본문 바로가기


교육학과

교육학과

Department of Education

 

학위과정 : 석사과정 박사과정 석박사통합과정 전 공 명 : 교육학 (Education)

학 위 명 : 문학석사 (Master of Arts)

교육학박사 (Doctor of Education) 후드색상 : 석사과정 : 흰색 (White)

박사과정 : 밝은파랑색 (Light Blue)

 

학과 교육목표

  1. 대학원의 교육 목적에 기초하여 교육현상을 체계적으로 연구하고 탐구하는 교육과학 적 방법론을 익히며 학문적 성숙에 걸 맞는 인격 함양 및 사회봉사 정신을 육성한다
  2. 교육현상이 안고 있는 문제점을 합리적이고 창의적으로 개선하는데 요구되는 지식과 태도를 육성한다
  3. 교육현장과 교육 관련 업무에 종사할 지도자를 양성한다

 

학과대학원 위원회

성명 직위

안관수 교수

김경현 교수

이미종 부교수

 

편성교과목

 

석사선수과목  
학수번호 과목명 영문명 학점
10800102 교육사회학 Sociology of Education 3
10800103 교육심리학 Educational Psychology 3
10800104 교육철학 Philosophy of Education 3
10800109 생활지도와상담 Guidance and Counseling 3
10800115 교육연구법 Method of Educational Research 3
10800135 안간발달과교육 Human Development and Education 3
10800137 교육과문화 Education and Culture 3
10800153 교육방법및공학 Educational Methodology and Technology 3
 

박사선수과목

     
학수번호 과목명 영문명 학점
10800300 현대교육철학 Current Philosophy of Education 3
10800305 교육연구방법론 Research Methodology in Education 3
10805014 교육사회학연구 Studies in Sociology of Education 3
10805091 교육심리학의최근동향 Current Trends in Educational Psychology 3
10805064 교수설계이론 Theories of Instructional Design 3
10805085 상담의이론과실제 Theory and practice of Counseling 3
 

전공과목

     
학수번호 과목명 영문명 학점
10805090 교육목적론 Aims of Education 3
10805092 질적연구방법탐구 Studies in Qualitative Research Method 3
10805083 교육과정세미나 Seminar in Curriculum 3
10805091 교육심리학의최근동향 Current Trends in Educational Psychology 3
10805094 교육심리학강독 Readings in Educational Psychology 3
10805095 인간발달연구 Theories & Issues in Human Development I 3
10805096 인간발달연구 Theories & Issues in Human Development II 3
10805089 학습과인지 Theories of Learning and Cognition 3
10805097 교육심리논문작성법 Dissertation Seminar 3
10800300 현대교육철학 Current Philosophy of Education 3
10800305 교육연구방법론 Research Methodology in Education 3
10805102 불교의교육사상 Educational Thoughts of Buddhism 3
10800309 교육사회학특강 Special Topics in the Sociology of Education 3
10800312 실험설계및통계적방법 Experimental Design & Statistical Methods 3
10805005 교육사상연구 Studies in Educational Thought 3
10805013 한국교육사상연구 Studies in History of Korean Educational Thoughts 3
10805014 교육사회학연구 Studies in Sociology of Education 3

 

학수번호 과목명 영문명 학점
10805020 교육의인류학적접근 Seminar in Educational Anthropology 3
10805025 평생교육연구 Seminar in Life – Long Education 3
10805098 질적연구방법연습 Practices of Qualitative Research Method 3
10805032 교육조직이론연구 Studies in Education Organization 3
10805033 교육행정지도성이론연습 Seminar in Theories of Leadership in Educational Administration 3
10805099 수업모형연구 Studies in Instructional Model 3
10805041 심리검사 Psychological Testing 3
10805100 e-러닝에서의교수학습 Teaching and Learning in e-Learning 3
10805064 교수설계이론 Theories of Instructional Design 3
10805067 교육공학세미나 Seminar in educational Technology 3
10805069 청소년문화론 Theories of Youth-Culture 3
10805075 동양교육철학 Eastern Philosophy of Education 3
10805081 수업컨설팅연습 Seminar on Instructional Consultation 3
10805085 상담의이론과실제 Theory and practice of Counseling 3
10805101 평생교육세미나 Seminar of Lifelong Education 3
10805082 집단상담이론과실제 Theory and Practice of Group Counseling 3
10805088 성격심리학 Personality Psychology 3
10805086 가족상담 Family Counseling 3
10805087 진로지도와상담 Career Guidance and Counseling 3

