본문 바로가기


교육학과

교육학과(教育系) Department of Education

학위과정 : 석사과정, 박사과정, 석·박사통합과정
전  공  명 : 교육학(Education)

Ⅰ. 학과교육목표
1. 대학원의 교육 목적에 기초하여 교육현상을 체계적으로 연구하고 탐구하는 교육과학적 방법론을 익히며, 학문적 성숙에 걸 맞는 인격 함양 및 사회봉사 정신을 육성한다.
2. 교육현상이 안고 있는 문제점을 합리적이고 창의적으로 개선하는데 요구되는 지식과 태도를 육성한다.
3. 교육현장과 교육 관련 업무에 종사할 지도자를 양성한다.

Ⅱ. 학과대학원위원
안관수, 김경현, 이미종, 문경숙

 Ⅲ. 전임교원

직 급 성 명 학 위 명 전 공 분 야
교수 안관수 철학박사 교육사회학및평생교육
교수 김경현 교육학박사 교육공학
부교수 이미종 교육학박사 교육철학
부교수 문경숙 철학박사 교육심리학
조교수 송광한 특수교육학박사 영재교육및자폐성장애
교수 심성경 문학박사 영유아교육과정
부교수 김부미 문학박사 수학교육심리학


Ⅳ. 편성교과목
1.
선수과목
■ 석사 선수과목

학수번호 과목명 영문명 학점
10800102 교육사회학 Sociology of Education 3
10800103 교육심리학 Psychology of Education 3
10800104 교육철학 Philosophy of Education 3
10800109 생활지도와상담 Guidance and Counseling 3
10800115 교육연구법 Method of Educational Research 3
10800135 인간발달과교육 Human Development and Education 3
10800137 교육과문화 Education and Culture 3

■ 박사 선수과목

학수번호 과목명 영문명 학점
10800300 현대교육철학 Current Philosophy of Education 3
10800305 교육연구방법론 Research Methodology in Education 3
10805014 교육사회학연구 Studies in Sociology of Education 3
10805091 교육심리학의 최근동향 Current  Trends in Educational Psychology 3
10805064 교수설계이론 Theories of Instructional Design 3
10805085 상담의 이론과 실제 Theory and practice of Counseling 3


2. 학과 공통과목

 학수번호 과목명 영문명 학점
 10800306  교육본질론  Theories of Educational Essence  3
 10800308  교육심리학특강  Topic in Educational Psychology  3
 10800309  교육사회학특강 Studies in Sociology of Education  3
 10805067  교육공학세미나  Seminar in Educational Technology  3

3. 전공과목

 학수번호 과목명 영문명 학점
10805090 교육목적론 Aims  of Education 3
10805092 질적연구방법탐구 Studies in Qualitative  Research Method 3
10805083 교육과정세미나 Seminar in Curriculum 3
10805091 교육심리학의 최근동향 Current  Trends in Educational Psychology 3
10805094 교육심리학 강독 Readings  in Educational Psychology 3
10805095 인간발달연구 I Theories & Issues of Human Development I 3
10805096 인간발달연구 II Theories & Issues of Human Development II 3
10805089 학습과 인지 Theories of Learning and Cognition 3
10805097 교육심리논문작성법 Dissertation  Seminar 3
10800300 현대교육철학 Current Philosophy of Education 3
10800305 교육연구방법론 Research Methodology  in Education 3
10800306 교육본질론 Theories of Educational Essence 3
10800309 교육사회학특강 Special Topics in the Sociology  of Education 3
10800312 실험설계및통계적방법 Experimental Design  & Statistical Methods 3
10805005 교육사상연구 Studies in Educational Thought 3
10805013 한국교육사상연구 Studies in History of Korean Educational  Thoughts 3
10805014 교육사회학연구 Studies in Sociology of Education 3
10805020 교육의인류학적접근 Seminar in Educational Anthropology 3
10805025 평생교육연구 Seminar in Life – Long Education 3
10805098 질적연구방법연습 Practices of Qualitative Research Method 3
10805032 교육조직이론연구 Studies in Education Organization 3
10805033 교육행정지도성이론연습 Seminar in Theories of Leadership in Educational  Administration 3
10805099 수업모형연구 Studies in Instructional Model 3


4. 교과목 해설
현대교육철학 Current Philosophy of Education
교육철학에 대한 최근 동향을 이해하고 그 개념과 이론 등의 기초내용을 연구한다.
The goal of this subject is to study the notions and theories of eastern philosophy of education by understanding current eastern philosophy of education.

