본문 바로가기


특수교육학과

특수교육학과
특수교육학과(特殊教育系) Department of Special Education

학위과정 : 석사과정, 박사과정
전  공  명 : 특수교육학(Special Education)

 Ⅰ. 학과교육목표
급변하는 사회적, 자연적 환경으로 인하여 발생되는 장애의 발생을 예방하고 지원하기 위한 연구를 수행하며, 특수교육에 관한 지식과 기술을 효과적으로 활용함과 동시에 21세기 세계가 요구하는 창의적 문제해결력을 갖춘 전문가를 양성, 인류사회발전에 기여함을 목적으로 다음과 같은 목표를 둔다.
1. 특수교육 요구학생의 교육․지원에 대한 이론적 탐구 능력을 갖춘 연구 인재를 양성한다.
2. 창의적 사고, 전문적 지식, 도덕성 겸비 등이 조화를 이룬 특수교육실천 지도자를 양성한다.

 Ⅱ. 학과대학원위원
강경숙, 최세민, 정희섭, 송광한, 박성지, 손충기, 안관수

 Ⅲ. 전임교원

직 급 성 명 학 위 명 전 공 분 야
조교수 강경숙 특수교육학박사 발달․지적장애및정서․행동장애
조교수 최세민 특수교육학박사 학습장애및학급경영
조교수 정희섭 특수교육학박사 중복지체장애및교육과정
조교수 송광한 특수교육학박사 영재교육및자폐성장애
조교수 박성지 특수교육학박사 청각․언어장애및보조공학

 

Ⅳ. 편성교과목

1. 선수과목
■ 석사 선수과목

학수번호 과목명 영문명 학점
11300100 특수교육학 개론 Understanding Students with Special Needs 3
11300101 정신지체아 교육 Education for Children with Mental Retardation 3
11300102 학습장애아 교육 Education for Children with Learning Disabilities 3
11300103 정서 및 행동장애아 교육 Education for Individuals with the Emotionally & Behaviorally Disturbed 3
11300104 언어청각장애아 교육 Education for Individuals with Hearing Impairments 3
11300105 중복지체장애아 교육 Education for Children with Multiple & Physical Disabilities 3

■ 박사 선수과목

학수번호 과목명 영문명 학점
11301001 통합교육의 이론과 실제 Theory and Practice in Inclusive education 3
11301004 특수교재교과연구 및 지도법 Subject-Matter Education for Children with Special Needs 3
11301005 특수교육 심리 연구 Psychology of Special Education 3
11301006 특수교육연구 및 동향 세미나 Seminar in Trends and Issues in Special Education 3
11301008 특수교육 정책 및 법률 Public Policy and Law Study on Special Education 3
11301010 장애아 부모교육 및 가족지원 Parent Education & Family Support 3

2. 학과 공통과목
3. 전공과목

학수번호 과목명 영문명 학점
11301000 특수아 교육과정 및 교수법 Curriculum & instruction of Special Education 3
11301001 통합교육의 이론과 실제 Theory and Practice in Inclusive education 3
11301002 특수교육연구방법론 Research Method in Special Education 3
11301003 행동수정 및 긍정적 행동지원 Behavior Modification & Positive Behavior Support 3
11301004 특수교재교과연구 및 지도법 Subject-Matter Education for Children with Special Needs 3
11301005 특수교육 심리 연구 Psychology of Special Education 3
11301006 특수교육연구 및 동향 세미나 Seminar in Trends and Issues in Special Education 3
11301036 특수교육공학연구 Study on Educational Technology in Special Education 3
11301008 특수교육 정책 및 법률 Public Policy and Law Study on Special Education 3
11301009 지적 및 발달장애교육연구 Intellectual and Developmental Disabilities Education 3
11301010 장애아 부모교육 및 가족지원 Parent Education & Family Support 3
11301011 지적 및 발달장애 진단.평가 Diagnosis and Assessment of Intellectual and Developmental Disabilities 3
11301012 지적 및 발달장애 현장연구 Action Research on intellectual and Developmental Disabilities 3
11301013 두뇌 기능 및 정서장애발달 Brain Dysfunction and Emotional Development 3
11301014 주의력결핍과잉행동장애 교육 Attention Deficit Hyperactivity Disorder Education 3
11301015 학습장애아 사회인지 행동연구 Behavioral characteristics of children with Learning Disabilities 3
11301016 학습장애아 교수. 학습전략 Teaching method of Learning Disabilities 3
11301017 학습장애아 프로그램개발 Education Programs of Children with Learning Disabilities 3
11301018 학습장애연구의 최근동향 Recent trends in Learning Disabilities Research 3
11301019 학습장애 교육세미나 Learning Disabilities Seminar 3
11301020 자폐성장애아교육연구 Research on education for individuals with autism 3
11301021 자폐성장애 교육세미나 Seminar on autism 3
11301022 영재교육학개론 Introduction to gifted education 3
11301023 장애영재연구 Research on the twice-exceptional 3
11301024 자폐영재 인물탐구 Research on great gifted achievers with autism 3
11301025 청각장애아 교육연구 Education for Children with Hearing Impaired 3
11301026 청각학 Audiology 3
11301027 보완대체의사소통 Augmentive-Alternative Communication 3
11301028 의사소통장애아교육연구 Education for Children with Communication Disorders 3
11301029 말-언어장애 연구 Research of Speech-Language Disorders 3
11301030 의사소통장애 진단.평가 Diagnosis and Evaluation in Communication Disorders 3
11301031 지체장애교육연구 Theoretical Foundations of Physical Disabilities 3
11301032 지체장애 교육과정 및 교수법 Studies on Curriculum and Teaching Methods of Physical Disabilities 3
11301033 중복.지체장애 연구 및 동향세미나 Seminar on the research & trends of multiple & Physical Disabilities 3
11301034 지체장애 보조공학론 Studies on Assistive Technology of Physical Disabilities 3
11301035 중도.중복장애교육 연구 Theoretical Foundations of Severe and Multiple Disabilities 3