 

 

교과목 해설

 

교육목적론 Aims of Education

교육목적에 관한 논의는 교육에 관한 논의 가운데 핵심적 위치를 차지한다 즉 무엇을 어떻게 가르친 것인가 교사란 무엇인가 등 교육에 관한 다양한 논의는 교육목적에 관한 논의를 출발점으로 하여 성립한다고 말할 수있다 그리하여 본강좌에서는 지금까지 논의된 교육목적에 관한 논의를 비교 검토함으로써 수강생으로 하여금 교육목적에 관한 자신의 견해를 정립하는 데에 도움을 주고 자 한다

The goal of this subject is to study the various discussion about aims of education. Because the discussion about aims of education is the best important part in education.

 

질적연구방법탐구

이 강좌는 인간삶의다양한 장면에 존재하는 교육을 탐구하기 위해서 어떤연구방법이 적절하거나 필요한지를 모색하는 데 초점 이 있다 이 목적을 위해서 기존에 존재하는 다양한 질적연구 방법들의 방법론적 배경 및 연구 기법 등이 교육을 연구하는 데 어떤 시사점을 제공하는지 검토한다

This course is focused to inquiry which research method is adequate to research on education. For this purpose, we examine the methodologies and techniques of various qualitative research methods.

 

교육과정세미나 Seminar in Curriculum

교육과정은 교사와 학생과 교육환경을 포함하여 교육을 성립시키는 핵심적인 구성요소이다 이 교과는 교육과정의 개념 성격 구성 요소 유형 교사와의 관계 등을 주제별로 탐구한다

Curricula is core elements on education include of teachers, students. and educational environments. This course are seminar on main topics of concept, characteristics, elements, styles, and relations curriculum and teachers

 

교육심리학의최근동향 Current Trends in Educational Psychology

교육심리학의 쟁점이 되는 최근 이론과 연구 결과를 숙지하고 한국의 교육현장에 적용 가능한 방안을 논의한다

Based on current theories and studies of educational psychology, we will discuss the way of implementing our knowledge into Korean educational contexts effectively.

 

교육심리학강독Educational Psychology

교육심리학의 주요 저서나 연구물을 강독하고 토론함으로서 교육심리학에 대한 깊이를 더한다

By reading on important and meaningful books or research articles of educational psychology, students will grasp deep and sophis- ticated knowledge about education.

 

인간발달연구 Theories & Issues in Human Development I

아동과 청소년기의 발달 특성을 이해하고 학교현장에서 이들의 발달적 특성을 고려한 교육적 배려에 대해 논한다

This course is designed to provide an overview of the major theories and issues of human development especially childhood and adolescence.

 

인간발달연구 Theories & Issues in Human DevelopmentII

성인과 노인기의 발달 특성을 바탕으로 전생애적인 교육적 배려를 논한다

This course is designed to learn and discuss the later developmental periods including emerging adulthood, adulthood, and aging based on life-span perspective.

 

학습과인지 Theories of Learning and Cognition

최근의 교수학습이론을 인지심리학의 관점에서 탐구함과 동시에 한국의 교육실정에 맞는 교수학습 모형을 강구한다

In this course, we will explore several different theoretical perspectives on learning, cognition and teaching. By looking at a variety of theories, we can understand teaching and learning in a variety of contexts.

 

교육심리논문작성법

교육심리학 학위논문 작성의 실제를 연습해봄으로써 자신의 생각을 학위논문으로 구체화시키는 방법을 학습한다

The purpose of this course is for students to take opportunity framing and developing general ideas into dissertation topic. Students will prepare concept papers every week which will then be discussed in class.

 

현대교육철학 Education

교육철학에 대한 최근 동향을 이해하고 그 개념과 이론 등의 기초내용을 연구한다

The goal of this subject is to study the notions and theories of eastern philosophy of education by understanding current eastern philosophy of education.

 

교육연구방법론 Research Methodology in Education

교육현상을 탐구하는 논리와 방법을 탐구한다 연구방법의 이론적 논리와 연구의 다양한 기법을 익히고 연구결과를 분석 종합하 는 방법을 학습한다

Teaching and learning on the logics and methods how to explore of education phenomena. Especially, learning how to research and dissertation writes on the educational phenomena.