인간특성과교육 Human Characterics & Education
학교교육과 관련된 학습자의 인지적 특성과 정의적 특성에 대한 이해와 학습자의 인간특성과 교육과의 관계를 탐구한다.
The goal of this subject is to understand the human being based on cognitive and emotional characteristics in various educational settings.

교육연구방법론 Research Methodology in Education
교육현상을 탐구하는 논리와 방법을 탐구한다. 연구방법의 이론적 논리와 연구의 다양한 기법을 익히고, 연구결과를 분석, 종합하는 방법을 학습한다.
Teaching and learning on the logics and methods how to explore of education phenomena. Especially, learning how to research and dissertation writes on the educational phenomena.

교육본질론 Theories of Educational Essence
이 강좌는 교육이 갖는 본질적 의미, 교육의 학문적 성격, 성립요소, 인류가 필요로 하는 교육의 과제, 국가와 민족이 안고 있는 미래지향적인 문제 등을 중점적으로 다루어 교육의 본질, 교육학의 구조, 교육의 핵심문제 등을 깊이 이해하는데 목적을 둔다.
The purpose of this course is to deeply understand the essence of education, the structure of pedagogy, and the core issues of education in priority by analyzing why human needs educational tasks, what the essential meaning of education is, and the academic characteristic and established elements of education.

교육심리학특강 Topics in Educational Psychology
인간의 내․외의 행동특성과 교육과는 어떤 관련성이 있는가, 교육의 장에 참여하는 인간은 어떤 특성을 지니고 있으며, 교육의 효율화를 위한 제반 환경의 조작과 방법은 어떻게 이루어질 수 있는가를 탐구한다.
The major purpose of this class is to discuss educational problems with psychosocial aspects of students, teachers, and parents.

교육사회학특강 Specoal Topics in the Sociology of Education
교육과 사회변화와의 관계 및 학교교육의 제 현상 등을 현상학적 측면에서 분석한다.
This course focuses on selected topics in the sociology of education that are useful to examining educational institutions, issue and practices.

실험설계및통계적방법 Experimental Design & Statistical Methods
교육현상에 상호작용하는 제 변인들의 관련성과 인과관계를 규명하기 위한 행동과학적 연구방법을 탐구하고 실증적 연구를 위한 실험설계와 자료의 통계적 방법을 익힌다.
Studies on the behavioral science research methodology for explore of relationships and causal relations of multi-variables in interactions to educational phenomena. And teaching-learning on how to the experimental design and statistical methods of research data for the behavioral science research.

교육사상연구 Studies in Educational Thoughts
교육사상의 이론들을 분석하여 그에 대한 교육이념, 사상, 내용, 방법 등을 연구한다.
The major purpose of this subject is to study its goal, its contents, its methodology regarding education by analyzing educational thoughts.

한국교육사상연구 Studies in History of Korean Educational Thoughts
한국의 교육사상가들의 교육사상을 연구하여 그것이 갖는 교육적 이론들의 의미와 의의를 분석한다.
The goal of this subject is to study the educational thought of Korean educational theorists and to analyze the significance of their opinions regarding education.

교육사회학연구 Studies in Sociology of Education
교육의 사회학적 제 이론을 살펴보고 사회학적인 입장에서 교육의 제 문제를 분석, 연구한다.
This course focuses on current theories and trends in the sociology of education regarding the social role of education in contemporary society.

교육의인류학적접근 Seminar in Educational Anthropology
교육현상의 탐구에 인류학적 접근이 어떻게 적용되는가를 연구한다. 특히, 교육연구에서의 질적 접근의 유사성과 차이 및 그 통합방법을 탐구한다.
This course will introduce students to issues and approaches relevant to the study of education within the field of anthropology, especially qualitative methods of learning process.

평생교육연구 Seminar in Life – Long Education
평생교육에 대한 제 이론 연구와 각국의 평생교육의 현황을 파악, 분석하며, 나아가서 우리나라의 평생교육의 방향을 연구한다.
This course reviews the ideas, theories, and strategy of lifelong education as well as trends of learning city and evaluation of programs for adult learners.

학교경영연구 Studies in School Management
학교경영의 제 이론, 학교경영의 체제 분석기법을 연구한다.
– Suggest the topology of educational management in educational activities dimension.
– Clarify the relation and difference of educational management and school educational management.
– Summarize the theories of school educational management in general approaches.
– Explain and discuss the topology of system analytic approach in school educational management.

