본문 바로가기


디자인학과

디자인학과
디자인학과(设计系) Department of Design

학위과정 : 석사과정
전  공  명 : 디자인학(Design)

Ⅰ. 학과교육목표

  1. 공간환경디자인 이론 및 실무분야에 관한 심층적인 지식의 획득
  2. 학제적 접근을 통한 문제해결능력의 개발
  3. 공간환경디자인 분야에서 기술적 전문성과 지식기반의 개발
  4. 우리정신으로 우리 디자인하기
  5. 생태학적 문제와 디자인 공중성 이해
  6. 지속적 산학협력프로젝트 수행능력 개발

Ⅱ. 학과대학원위원
김주미, 박정주, 양학철, 최경석

Ⅲ. 전임교원

직 급 성 명 학 위 명 전 공 분 야
교수 안현정
교수 박정주 건축학석사 공간환경디자인
교수 양학철 미술학석사 시각정보디자인
교수 최경석 미술학석사 시각정보디자인
조교수 강윤극 미술학석사 시각정보디자인


Ⅳ. 편성교과목

1. 선수과목

학수번호 과목명 영문명 학점
81300122 입체조형 Three Dimensional Design 2
81300123 공간디자인기초1 Space Design Basic Ⅰ 2
81300126 실내환경디자인 Ⅰ Interior Environmental Design Ⅰ 2
81300125 환경조형의표현과매체 Expression & Media for Environmental Design 2
81300127 기초시각디자인1 Preliminary visual Design 1 2
81300128 기초시각디자인2 Preliminary visual Design 2 2
81300104 타이포그래피1 Typography1 2
81300129 일러스트레이션2 Illustration2 2


2. 학과 공통과목

3. 전공과목

학수번호 과목명 영문명 학점
81302013 디자인패러다임과 역사 Design Paradigm & History 3
81302014 디자인방법 Design Methods 3
81302015 시지각과 인지 Visual Perception & Cognition 3
81302016 디지털 리프리젠테이션 Digital Representation 3
81300301 디자인 마케팅 Design Marketing 3
81300302 칼라 마케팅 Color Marketing 3
81300303 디자인 분석연구 Analysis of Design 3
81300304 디자인 특수문제연구 Study in Special Issues of Design 3
81302017 컨셉트와 프로세스 Concept and Process 3
81302018 공공디자인 연구 Study in Public Design 3
81302006 환경디자인 Environmental Design 3
81302008 공간디자인론 Space Design Theory 3
81302009 디지털공간디자인1 Digital Space Design Ⅰ 3
81302010 디지털공간디자인2 Digital Space Design Ⅱ 3
81302011 환경색채디자인 Environmental Color Design 3
81302012 공간디자인 스튜디오 Space Design Studio 3
81302019 디지털형태생성 Digital Form Generation 3
81302020 공간과 예술 Space & Art 3
81302021 공간분석 Space Analysis 3
81302022 한국전통공간론 Theory of Korean Traditional Space 3
81302023 건축과 랜드스케이프디자인 Architecture & Landscape Design 3
81302024 공간과 가구 Space and Furniture 3
81302025 디자인실무 Professional Design Practice 3
81301001 시각디자인 Visual Communication Design 3
81301002 광고디자인 Advertisement Design 3
81301003 포장디자인 Package Design 3
81301008 CGI특론 CGI Theory 3
81301005 특수디자인연구1 Special Issues in Design1 3
81301006 특수디자인연구2 Special Issues in Design2 3
81301007 특수디자인연구3 Special Issues in Design3 3
81301009 특수디자인연구4 Special Issues in Design4 3
81301010 시각디자인 특론 Visual Communication 3
81301011 에디토리얼디자인 Editorial Design Theory 3
81301012 일러스트레이션 특론 Illustration Theory 3
81301013 시각디자인 산학세미나 Academic-industrial Cooperation Seminarfor Visual Communication Design 3
81301014 디자인매니지먼트 Design Management 3


4. 교과목 해설
디자인패러다임과 역사 Design Paradigm & History
디자인패러다임과 언어의 연구.
Study of design paradigms and languages.

디자인방법 Design Methods
건축역사와 이론분야를 형성했던 방법론과 학문들을 소개한다. 토픽은 형식주의, 현상학, 기호학, 생태학, 기술과 과학을 포함한다.
This course is designed as an introduction to the methodologies and disciplines that have shaped the field of architectural history and theory. Topics include: formalism, phenomenology, semiotics, ecology, technology and science.

시지각과 인지 Visual Perception & Cognition
인공환경에 대한 시지각과 인지의 기본 원리를 소개한다.
This course provides an introduction to the fundamental principles of visual perception and cognition in the built environment.