4. 교과목 해설

특수교육학 개론 Introduction to Special Education
특수교육 및 특수아동의 전반적인 이론적 지식과 실제적 지식에 관련한 기본적인 내용을 이해한다.
This course deals with overall basic knowledge of special education

정신지체아 교육 Education for Individuals with Intellectual Disability
정신지체아동에 대한 전반적인 이해를 기반으로 주요 교육이론 및 교육방법에 대해서 탐구한다.
This subject focuses on studying knowledge related to intellectual disability and their education.

학습장애아 교육 Education for Individuals with Learning Disabilities
학습장애아동에 대한 전반적인 이해를 기반으로 주요 교육이론 및 교육방법에 대해서 탐구한다.
This course deals with major theories and knowledge related to education of individuals with learning disabilities.

정서 및 행동장애아 교육 Education for Individuals with the Emotionally and Behaviorally Disturbed
정서 및 행동장애아동에 대한 전반적인 이해를 기반으로 주요 교육이론 및 교육방법에 대해서 탐구한다.
This course focuses on theories and practice on the emotionally- and behaviorally-disturbed and seeks for effective methods for education.

언어청각장애아 교육 Education for Individuals with Hearing Impairments
다양한 말/언어장애의 특성, 원인, 진단 및 치료에 대한 개괄적인 고찰을 통해 언어장애에 대해 전반적으로 이해한다.
Introduction to various types of communication disorders including their characteristics, etiologies, assessment and intervention

중복지체장애아 교육 Education for Children with Multiple & Physical Disabilities
중복지체장애아동에 대한 전반적인 이해를 기반으로 주요 교육이론 및 교육방법에 대해서 탐구한다.
This subject focuses on studying knowledge related to Multiple & Physical Disability and their education.

특수아 교육과정 및 교수법 Curriculum & Instructional Methods for Children with Special Need
특수교육 교육과정의 이론에 대한 전반적인 이해를 통하여 실제로 장애 학생들에게 올바른 교육과정의 적용(교수방법)의 전략들에 대해서 탐구한다.
Understanding on a variety of theories on special education curriculum and applying them appropriately to the development and implementation of curriculum(Instructional Methods)

통합교육의 이론과 실제 Theory and Practice in Inclusion
장애아 통합교육의 이념, 중요성, 문제점, 교육과정 및 교수방법 등을 고찰함으로써 실제 통합현장에 활용할 수 있게 한다.
Understanding on theories, importance, problems, curriculum, and instructional strategies of inclusion and applying it to the real inclusive settings.

특수교육연구방법론 Research Method in Special Education
특수교육 분야의 연구 문제와 다양한 연구 방법들을 학습하여 문제 사태의 확인과 문제 해결을 위한 적합한 전략으로서의 연구방법을 활용할 수 있는 기초적 지식을 기른다.
This course helps learners master the art of sound, productive research methodologies that contribute to knowledge about the filed of special education. Learners in this course thereby will study on various useful research strategies to solve problems in teaching students with disabilities.

