 통해 행동의 변화 추이를 파악한다
Identify trends in change of behavior through graphs and figures, learn basic data collection methods for the applied behavior analysis