 

불교의교육사상Educational Thoughts of Buddhism

이 강좌는 2600년 불교의 발전 과정에 나타난 원시불교 부파불교 중관불교 유식부교 대승불교 선불교 등 불교의 다양한 측면을 고찰함으로써 그 이면에 숨겨진 불교의 교육적 측면을 알아내고자 한다

The goal of this subject is to study the educational thoughts of Buddhism. Buddhism has persisted in 2,600 years through Primitive Buddhism, Early Buddhist Schools, Madhyamik, Consciousness only School, Zen Buddhism. They relief some aspect of Buddhism, and we can extract educational implications from some aspects. It will help us find new way of school education.

 

교육사회학특강 Special Topics in the Sociology of Education

교육과 사회변화와의 관계 및 학교교육의 제 현상 등을 현상학적 측면에서 분석한다

This course focuses on selected topics in the sociology of education that are useful to examining educational institutions, issue and practices.

 

실험설계및통계적방법 Experimental Design & Statistical Methods

교육현상에 상호작용하는 제 변인들의 관련성과 인과관계를 규명하기 위한 행동과학적 연구 방법을 탐구하고 실증적 연구를 위한 실험설계와 자료의 통계적 방법을 익힌다

Studies on the behavioral science research methodology for explore of relationships and causal relations of multi-variables in inter- actions to educational phenomena. And teaching-learning on how to the experimental design and statistical methods of research data for the behavioral science research.

 

교육사상연구 Studies in Educational Thought

교육사상의 이론들을 분석하여 그에 대한 교육이념 사상 내용 방법 등을 연구한다

The major purpose of this subject is to study its goal, its contents, its methodology regarding education by analyzing educational thoughts.

 

한국교육사상연구 Studies in History of Korean Educational Thoughts

한국의 교육사상가들의 교육사상을 연구하여 그것이 갖는 교육적 이론들의 의미와 의의를 분석한다

The goal of this subject is to study the educational thought of Korean educational theorists and to analyze the significance of their opinions regarding education.

 

교육사회학연구 Studies in Sociology of Education

교육의 사회학적 제 이론을 살펴보고 사회학적인 입장에서 교육의 제 문제를 분석 연구한다

This course focuses on current theories and trends in the sociology of education regarding the social role of education in contem- porary society.

 

교육의인류학적접근Educational Anthropology

교육현상의 탐구에 인류학적 접근이 어떻게 적용되는가를 연구한다 특히 교육연구에서의 질적 접근의 유사성과 차이 및 그 통합 방법을 탐구한다

This course will introduce students to issues and approaches relevant to the study of education within the field of anthropology, especially qualitative methods of learning process.

 

평생교육연구 Education

평생교육에 대한 제 이론 연구와 각국의 평생교육의 현황을 파악 분석하며 나아가서 우리나라의 평생교육의 방향을 연구한다

This course reviews the ideas, theories, and strategy of lifelong education as well as trends of learning city and evaluation of programs for adult learners.

 

질적연구방법연습 Practices of Qualitative Research Method

이 강좌는 인간삶의다양한 장면에 존재하는 교육을 탐구하기 위해서 어떤연구방법이 적절하거나 필요한지를 모색하는 데 초점 이 있다 이 목적을 위해서 기존에 존재하는 다양한 질적연구 방법들의 방법론적 배경 및 연구 기법 등이 교육을 연구하는 데 어떤 시사점을 제공하는지 검토한다

This course is focused to inquiry which research method is adequate to research on education. For this purpose, we examine the methodologies and techniques of various qualitative research methods.

 

교육조직이론연구 Studies in Education Organization

교육조직의 목적 구조 과정 기능을 분석하고 교육조직내의 인간과 집단에 관한 현상을 이론적 기초 위에서 분석한다

Clarify the differences of general organizations and educational organization by new academic approach.Explain the purpose, structure, function and characteristics of educational organization in general approach.Suggest the new approach of subjects and human resources in educational organization.

 

교육행정지도성이론연습 Seminar in Theories of Leadership in Educational Administration

교육행정에 있어서의 지도성이론을 개관하고 교육현장에 있어서의 제 사례를 연구한다

Clarify the relation of educational leadership and educational administration leadership with a new academic Explain the theories of educational administration in general approaches. Suggest and discuss leadership examples of school principles in the field of school education.