교육체제론연구 Studies in Educational Systems
학교를 포함한 교육조직을 사회체제로 이해하기 위한 체제이론, 체제모형, 체제적 사고, 체제의 속성, 개방체제의 특징을 연구한다.
– Suggest the topology of educational systems in educational basic components.
– Clarify the characteristics and differences of social systems and educational systems.
– Explain the model of general social systems theories.
– Propose the model of educational systems.

교육조직이론연구 Studies in Education Organization
교육조직의 목적, 구조, 과정, 기능을 분석하고 교육조직내의 인간과 집단에 관한 현상을 이론적 기초 위에서 분석한다.
– Clarify the differences of general organizations and educational organization by new academic approach.
– Explain the purpose, structure, function and characteristics of educational organization in general approach.
– Suggest the new approach of subjects and human resources in educational organization.

교육행정지도성이론연습 Seminar in Theories of Leadership in Educational Administration
교육행정에 있어서의 지도성이론을 개관하고 교육현장에 있어서의 제 사례를 연구한다.
– Clarify the relation of educational leadership and educational administration leadership with a new academic approach.
– Explain the theories of educational administration in general approaches.
– Suggest and discuss leadership examples of school principles in the field of school education.

장학이론연구 Studies in Theories of School Supervision
장학의 제 이론 및 장학의 유형별로 그 기능을 이해하고 학교 현장에서 활용할 수 있는 장학의 기법을 연구한다.
-Suggest the importance and definite of supervision with new academic approach.
-Explain the supervision theories in general approaches.
-Suggest the new supervision model of elementary and secondary school education and discuss the value and contribution in that area.

심리검사 Psychological Testing
심리측정의 기본 개념(예, 타당도, 신뢰도)을 학습하고, 다양한 종류의 심리검사(예, 표준화 검사, 투사 검사)의 심리측정학적, 임상적 특징을 이해한다.
This course is to learn basic psychometric concepts (e.g., validity, reliability) and understand the psychometric and clinical characteristics (e.g., standardized tests, projective tests) of a variety of psychological tests.

인간발달연구 Studies in Human Development
아동기, 청년기, 성인기, 노년기 등 각 단계별 특성을 학자들의 이론을 중심으로 이해한다.
Based on life-span development, this class will examine the course of human development in theoretically and practically.

교수학습이론연구 Studies in Theories of Instruction & Learning
교수와 학습 현상을 기술, 설명, 통제, 예측하는 목적을 지닌 이론들을 탐구한다. 또 교수와 학습의 과정에 작용하는 다양한 변인들-자아개념, 자기효능감, 동기, 학습양식, 귀인성향 등-에 관한 연구 상황에 대하여 학습한다.
Main Contents of this course are theories and principles on teaching and learning phenomena which has objectives of description, explain, control, and predict. And the learning on many variables such as self0concept, self-efficacy, motivation, learning style, attributional tendencies.

교육심리측정연습 Seminar in Educational & Psychological Measurement
교육의 과정에 대한 평가와 학습자의 다양한 특성의 측정에 관련된 이론과 측정기법을 연구한다.
This class targets on learning and practicing the methods of accurate and sophisticated diagnosis of students’ achievement.

교육심리연구 Studies in Educational Psychology
및 집단의 교육문제를 심리학적인 방법과 절차에 따라 교육목적에 맞도록 해결하는 원리와 기술을 연구한다.
This class is about to think and study educational issues we are facing currently with psychological perspectives and frameworks.

교육정보통신망체제연습 Seminar in Education Information Network Systems
학교교육의 정상화에 기여할 수 있는 최첨단 기술공학적인 정보통신망 체제를 확인 및 구명하여, 그것의 학교교육의 교수-학습 과정에 활용할 수 있는 실천가능성과 활용타당성을 모색한다.
To try to find a possibility of practice and a validity for the application by studying and investigating the front edge IT system that can contribute to the improvement of school education.

교수설계이론 Theories of Instructional Design
교육공학 분야에서 최근 시도되고 있는 새로운 교수설계이론들을 고찰함으로써 교수설계에 관한 주요 개념, 원리, 기법을 습득한다.
To learn a concept, principle, technique of Instructional design by considering new theories of instructional design recently tried in the educational technology field.