디지털 리프리젠테이션 Digital Representation
환경정보표현의 수단으로서의 디지털디자인적용과 기법들에 대한 연구
Study of digital design applications and techniques as a means of Environmental information expression

디자인 마케팅 Design Marketing
전통적 마케팅에서 감성적 마케팅까지 이론적 체계를 통해 마케팅 원리를 이해하고 이를 디자인 전략에 효율적으로 적용할 수 있는 방안을 연구한다.
Research with theoretical framework to understand the principles of marketing and study the ways how design strategies can be applied effectively, from the emotional marketing to traditional marketing.

칼라 마케팅 Color Marketing
칼라 마케팅 실천전략을 구체적인 기법과 사례를 중심으로 연구한다.
Research into practical color marketing strategy focused on specific techniques and practices.

디자인 분석연구 Analysis of Design
제품의 평가를 위한 기능과 아름다움의 기본조건에 대하여 재료, 생산방식, 원가, 유통, 프로모션측면의 요소들로 평가할 수 있도록 분석 자료를 통합할 수 있는 연구를 한다.
Research into analysis data for evaluation of Materials, production methods, cost, distribution, and promotion as the basic conditions and Features of the product for evaluation.

디자인 특수문제연구 Study in Special Issues of Design
신기술과 디자인의 새로운 환경에 대한 분석 및 연구.
Analysis and study of new technologies and design environment.

컨셉트와 프로세스 Concept and Process
디자인 전략의 구축과 컨셉트의 정립, 표현과 양식, 시각적 어프로치 방법등을 다루며, 디자인과 아이디어 발상에 전개 방식과 체계를 습득한다.
Covers Concept of the building and the establishment of a design strategy and study In the design and idea generation method and system deployment.

공공디자인 연구 Study in Public Design
공공영역의 조형적 질서 구축에 주목하여 디자인의 문화적 측면을 연구한다.
Study of cultural aspects of the design based on construction of the public realm in order formative

환경디자인 Environmental Design
환경디자인과정에 있어 시각화의 연구
Study of visualization in environmental design processes

공간디자인론 Space Design Theory
디자인프로젝트와 이슈를 포함한 디자인이론을 통해 공간디자인방법들을 연구한다. 1900년부터 현재에 이르는 현대건축과 디자인이념들을 통해 공간디자인 문제들을 연구한다.
This course explores space design methods through design theory involving design projects and issues. Students will have the opportunity to explore space design problems through both contemporary architecture and design ideology in the period 1900 to the Present.

디지털공간디자인1 Digital Space Design
공간디자인과정과 리프리젠테이션에 있어 디지털 기법을 효과적이고 즉각적으로 사용할 수 있는 실질적인 기술을 학습하게 되며 디지털미디어 사용에 대한 개념적 틀을 제공한다. 디지털공간디자인1은 종합적 이미지를 생성하고 3차원의 표면/매스의 기본적인 개념을 강조한다.
Digital Space Design 1 provide students with the conceptual framework for employing digital media in the space design process, and deliver the practical skills for making immediate and effective use of the emerging digital repertoire for design representation. Digital Space Design 1 focuses on fundamental concepts of three dimensional surface/solid modeling and synthetic image production.

디지털공간디자인2 Digital Space Design
디지털공간디자인1에 기초해서 진행되며. 3차원 모델, 하이퍼리얼 조명의 시물레이션, 선형과 비선형 공간의 표현과 관련된 내용을 연구한다.
Digital Space Design 2 builds on the technical skills acquired in Digital Space Design 1, and explores topics such as manipulation of three-dimensional models, hyper-real light simulation, and linear and non-linear space.

환경색채디자인 Environmental Color Design
환경디자인과 관련된 색채이론과 색채시스템 연구
Research of color theory and color system as it relates to environmental design.

공간디자인 스튜디오 Space Design Studio
공간 분석과 계획에 기초한 환경적, 내부적, 건축적 문제 해결 연구
Study of complete solutions to environmental, interior, and architectural problems based on space analysis and planning.

디지털형태생성 Digital Form Generation
컴퓨테이셔널 사고의 기초로 알고리즘 설계방법 연구. CNC와 RP를 포함한 패브리케이션을 위한 모델생성 방법을 포함한다.
Study of algorithmic design methods, a basis for computational thinking. Includes methods for creating models for the purpose of fabrication including CNC and rapid prototyping.

