본문 바로가기


디자인학과

디자인학과(设计系) Department of Design

학위과정 : 석사과정
전  공  명 : 디자인학(Design)

Ⅰ. 학과교육목표

  1. 디자인 이론 및 실무분야에 관한 심층적인 지식의 획득
  2. 학제적 접근을 통한 문제해결능력의 개발
  3. 디자인 분야에서 기술적 전문성과 지식기반의 개발
  4. 우리정신으로 우리 디자인하기
  5. 생태학적 문제와 디자인 공중성 이해
  6. 지속적 산학협력프로젝트 수행능력 개발

Ⅱ. 학과대학원위원
양학철, 최경석, 박정주, 안현정, 최정수, 이지은

Ⅲ. 전임교원

직급 성명 학위명 전공분야
교수 양학철 미술학석사 시각정보디자인
교수 최경석 미술학석사 시각정보디자인
부교수 박정주 건축학석사 공간환경·산업디자인
조교수 안현정 디자인학박사 공간환경·산업디자인
조교수 최정수 디자인학석사 공간환경·산업디자인
조교수 이지은 미술학석사 공간환경·산업디자인


Ⅳ. 편성교과목

1. 선수과목

학수번호 과목명 영문명 학점
81300135 3D디지털모델링1 3D Digital Modeling 1 2
81300126 실내환경디자인 1 Interior Environmental Design 1 2
81302027 실내환경디자인2 Interior Environmental Design2 2
81300137 디지털테크니컬드로잉 1 Digital Technical Drawing 1 2
81300127 기초시각디자인1 Preliminary visual Design 1 2
81300128 기초시각디자인2 Preliminary visual Design 2 2
81300104 타이포그래피1 Typography1 2
81300129 일러스트레이션2 Illustration2 2
81300138 랜드스케이프디자인 Landscape Design 2
81300139 가구디자인 Furniture Design 2

 

2. 전공과목

학수번호 과목명 영문명 학점
81302013 디자인패러다임과 역사 Design Paradigm & History 3
81302014 디자인방법 Design Methods 3
81302015 시지각과 인지 Visual Perception & Cognition 3
81302016 디지털 리프리젠테이션 Digital Representation 3
81300301 디자인 마케팅 Design Marketing 3
81300302 칼라 마케팅 Color Marketing 3
81300303 디자인 분석연구 Analysis of Design 3
81300304 디자인 특수문제연구 Study in Special Issues of Design 3
81302017 컨셉트와 프로세스 Concept and Process 3
81302018 공공디자인 연구 Study in Public Design 3
81302006 환경디자인 Environmental Design 3
81302008 공간디자인론 Space Design Theory 3
81302009 디지털공간디자인1 Digital Space Design1 3
81302010 디지털공간디자인2 Digital Space Design2 3
81302032 환경에서의 색채와 조명디자인 Color & lighting Design in the Environmental 3
81302012 공간디자인 스튜디오 Space Design Studio 3
81302029 디지털 기술의 공정과 시공 Manufacture & Fabrication of Digital Technology 3
81302030 미래디자인 연구 Exploring Emergent Futures
81302031 제품디자인에서의 패키지 엔지니어링 Package engineering in product design 3
81302021 공간분석 Space Analysis 3
81302022 한국전통공간론 Theory of Korean Traditional Space 3
81302023 건축과 랜드스케이프디자인 Architecture & Landscape Design 3
81302024 공간과 가구 Space and Furniture 3
81302025 디자인실무 Design Practice 3
81301001 시각디자인 Visual Communication Design 3
81301002 광고디자인 Advertisement Design 3
81301003 포장디자인 Package Design 3
81301008 CGI특론 CGI Theory 3
81301005 특수디자인연구1 Special Issues in Design 1 3
81301006 특수디자인연구2 Special Issues in Design 2 3
81301007 특수디자인연구3 Special Issues in Design 3 3
81301009 특수디자인연구4 Special Issues in Design 4 3
81301010 시각디자인 특론 Visual Communication 3
81301011 에디토리얼디자인 Editorial Design Theory 3
81301012 일러스트레이션 특론 Illustration Theory 3
81301013 시각디자인 산학세미나 Academic-industrial Cooperation Seminar for Visual Communication Design 3
81301014 디자인매니지먼트 Design Management 3

