본문 바로가기


신문방송학과

신문방송학과
신문방송학과(新闻广播系) Department of Mass Communication and Journalism

학위과정 : 석사과정
전  공  명 : 신문방송학(Mass Communication and Journalism)

Ⅰ. 학과교육목표
1.
사회와 언론에 대한 전문지식, 미래지향적 시각, 그리고 비판 분석 능력을 보유한 언론학도 양성
2. 국제적 안목을 갖춘 커뮤니케이터 양성
3.정보화 시대의 각종 미디어를 과학적으로 활용할 인재 양성

Ⅱ. 학과대학원위원
김선남, 김요한, 이만제

Ⅲ. 전임교원

직 급 성 명 학 위 명 전 공 분 야
교수 김병국 문학박사 언론학
교수 김선남 정치학박사 언론학
조교수 김요한 언론학박사 광고학
조교수 이만제 정치학박사 언론학


Ⅳ. 편성교과목
1. 선수과목

학수번호 과목명 영문명 학점
30000001 매스컴통론 Introduction to Msas Communication 3
30000002 방송학원론 Introduction to Broadcasting 3
30000003 신문학개론 Introduction to Journalism 3
30000004 언론윤리법제론 Mass Communication Law & Ethics 3
30000005 한국언론사 The History of Korea Journalism 3
30000006 매스컴연구방법론 The Theory of Mass Communication Research 3
30000007 광고론 Introduction to Advertising 3
30000008 언론제도와 사상 Journalism Law & Communication 3
30000011 온라인 저널리즘 Online Journalism 3


2. 학과 공통과목

3. 전공과목

학수번호 과목명 영문명 학점
30001001 커뮤니케이션이론 1 Communication TheoryⅠ 3
30001002 커뮤니케이션조사방법1 Communication Research MethodⅠ 3
30001003 한국언론사 특강 Seminar in Korea Mass Media History 3
30001004 대중문화이론 Theories of Mass Culture 3
30001006 언론사상사 History of Communication Thoughts 3
30001008 커뮤니케이션문제세미나 Seminar in Communication Problems 3
30001009 언론통제론 특강 Seminar in Control Analysis of Communication 3
30001011 국제커뮤니케이션특강 Seminar in International Communication 3
30001012 설득 커뮤니케이션론 Persuasive Communication 3
30001013 방송비평 Broadcasting Criticism 3
30001014 광고론 Theories of Advertising 3
30001015 PR론 Theories of Public Relations 3
30001016 매스커뮤니케이션과사회 Mass Communication & Society 3
30001018 조직 커뮤니케이션론 Organizational Communication 3
30001020 언론법제연구 Legal Approaches to Mass Communication 3
30001021 비판커뮤니케이션론 Theories of Critical Communication 3
30001022 커뮤니케이션연구세미나 Communication Study Seminar 3
30001023 커뮤니케이션 효과론 Theories of Communication Effects 3
30001024 신문론 Introduction to Newspaper 3
30001025 휴먼 커뮤니케이션 Human Communication 3
30001027 TV론 Introduction to Television 3
30001028 잡지출판론 Magazines & Publishing 3
30001031 커뮤니케이션이론 2 Communication TheoryⅡ 3
30001032 커뮤니케이션 조사방법 2 Communication Research MethodⅡ 3
30001033 여성과 미디어 Women and Media 3
30001034 문화연구와 수용자 Cultural Studies and Audience 3
30001035 방송이론 Theories of Broadcasting 3
30001036 저널리즘 세미나 Journalism Seminar 3
30001037 스마트 미디어 Smart Media 3
30001038 스피치 커뮤니케이션 Speech Communication 3
30001039 정보사회론 Information Society 3


4. 교과목 해설
커뮤니케이션이론 1 Communication Theory
사회과학의 독립된 학문영역으로서 커뮤니케이션이론을 정립하기 위해 필요한 이론적 배경을 강의하고, 또한 새로운 커뮤니케이션 환경에 맞는 커뮤니케이션이론을 모색한다.
Study of basic concepts, history, function in modern society and research methods of mass communication as an elementary course.