공간과 예술 Space & Art
현대예술과 공간의 개념과 이슈들에 대한 연구
Study of concepts and issues in contemporary art and Space

공간분석 Space Analysis
형식적, 기하학적, 텍토닉, 공간분석 과정을 통해 건축을 이해하고 비평적으로 읽을 수 있는 자기개발 능력을 발전시킨다.
This course will develop one’s ability to critically read and understand architecture through formal, geometric, tectonic and spatial analytic processes.

한국전통공간론 Theory of Korean Traditional Space
한국전통공간에 관한 이론, 사상, 형식들의 연구
Study of theories, ideologies, and forms on korean traditional space.

건축과 랜드스케이프디자인 Architecture & Landscape Design
건축과 랜드스케이프디자인의 기본적인 토픽을 소개한다. 디자인실험, 사이트 방문, 토론을 통해 맵핑, 배치, 스케일, 구성에 관한 문제들을 연구한다.
An introduction to fundamental topics in architecture and landscape design. Issues of mapping, placement, scale, and construction are explored through studio design exercises, site visits, and discussions.

공간과 가구 Space and Furniture
현대가구디자인, 이론, 재료, 패브리케이션 기법들의 연구
Study of contemporary furniture design, theory, materials, and fabrication techniques.

디자인실무 Professional Design Practice
전문적 디자인서비스를 제공하기위한 조직 및 매니지먼트이론의 실습
Examination of organizational and management theories and practices for delivering professional design services.

시각디자인 Visual Communication Design
정보사회에 있어서의 시각디자인의 역할과 기능, 그리고 시각디자인의 사적인 변천과정, 실천영역간의 이론정립, 작품제작을 통한 창의성과 새로운 테크놀로지 운용능력 배양을 목표로 한다.
Set a goal for management capacity building of new technology, creativity from artwork and the theory of practice areas and transition and role and function in the information society.

광고디자인 Advertisement Design
현대사회에서의 광고의 특성 파악 및 소비자 관점에서의 매체별 역할 가능성 연구.
Study of role from the perspective of consumers and characterization of advertising in modern society.

포장디자인 Package Design
문화적 측면에서의 신제품 개발과 환경 친화적 포장디자인 개발 방안 연구.
Study of Environmentally friendly packaging design development plan and New product development in the cultural aspects.

CGI특론 CGI Theory
컴퓨터를 이용하여 생성되어진 이미지를 기반으로 한 미디어등의 결과물 연구를 통한 새로운 대안의 연구.
Research into new alternative for CGI based media product.

특수디자인연구1 Special Issues in Design1
포장디자인과 연계된 학제적 탐구를 통한 새로운 대안의 연구
Study of new alternative from interdisciplinary exploration associated with packaging design.

특수디자인연구2 Special Issues in Design2
광고디자인과 연계된 학제적 탐구를 통한 새로운 대안의 연구
Study of new alternative from Interdisciplinary exploration Associated with advertisement design.

특수디자인연구3 Special Issues in Design4
시각정보디자인과 연계된 학제적 탐구를 통한 새로운 대안의 연구
Study of new alternative from Interdisciplinary exploration Associated with visual communication design.

특수디자인연구4 Special Issues in Design4
CGI디자인과 연계된 학제적 탐구를 통한 새로운 대안의 연구
Study of new alternative from Interdisciplinary exploration Associated with CGI design.

시각디자인 특론 Visual Communication Theory
시각디자인 관련 분야의 이슈나 토픽의, 연구·조사·분석을 통해 추출된 내용을 다양한 매체를 이용하여 발표하고 토론한다.
Presentation and discussion of the analysis of information extracted associated with visual communication issues and topics.

에디토리얼디자인 Editorial Design
그래픽디자인 분야의 중심이 되는 출판물에 대한 종합적 이해를 바탕으로 이미지와 텍스트의 합목적적인 편집, 구성방식을 체득하도록 한다.
Study of resonable editing and format for images and text based on understanding of publication design as center of graphic design.

일러스트레이션 특론 Illustration Theory
시각언어로서의 일러스트레이션이 개성적이며 효과적으로 전달되기 위해 다양한 표현양식의 모색과 효과를 평가한다.
Evaluating effects and forms of expression research for effective communication and individuality as a visual language.

시각디자인 산학세미나 Academic-industrial cooperation Seminar for Visual Communication Design
산업체 전문가를 초청한 세미나로 실무 능력과 현장 적응능력을 키우는데 중점을 둔다.
Seminar for developing practical skills and ability to adapt on-site with industry experts.

디자인매니지먼트 DesignManagement
디자인 프로세스 전반을 다룰 수 있는 능력을 키우고 경영전략의 한 요소로서 중요한 역할을 이해하는데 중점을 둔다.
Emphasizes an important role in understanding management as an element of business strategy and elevate the ability of managing over all design process.