3. 교과목 해설
디자인패러다임과 역사 Design Paradigm & History
디자인패러다임과 언어의 연구. 본 코스는 산업디자인의 역사 지식과 혁신적인 결정적인 단서들을 디자인실무와 병행하여 과학적으로 연구하는 것을 목적으로 한다. 이 수업은 역사와 현재 사이에서 산업디자인의 결정적인 사건과 방향을 이해하고 도움을 주며 이를 확립시켜 줄 것이다.
Study of design paradigms and languages. The course is aimed at scientific investigation the knowledge industrial design history and its evolution as crucial information, complementary to a design practice.
This Classes are intended to establish a positive interaction between history and present times in order to help the students fully understand critical issues and directions in current Industrial design.

디자인방법 Design Methods
이 과정은 건축사의 역사와 이론분야에서 수립되어진 방법론과 학문을 이해하고 소개한다. 주제는 형식주의, 현상학, 기호학, 생태학, 기술과 과학을 포함하고 있다. 디자인의 프로젝트들은 튜토리얼, 워크샵, 비평, 구룹 간 논쟁 등 대학원 프로그램의 핵심적인 요소를 통해 학습된다. 그리고 기술적인 지침에 따라 진행된다.
This course is introduction as an interpretation to the methodologies and disciplines that have shaped the field of architectural history and theory. Topics include: formalism, phenomenology, semiotics, ecology, technology and science. Design projects are the core learning and teaching element of the MA programme around which tutorials, workshops, critics, group debates and technical instruction take place.

시지각과 인지 Visual Perception & Cognition
인공환경에 대한 시지각과 인지의 기본 원리를 소개한다.
This course provides an introduction to the fundamental principles of visual perception and cognition in the built environment

디지털 리프리젠테이션 Digital Representation
환경정보표현의 수단으로서의 디지털디자인적용과 기법들에 대한 연구.
고급과정으로 디지털 멀티미디어 과정을 활용하여 생성하는 과정이다.
디자인 스튜디오와의 연계를 장려하며 현상학적이며 순차적인 관점을 통해 스튜디오의 디자인을 검증하고 재평가한다.
Study of digital design applications and techniques as a means of Environmental information expression. The advanced course studies eneration through the use of digital multimedia process.
The class encourages greater connections with the design studios by testing and reevaluating design work through the lens of phenomenology and seriality.

디자인 마케팅 Design Marketing
전통적 마케팅에서 감성적 마케팅에 이르기까지 이론적 체계를 통해 마케팅 원리를 이해하고 이를 디자인 전략에 효율적으로 적용할 수 있는 방안을 연구한다.
이 과정은 산업디자인 영역에서 전문적인 실무와 기업가 정신에 이르기까지 능력과 자질을 함양시켜 준다.
Research with theoretical framework to understand the principles of marketing and study the ways how design strategies can be applied effectively, from the emotional marketing to traditional marketing.
The course develops student’s ability and qualification towards professional practice and entrepreneurship in the industrial design field.

칼라 마케팅 Color Marketing
칼라 마케팅 실천전략을 구체적인 기술들과 실기를 중심으로 연구한다.
색채디자인의 실질적인 경제적인 효과를 연구하고 이에 따른 적용방법을 연구한다. 색채의 다양한 기능과 경제적인 효과를 과학적으로 밝힌다.
Research into practical color marketing strategy focused on specific techniques and practices. Establish application methods On the Practical Economic Effects of Color Design. Scientifically reveal the various functions of color and economic effects.

디자인 분석연구 Analysis of Design
제품의 평가를 위한 기능과 아름다움의 기본조건에 대하여 재료, 생산방식, 원가, 유통, 프로모션측면의 요소들로 평가할 수 있도록 분석 자료를 통합할 수 있는 연구를 한다. 이 과정은 인간의 사회적, 건축적, 자연적인 세계에 대한 접근법에 초점을 맞춘 디자인 분야에 중점을 두고 있는 연구 방법론의 스펙트럼을 소개한다.
Research into analysis data for evaluation of Materials, production methods, cost, distribution, and promotion as the basic conditions and Features of the product for evaluation.
This course introduces a spectrum of research methodologies meaningful to design disciplines focusing on the intersection of the human, built and natural worlds – approaches stemming for the social sciences, environmental sciences, and design practice.