커뮤니케이션조사방법1 Communication Research Method
커뮤니케이션 현상을 이해하기 위한 조사방법론의 이해와 실습을 배양한다.
This course studies diverse research approaches to find a solution for communication problems, including qualitative and quantitative methods.

한국언론사 특강 Seminar in Korea Mass Media History
한국의 언론체계가 어떻게 형성되고 변천해 왔는가를 전통사회에서부터 현대에 이르기까지 고찰, 분석, 논의한다.
This course is a historical research on mass media, journalism, and the system of press in Korea.

대중문화이론 Theories of Mass Culture
대중문화의 이해를 커뮤니케이션 이론에 입각해서 고찰, 분석한다.
A critical approach to the phenomena of mass communication in the society and its relation with a mass culture.

언론사상사 History of Communication Thoughts
동서양에 있어서의 언론과 관련된 사상, 철학, 그리고 원리들을 역사적인 차원에서 심층적으로 분석한다.
This class analyzes the thoughts, philosophy, and principles relating to communication of eastern and western world in depth.

커뮤니케이션문제세미나 Seminar in Communication Problems
인접 학문과 관련하여 커뮤니케이션 현상을 접근한다.
Theoretical review of macro and micro analysis of relationships between mass media and society.

언론통제론 특강 Seminar in Control Analysis of Communication
언론인의 정치적, 경제적, 사회문화적, 기술적, 구조적 통제와 정보원에 의한 통제, 그리고 자율통제 등을 커뮤니케이션 이론에 입각하여 분석하고 토론한다.
This course analyzes and discusses the control factors relating to politic, economic, socio-culture, technology, and structure of society, the regulation of source, and self-regulation in terms of communication theories.

국제커뮤니케이션특강 Seminar in International Communication
국가개념을 기본단위로 국제사회의 커뮤니케이션 현상을 비교분석하고 상호작용차원에서 심층 분석한다.
This course introduces historical, political, economic and cultural trends in international journalism and global communication.

설득 커뮤니케이션론 Persuasive Communication
설득 커뮤니케이션과 관련된 여러 이론을 체계적으로 분석하고 비판한다.
This class investigates various kinds of persuasive communication ranging from daily personal communication to propaganda using mass communication.

방송비평 Broadcasting Criticism
방송미디어 텍스트에 관한 장르비평, 서사이론, 이데올로기적 비평, 문화연구 비평 등 최근 이론과 시각을 고찰하고 실제적인 방송미디어 텍스트의 비평을 시도한다.
A comprehensive seminar to deal with TV culture through narrative analysis, genre study, television criticism, and aesthetics.

광고론 Theories of Advertising
광고의 역사, 목적, 원리, 매체, 기능, 그리고 효과 등을 심층 분석한다.
It deals with effective strategies in advertising effects, its history, advertising media, and the role of advertising in society.

PRTheories of Public Relations
PR의 원리를 고찰하여 PR의 역사와 본질, 기능, 효과 등을 심층 분석한다.
It is designed to learn the basic concepts and theories of public relations as well as the PR management.

매스커뮤니케이션과사회 Mass Communication & Society
커뮤니케이션의 역할을 여러 가지 사회학적인 관점에서 검토하고 분석한다.
This course explores interaction between mass media and society, with and emphasis on the various functions of the media as a social institution in modern society.

조직 커뮤니케이션론 Theories of Organizational Communication
다양한 조직 내에서 커뮤니케이션의 역할과 기능을 연구한다.
This class teaches the functions and roles of communications in organization.

언론법제연구 Legal Approaches to Mass Communication
언론과 법의 관계를 자유와 통제 차원에서 심층 분석한다.
This course studies the relation press with law in terms of various issues such as freedom of expression and control of press.