행동수정 및 긍정적 행동지원 Behaviroal Modification and Positive Behavioral Support
다양한 문제 행동을 보이는 특수교육 요구아동들을 대상으로 적절한 행동 지도의 원리 및 전략을 탐구하고 개별적인 중재를 계획 및 시행하여 환경중심 그리고 아동중심의 행동 중재를 모색하고 탐색한다.
Challenging behaviors are prevalent in students with special education need. Through this course, students will understand why challenging behaviors occur and what can be done to treat these behaviors, and develop more effective assessment and treatment strategies.

특수교재교과연구 및 지도법 Subject-Matter Education for Children with Special Needs
특수교육 요구학생을 위한 교과교육의 원리와 실제를 이해하고 이를 치료교육에 활용할 수 있게 한다.
Understanding on theories and practices of subject-matter education for children with special needs and its application to the real field

특수교육 심리 연구 Psychology of Special Education
장애아동에 대한 올바른 발달 및 심리 과정을 이해함으로써 이를 장애아동 교육에 효과적으로 활용할 수 있게 한다.
Understanding on process of development and psychology of children with disabilities and its successful use and application in the therapeutic process

특수교육 연구 및 동향 세미나 Trends, Issues & Futures in Special Education
특수교육에 대한 우리나라와 외국의 최근 연구동향과 이슈 및 앞으로의 전망 등 에 대하여 연구ㆍ분석해 보고, 연구동향을 심층 연구함으로써, 특수교육 발전과 질 제고에 기여하도록 한다.
Analyses research trends, issues, and futures of special education field either in Korea or foreign counties, and discusses the improvement strategies for student with special eEducation Need.

특수교육공학연구 Study on Educational Technology in Special Education
특수교육 공학의 이론과 실제를 이해하고 이를 특수교육 현장에 활용할 수 있게 한다.
In-depth analysis concerning the impact of technology on persons with disabilities.

특수교육 정책 및 법률 Administration and Policy of Special Education
특수교육의 제도와 행정 및 정책에 대한 이론과 실제를 이해하고 이를 특수교육 현장에 반영할 수 있게 한다.
Understanding on school systems, administration and policy of special education and its application to the area of special education

지적 및 발달장애교육연구 Intellectual and Developmental Disabilities Education
지적장애 및 발달장애협회(AAIDD)의 정의, 분류, 지원체계와 정서행동문제를 포함한 발달장애교육 전반에 대한 이론과 실제를 학습한다.
Study comprehensive theories and practices of developmental(emotional or behavioral) disabilities education including definition, classification and support system of the American Association on Intellectual and Developmental Disabilities (AAIDD)

장애아 부모교육 및 가족지원 Parents’ Education & Family Support
장애아동이 속한 가장 중요한 환경인 장애아동 가족에 대해 올바로 이해하기 위해 장애아동 가족의 특성과 강점 및 가족지원에 대해 고찰하며, 장애인 가족 연구의 동향과 쟁점을 이해한다.
Consider their characteristics, strengths, and family support in order to understand more about families of students with disabilities, Figure out trends and issues of research on families of students with disabilities.

지적 및 발달장애 진단.평가 Diagnosis and Assessment of Intellectual and Developmental Disabilities
지적 및 발달장애를 선별하고, 진단하여 사정하는 다양한 이론과 방법 및 진단도구에 대해 학습하고, 교육과정 중심 혹은 지역사회 중심 교수 이후 평가하는 전반적인 과정과 방법을 익힌다.
Explore various theories, methods and diagnostic tools of screening, diagnosing and assessing intellectual and developmental(emotional or behavioral) disabilities and learn how to evaluate overall processes and ways after curriculum-based instruction or community-based instruction.

지적 및 발달장애 현장연구 Action Research on Intellectual and Developmental Disabilities
지적 및 발달장애 학생의 교육기관에서 행해지는 다양한 교육방법 및 전략을 파악하고, 실제 현장을 기반으로 한 연구의 내용과 현장연구 방법을 전반적으로 고찰한다.
Figure out general educational methods and strategies for intellectual and developmental disabilities in educational settings, consider general content and methods of action research based on the field

두뇌 기능 및 정서장애발달 Brain Dysfunction and Emotional Development
두뇌는 정서와 행동에 큰 영향을 미치기 때문에 이에 영향을 미치는 두뇌 구조, 기능을 비롯해 상호 연관성을 학습하고, 정서와 행동의 발달과 문제에 대해 이해한다.
Brain have a decisive effect on emotion and behavior of Human, Learn brain system and function, interconnections between different parts of the brain, the development and problem of emotion and behavior