디자인 특수문제연구 Study in Special Issues of Design
신기술과 디자인의 새로운 환경에 대한 분석 및 연구. 이 과정은 재료의 마감으로 디자인에서 변환되는 재료와 공정과정(시공과 공정을 포함) 방법들을 포함하고 있다. 재료를 선택하고, 성형하고, 조립하는 기술 들을 다룬다.
Analysis and study of new technologies and design environment.
This course introduces the students to methods, materials, and manufacturing(fabrication) processes that translate design activity into finished goods. – The course deals with The techniques by which materials are selected, shaped, and then assembled.

컨셉트와 프로세스 Concept and Process
디자인 전략의 구축과 컨셉트의 정립, 표현과 양식, 시각적 접근 방법 등을 다루며, 디자인과 아이디어 발상과 관련한 전개 방식 체계를 습득한다. 여기서 주안점은 개념적인 아이디어의 정의이다 : 중요한 관점의 개념은 전체프로젝트 발전에 중요한 단서가 된다.
Covers Concept of the building and the establishment of a design strategy and study In the design and idea generation method and system deployment. The focus here is the definition of the concept idea: the critical starting point for the development of the whole project.

공공디자인 연구 Study in Public Design
이 수업은 공공적 특성을 지닌 사회기반 시설물들에 대한 깊은 고찰을 토대로 디자인한다. 단순히 형태적 의미의 디자인을 초월하여 문화적, 사회적, 인간중심적인 개념의 복합적인 의미의 공공디자인을 정의 내리는 것이 수업의 목표이다. 도시, 농촌, 해안 등의 주변지역에 문제점들을 인식하고 이를 해결하기 위한 종합적인 인식을 토대로 디자인한다.
This class is based on a deep inquiry of social infrastructure with public characteristics. Beyond the morphological meaning of design, Defining a complex meaning of cultural, social, and human centers is the goal of the class. It recognizes problems in surrounding areas such as towns, farming villages, and coastal areas, And It interprets various perspectives and defines new concepts.

환경디자인 Environmental Design
이 디자인 스튜디오에서는 미학적, 친환경적, 문화적, 기술적인 데이터 수집을 토대로 디자인한다. 그리고 개별적인 탐구와 물리적인 디자인 표현을 토대로 환경디자인을 구현한다.
This design studio is designed based on data collection of aesthetic, ecological, cultural and technological issues. In sharing core courses, students in Environmental Design and related departments such as Architecture, Landscape, Interior design, Industrial Design. And realize Environmental Design Based on individual exploration and physical expression.

공간디자인론 Space Design Theory
디자인프로젝트와 이슈를 포함한 디자인이론을 통해 공간디자인방법들을 연구한다. 1900년부터 현재에 이르는 현대건축과 디자인이념들을 통해 공간디자인 문제들을 연구한다.
This course explores space design methods through design theory involving design projects and issues. Students will have the opportunity to explore space design problems through both contemporary architecture and design ideology in the period 1900 to the Present.

디지털공간디자인1 Digital Space Design1
공간디자인과정과 리프리젠테이션에 있어 디지털 기법을 효과적이고 즉각적으로 사용할 수 있는 실질적인 기술을 학습하게 되며 디지털미디어 사용에 대한 개념적 틀을 제공한다. 디지털공간디자인1은 종합적 이미지를 생성하고 3차원의 표면/매스의 기본적인 개념을 강조한다.
Digital Space Design 1 provide students with the conceptual framework for employing digital media in the space design process, and deliver the practical skills for making immediate and effective use of the emerging digital repertoire for design representation. Digital Space Design 1 focuses on fundamental concepts of three dimensional surface/solid modeling and synthetic image production.