교육공학세미나 Seminar in educational Technology
교육공학 분야에서 현안이 되는 이슈들을 세미나 형식 의 이론적 논의를 통해 심층 분석한다.
To do an indepth analysis of the pending issues in the educational technology field through a theoretical study.

청소년문화론 Theories of Youth-Culture
청소년 문화의 교육적 이해를 위해 性문화, 청소년의 여가문화, 청소년과 대중음악, 유해환경과 청소년 비행, 사회변동과 청소년문화 등을 분석 연구한다.
This course will focuses on selected theories and topics to understand a socio-economical meaning of youth culture in contemporary society.

한국근대교육사 History of korean Modern Education
개화기 이후 한국 교육의 변천 과정과 일제하의 교육탄압, 정부 수립 후 각종 법령과 정책을 분석하고 현행 한국 교육의 문제점을 검토한다.
The goal of this subject is to study the change process of Korean education after the Enlightenment, and the educational oppression of the Japanese Occupation, various educational laws and politics and current issues in Korean education after establishment of Korean government.

동양교육철학 Eastern Philosophy of Education
동양의 유구한 교육문화와 전통적인 불교, 도교, 유교 등을 바탕으로 한 교육철학의 기원과 형성배경 및 교육에 미친 영향과 현대 교육적 의의 등을 논의한다.
This course will discuss how to form eastern philosophy of education on the backdrop. of a long eastern culture of education and traditions of Buddhism, Taoism, and Confucianism, and then the effects of eastern philosophy of education on current education

수업컨설팅연습 Seminar on Instructional Consultation
체계적인 수업컨설팅을 위해 요구되는 기초 개념을 습득하고, 교육현장에서 적용 가능한 실천방안을 탐색한다.
To learn a basic concept required for systematic instructional consulting, and to search for action plans that can be applied to educational field.

상담과 이론과 실제 Theory and Practice of Counseling
상담의 주요한 이론에 대한 개념적 이해와 더불어 실제 상담을 수행하기 위한 기초 지식과 기술을 획득한다.
This course is to provide a conceptual understanding of major counseling theories and a set of knowledge and skills required for counseling practice.

교육과정세미나 Seminar in Curriculum
교육과정은 교사와 학생과 교육환경을 포함하여 교육을 성립시키는 핵심적인 구성요소이다. 이 교과는 교육과정의 개념, 성격, 구성요소, 유형, 교사와의 관계 등을 주제별로 탐구한다.
Curricula is core elements on education include of teachers, students. and educational environments. This course are seminar on main topics of concept, characteristics, elements, styles, and relations curriculum and teachers

교육문제세미나 Seminar in Educational Issues
교육에 관련한 다양하고 의미 있는 주제를 선정하여 주제발표 및 토론을 통하여 교육현상을 보는 안목과 태도, 토론능력, 사회성 등을 육성한다.
This course are seminar of main topics or problems on education such as ‘evaluation of teachers’ ability development’, ‘school drop out’, education in multi-cultural society’ etc..

집단상담이론과실제 Theory and Practice of Group Counseling
집단상담의 주요 이론, 상담기법, 집단역동의 원칙, 집단 리더십의 스타일, 윤리적 이슈 등을 이해하고 이를 실제에 적용할 수 있다.
This course is to acquire a knowledge of major theories of group counseling, group counseling methods, principles of group dynamics, group leadership styles and ethical issues and to apply it into practice.

성격심리학 Personality Psychology
성격의 발달에 관한 정신역동적, 행동주의적, 인본주의적, 인지적, 생물학적 관점들을 비교, 대조할 수 있다.
This course is to compare and contrast psychodynamic, behavioral, humanistic, cognitive, biological approaches to the development of personality.

가족상담 Family Counseling
가족 및 커플에 대한 개입방법, 이론, 실제, 관점에 관한 기본 지식을 획득하고 가족상담을 수행할 수 있는 기본적인 기술을 함양한다.
This course is to gain a basic knowledge relative to family and couple treatment, theory, practice and perspectives and to demonstrate basic competency skills in conducting family counseling.

진로지도와 상담 Career Guidance and Counseling
진로상담의 주요 이론들을 이해하고 이러한 이론들을 이용하여 진로상담 사례를 개념화하고 진로개입 전략을 고안할 수 있는 역량을 개발한다.
This course is to demonstrate comprehension and mastery of major career counseling theories, develop the capacity to conceptualize a career counseling case and devise career intervention strategies, using those theories.