주의력결핍과잉행동장애 교육 Attention Deficit Hyperactivity Disorder Education
ADHD의 정의와 역사, 원인, 특성 및 진단에 대해 국내외 다양한 이론서와 연구를 고찰한다. 또한 의학적인 부분과 행동수정방법으로 어떻게 다루고 상호 협력할 지, 교실에서 교수적인 수정을 통한 지원 방법과 학교에서의 교육 및 중재방법에 대해 배운다.
Investigate a variety of domestic and international theories, and research to find out the definition, history, etiology, and characteristics of ADHD.
Study how to collaborate medical/biophysical and behavioral approach, how to educate/intervene ADHD in school settings, and how to support ADHD through educational adaptation in a classroom

학습장애아 사회인지 행동연구 Studies in Social Cognition and Behavior of Children with Learning Disabilities
학습장애아동의 사회인지 발달에 따른 사회정서적 발달 특성과 행동양식에 대해 연구한다.
This course provides students with an understanding of the basic principles of human behavior, the application of those principles to teaching, and the application of those principles to positive behavior support. Also, this course emphasizes understanding of social characteristics of students with learning disabilities.

학습장애아 교수. 학습전략 Instructional and Learning Strategies for Children with Learning disabilities
학습장애아에게 필요한 다양한 학습전략과학습장애아에게 효과적인 교수전략을 연구한다.
This course focuses on effective instructional and learning strategies for students with learning disabilities. Emphasis is placed on theoretical frameworks underlying instructional practices that have been shown to be effective furs students with learning disabilities and select and implement appropriate methods in content-area classes.

학습장애아 프로그램개발 Instructional Program Development for Children with Learning Disability
이 과목은 학습장애 아동에게 제공되는 다양한 교수 접근을 분석하고 평가하는데 필요한 연구 기법들을 소개하고 그 수행에 필요한 지식과 경험을 갖추는데 목적을 둔다.
This course emphasizes the components of designing, implementing, and assessing an instructional program for students with learning disabilities. Emphasis is placed on instructional adaptations and research-based methodologies.

학습장애연구의 최근동향 Trends and Issues in Learning Disabilities
학습장애 아동에 대한 최근 연구 동향 및 논점들에 대해 분석하고, 추후 연구과제를 탐색한다.
This course emphasizes current trends and issues in the field of learning disabilities.

학습장애 교육세미나 Seminar in Education for Children with Learning Disabilities
이 과목은 연구 계획 및 수행에 필요한 선행문헌 분석, 연구 설계의 이해, 데이터 수집 및 처리, 논문 작성에 관한 지도를 하는 것을 목적으로 한다.
The major purpose of this course is to increase knowledge and skills in designing and conducting research and writing the research paper.

자폐성장애아교육연구 Research on education for individuals with autism
자폐성장애아 교육을 위한 기존 이론과 연구사례를 고찰하고, 자폐장애의 인지적, 정의적 특성을 고려한 새로운 교육방법을 모색한다.
In this course, students are to review on present theories and research and to investigate new educational methods for individuals with autism based on their cognitive and affective characteristics.

자폐성장애 교육세미나 Seminar on autism
자폐성장애의 원인에 대한 유전적, 뇌구조 등의 생물학적 접근과 인지기능을 근간으로 하는 뇌과학적 연구 사례 등의 고찰을 통해 원인에 대한 최근 연구 동향을 파악하고 연구의 문제점과 새로운 방향과 대안을 제시한다.
Students are going to understand directions of recent research on autism, identify problems with the directions, and suggest alternatives through extensive review on neurological studies focusing on genetic, brain-structural, and cognitive approach.

영재교육학개론 Introduction to gifted education
영재의 정의, 원인, 특성 등과 관련된 다양한 이론과 연구 사례를 고찰하고 영재성의 본질을 파악하고 영재교육의 구체적 접근 방향과 방법을 모색한다.
In this course, students are to understand nature of giftedness and search for new research approach and method through review on theories and research on giftedness in regard to its definitions, etiology, and characteristics.

장애영재연구 Research on the twice-exceptional
이중특수아(영재성과 정신적 장애가 공존하는 아동)와 관련된 다양한 이론과 실제 연구 사례를 고찰하고 영재성과 장애의 공존의 양상을 분석 및 해석하고 그 상호관련성을 파악하여 장애아의 영재성 신장 방안을 구체적으로 모색한다.
The purpose of this course is to review on theories and studies on the twice-exceptional, analyze the aspects of coexistence of giftedness and mental disorders, and investigate new ways to cultivate giftedness in individuals with mental disorders.