비판커뮤니케이션론 Theories of Critical Communication
비판커뮤니케이션 연구의 여러 접근 시각이 갖는 특징을 비교분석하여 한국사회의 언론 현상과 연관시켜 논의한다.
This course introduces the theoretical genealogy and development of critical communication. And these critical theories is applied to Korean press and society.

커뮤니케이션연구세미나 Communication Study Seminar
커뮤니케이션 연구의 여러 접근 시각이 갖는 특징을 비교분석하여 한국사회의 언론 현상과 연관시켜 논의한다.
This class introduces intellectual genealogy of communication theories and various theoretical traditions, especially in Korea, in the communication field.

커뮤니케이션 효과론 Theories of Communication Effect
커뮤니케이션의 다양한 효과이론을 총정리하고 이를 현실에 응용해 본다.
This class reviews a diverse range of topics related to media communication, particularly its effects at various levels.

신문론 Introduction to Newspaper
신문현상을 이해하고, 신문의 편집에 대한 폭넓은 지식을 교육한다.
It deals with various phenomena relating newspaper, and teaches newspaper editing.

휴먼 커뮤니케이션 Seminar in Human Communication
인간 커뮤니케이션을 이해하는데 필요한 다각적인 이론을 분석한다.
This class helps us to understand the principles and skills of interpersonal communication.

TVIntroduction to Television
현대사회에서 중요한 영향력을 행사하는 텔레비전에 대한 이론적 이해, 비평 등을 체계적으로 학습한다.
It deals with various phenomena, theories and critical view relating television.

잡지출판론 Magazines & Publishing
잡지와 출판의 사회적 역할과 그 현황을 다각도로 탐색한다.
This class explores social role and present state of magazines and publishing in various perspectives.

커뮤니케이션이론 2 Communication Theory
현대 커뮤니케이션 이론의 장점과 단점을 분석하고 비평한다.
This course gives a chance to criticize with strength and weakness of modern mass communication theories.

커뮤니케이션 조사방법 2 Communication Research Method
커뮤니케이션 현상을 이해하기 위한 데이터 수집과 다양한 통계분석방법 능력을 배양한다.
This course teaches data collection and various statistical analysis methods in an advanced level.

여성과 미디어 Women and Media
성 정치학과 페미니즘 이론을 비롯해 미디어에서 다양한 여성 관련 쟁점들을 분석한다.
A scholarly research of various women issues on and in media will be explored including gender politics, and feminist theories.

문화연구와 수용자 Cultural Studies and Audience
다양한 이론적 배경을 바탕으로 수용자들의 문화 소비와 해석에 관한 현상을 이해한다.
A study on the development of theories on the audience’s interpretation, consumption of culture through various methods and theoretical grounds.

방송이론 Theories of Broadcasting
방송 영역에서 현대 및 역사적 쟁점들을 연구한다.
This class teaches research on contemporary and historical issues in the broadcasting field.

저널리즘 세미나 Journalism Seminar
현대사회에서 미디어의 역할을 탐구하고, 현대사회 문제들을 해결하는데 있어 그 역할을 모색한다.
The role of the media in modern society and the analysis of its function in the context of modern social problems.

스마트 미디어 Smart Media
스마트폰과 태블릿 PC의 도입 및 발전과 관련하여 모바일 네트워크, 모바일 비즈니스 모델, 모바일 생태학 등에 대해서 연구한다.
This course deals with the topics such as smart network, smart terminals, major business models, and smart media ecology.

스피치 커뮤니케이션 Speech Communication
수사학을 바탕으로 토론과 대화 등에서 효과적인 스피치 능력을 함양하고 제고시키는 방안을 탐색한다.
This class explores the history and theories of rhetorical traditions, and effective skills and techniques of speeches in discussions and debates.

정보사회론 Information Society
정보사회의 개념을 중심으로 현대사회구조의 변화 속에서 커뮤니케이션의 역할과 변화를 조망한다.
This course investigates the role and change of communication based on the information society within the change of structure in modern society.