 

수업모형연구

교수학습의 효과를 극대화하기 위한 다양한 수업모형을 탐구하고 개발한다

This course is to explore and develop on the variable instructional models for maximizing effects of teaching and learning

 

심리검사 Testing

심리측정의 기본 개념예 타당도 신뢰도을 학습하고 다양한 종류의 심리검사예 표준화 검사 투사 검사의 심리측정학적 임상 적 특징을 이해한다

This course is to learn basic psychometric concepts (e.g., validity, reliability) and understand the psychometric and clinical charac- teristics (e.g., standardized tests, projective tests) of a variety of psychological tests.

 

e-러닝에서의교수학습 Teaching and Learning in e-Learning

e-러닝에서 교수학습 효과를 최대화하기 위한 제반 이론과 실제를 탐구한다

This course is to explore the theories and applications that maximize effects of teaching and learning in e-Leaning

 

교수설계이론 Theories of Instructional Design

교육공학 분야에서 최근 시도되고 있는 새로운 교수설계이론들을 고찰함으로써 교수설계에 관한 주요 개념 원리 기법을 습득한다

This course is to learn a concept, principle, technique of Instructional design by considering new theories of instructional design recently tried in the educational technology field.

 

교육공학세미나 Seminar in educational Technology

교육공학 분야에서 현안이 되는 이슈들을 세미나 형식 의 이론적 논의를 통해 심층 분석한다

This course is to do an indepth analysis of the pending issues in the educational technology field through a theoretical study.

 

청소년문화론 Theories of Youth-Culture

청소년 문화의 교육적 이해를 위해 性문화 청소년의 여가문화 청소년과 대중음악 유해환경과 청소년 비행 사회변동과 청소년문 화 등을 분석 연구한다

This course will focuses on selected theories and topics to understand a socio-economical meaning of youth culture in contemporary society.

 

동양교육철학Eastern Philosophy of Education

동양의 유구한 교육문화와 전통적인 불교 도교 유교 등을 바탕으로 한 교육철학의 기원과 형성배경 및 교육에 미친 영향과 현대 교 육적 의의 등을 논의한다

This course will discuss how to form eastern philosophy of education on the backdrop. of a long eastern culture of education and traditions of Buddhism, Taoism, and Confucianism, and then the effects of eastern philosophy of education on current education

 

수업컨설팅연습 Seminar on Instructional Consultation

체계적인 수업컨설팅을 위해 요구되는 기초 개념을 습득하고 교육현장에서 적용 가능한 실천방안을 탐색한다

This course is to learn a basic concept required for systematic instructional consulting, and to search for action plans that can be applied to educational field.

 

상담의이론과실제 Theory and practice of Counseling

상담의 주요한 이론에 대한 개념적 이해와 더불어 실제 상담을 수행하기 위한 기초 지식과 기술을 획득한다

This course is to provide a conceptual understanding of major counseling theories and a set of knowledge and skills required for counseling practice.

 

평생교육세미나 Education

평생교육에 관련한 학습도시 학습동아리 평생교육의 동향과 같은 현안 주제를 선정하여 주제발표 및 토론을 통하여 평생교육의 안 목과 관점을 획득한다

This course are seminar of main topics on lifelong education such as learning city, learning circle, trends of lifelong education

 

집단상담이론과실제Practice of Group Counseling

집단상담의 주요 이론 상담기법 집단역동의 원칙 집단 리더십의 스타일 윤리적 이슈 등을 이해하고 이를 실제에 적용할 수 있다

This course is to acquire a knowledge of major theories of group counseling, group counseling methods, principles of group dynam- ics, group leadership styles and ethical issues and to apply it into practice.

 

성격심리학

성격의 발달에 관한 정신역동적 행동주의적 인본주의적 인지적 생물학적 관점들을 비교 대조할 수 있다

This course is to compare and contrast psychodynamic, behavioral, humanistic, cognitive, biological approaches to the development of personality.

 

가족상담 Family Counseling

가족 및 커플에 대한 개입방법 이론 실제 관점에 관한 기본 지식을 획득하고 가족상담을 수행할 수 있는 기본적인 기술을 함양한다

This course is to gain a basic knowledge relative to family and couple treatment, theory, practice and perspectives and to demon- strate basic competency skills in conducting family counseling.

 

진로지도와상담 Career Guidance and Counseling

진로상담의 주요 이론들을 이해하고 이러한 이론들을 이용하여 진로상담 사례를 개념화하고 진로개입 전략을 고안할 수 있는 역량 을 개발한다

his course is to demonstrate comprehension and mastery of major career counseling theories, develop the capacity to conceptualize a career counseling case and devise career intervention strategies, using those theories.