자폐영재 인물탐구 Research on great gifted achievers with autism
자폐영재에 대한 기존 연구의 고찰을 통해 자폐영재의 본질을 파악하고 한국의 역사적 또는 현존하는 인물 중 자폐 영재를 발굴하고 조사하여 자폐성이 영재성 발현에 기여한 인지 메카니즘을 확인하여 그에 대한 이론적 체계를 확립한다.
This course is characterized by recognition of nature of the coexistence of giftedness and autism, excavate gifted individuals with autism, and investigate and theorize a cognitive mechanism contributing to manifestation of giftedness.

청각장애아 교육연구 Education for Children with Hearing Impaired
청각장애의 특징을 관련 이론과 연구결과의 고찰을 통하여 이해하고 그에 따른 효율적인 교육방법을 모색한다.
This course developed for understanding of children with hearing impairment and searching for effective ways to educate individuals based on theories and research in regard to definition and characteristics of children with hearing impairment.

청각학 Audiology
청력검사, 보청기와 인공와우에 대한 기초이론을 살펴보고, 청력손실을 보완을 위한 청각학적 서비스를 이해한다.
This course provides the basic theoretical background of audiometric assessments, Hearing aids, cochlear implants and understands the rehabilitative services for children with hearing impairments.

보완대체의사소통 Augmentive-Alternative Communication
청각장애 학생의 학업성취를 위한 적절한 보완대체의사소통 기기에 대해 살펴보고, 이를 활용한 교수 및 학습 과정에 대해 고찰한다.
This course focuses on Analysis of assistive technology usage related to successful teaching and learning of children with hearing impairments.

의사소통장애아교육연구 Education for Children with Communication Disorders
의사소통장애의 특징을 관련 이론과 연구결과의 고찰을 통하여 이해하고 그에 따른 효율적인 교육방법을 모색한다.
This course focuses on understanding of children with communication disorders and searching for effective ways to educate individuals based on theories and research in regard to definition and characteristics of children with communication disorders

언어장애 연구 Research of Speech-Language Disorders
아동과 성인의 말-언어 장애에 대한 최근의 연구 동향과 쟁점들을 심층적으로 고찰한다.
This course provides the review of current research approaches and theoretical issues in Speech-Language Disorders.

의사소통장애 진단.평가 Diagnosis and Evaluation in Communication Disorders
의사소통장애의 진단 및 평가에서 적용되는 다양한 과정을 이해하고, 각 진단평가 검사도구들의 사용방법을 익힌다.
This course is for understanding of assessment and diagnostic procedures of various types of speech-language disorders and application of instrumentation for evaluations.

지체장애교육연구 Theoretical Foundations of Physical Disabilities
다양한 교수학습 이론들과 지체장애 아동들에게 적용되었거나 적용하기 위해 변형된 이론들의 이론적 근거와 장단점, 적용 사례 등을 탐색한다.
This subject provides the theoretical background, strength and weakness, and applied examples of the instruction and learning theories for students with physical disabilities.

지체장애 교육과정 및 교수법 Studies on Curriculum and Teaching Methods of Physical Disabilities
지체장애 교육과정 구성의 원리 및 실제, 교수자료 및 교수방법과 유기적 관계 등을 연구하고, 아울러 실제 적용방법과 응용기술도 익혀 전문적 소양을 함양한다.
Study and examines appropriate teaching methods for students with Physical disabilities, and applies them to the field.

중복지체장애 연구 및 동향세미나 Seminar on the research & trends of multiple & Physical Disabilities
중복장애 및 지체장애 교육의 제반 현안문제, 과제, 최근의 이슈 등을 중심으로 테마를 선정해서 발표, 토의를 하여 결론을 도출함으로써 지체장애아 교육에 관한 조사, 발표, 토론 및 창의적 연구능력을 기른다.
This subject focuses on reviewing the recent trends and issues of researches about teaching students with multiple & Physical Disabilities

지체장애 보조공학론 Studies on Assistive Technology of Physical Disabilities
컴퓨터 공학 및 보조 공학의 일반 이론을 개관하고, 지체장애교육에서 교육공학의 기능과 중요성 및 활용방안을 살펴본다.
Discussion of computer and assistive technologies, especially its functions, importance, and applications.

중도.중복장애교육 연구 Theoretical Foundations of Severe and Multiple Disabilities
중도중복아동에 대한 전반적인 이해와 더불어 중도중복아동의 독특한 교육적 요구 및 특성에 맞는 교육방법을 모색한다.
This subject is to acquires the knowledge and skills of theories, research and practice for students with severe & multiple Disabilities.