디지털공간디자인2 Digital Space Design2
3d 디지털 멀티미디어에 기초해서 진행되며. 3차원 모델, 하이퍼리얼 조명의 시물레이션, 선형과 비선형 공간의 표현과 관련된 내용을 연구한다. 뿐만 아니라 컴퓨테이셔널 사고의 기초로 알고리즘 설계방법 연구. CNC와 RP를 포함한 패브리케이션을 위한 모델생성 방법을 포함한다.
Digital Space Design 2 builds on the technical skills acquired in a base on a 3D Digital multimedia, and explores topics such as manipulation of three-dimensional models, hyper-real light simulation, and linear and non-linear space. besides Study of algorithmic design methods, a basis for computational thinking. Includes methods for creating models for the purpose of fabrication including CNC and rapid prototyping.

환경에서의 색채와 조명디자인 Color & lighting Design in the Environmental
환경디자인과 관련된 색채이론과 색채시스템 연구. 이 과정은 환경에서의 공간과 시각에 적용되는 색채와 빛의 실무적인 단계를 연구하는 수업이다. 빛과 빛의 시스템으로서의 색채이론과 색채의 빛의 효과를 연구하는 기회를 준다.
NCS를 기본으로 수업이 진행된다.
Research of color theory and color system as it relates to environmental design.
This course provides an investigation to the Practical expertise of color and light as it applies to spatial and visual perceptions in the built environment. It is an opportunity to study color theory in conjunction with light, lighting systems and the effect of light on color. The course is based on NCS (Natural Color System)

공간디자인 스튜디오 Space Design Studio
공간 분석과 계획에 기초한 환경적, 내부적, 건축적 문제 해결 연구
본 코스는 다른 영역에서 수집, 해석, 데이터를 통한 맵핑되어진 체계를 학습한다.
Study of complete solutions to environmental, interior, and architectural problems based on space analysis and planning.
This course instructs interior designer, architects from other disciplines in collecting, interpreting and mapping site data

디지털 기술의 공정과 시공 Manufacture & Fabrication of Digital Technology
이 코스는 대중문화의 심미적, 실용주의적 욕구와 요구들을 디지털 공정과 시공기술을 결합하여 적용하는 과정을 연구하는 과정이다. 새로운 디지털 기술 즉 디지털패브리케이션과 로봇틱의 합리적인 계산과정을 통한 디자인 행위를 포함한 연구들의 광범위한 범주를 대학원생들에게 연구 하도록 한다. 그리고 반응하는 환경들의 탐구에 대해서도 탐구한다. 전통적인 높은 단계의 공정과 주문생산과 디지털 시공을 고려한 방법에 대하여 다루게 된다.
컴퓨테이셔널 사고의 기초로 알고리즘 설계방법 연구. CNC와 RP를 포함한 패브리케이션을 위한 모델생성 방법을 포함한다.
This Course seeks to explore mass cultural, aesthetic and utilitarian desires and needs, combined with the manufacturing & fabrication Digital-technologies.
The Digital Technology track allows graduate student to pursue a broad spectrum of inquiries, including design of reasonable computation process, digital fabrication, robotics, and the exploration of responsive environments.
It takes into account more traditional high volume manufacturing models alongside emergent opportunities of masscustomization and digital fabrication.
Study of algorithmic design methods, a basis for computational thinking. Includes methods for creating models for the purpose of fabrication including CNC and rapid prototypin

미래디자인 연구 Exploring Emergent Futures
이 수업은 미래에 출현되는 디자인 가능성을 예견하고 이를 탐구하는 것을 목적으로 둔다. 소설작가들, 기술자, SF 영화감독은 끊임없이 새로운 미래를 꿈꾸고 있다. 그리고 현재에는 엔지니어들과 디자이너들이 이들을 실현하고 있다. 이 수업은 현재에서 가까운 내일들을 탐구, 연구하고 뚜렷하게 드러날 아이디어와 이론을 정립한다.
This class aims to predict and explore the potential design possibilities that appear in the new future. fiction writers, technologists and SF film directors are constantly dreaming it up and engineers and designers are making it the present. This Class explores and researches with close tomorrow’s present, establish manifest the ideas and theories.

제품디자인에서의 패키지 엔지니어링 Package engineering in product design
이 과정은 패키지엔지니어링과 인체공학 원리들, 제품보관에서의 적재와 이동의 효과적인 최적화 방법을 학습한다. 사용자의 위치와 움직임, 공학적인 레이아웃 그리고 정보기술과 제품내용의 새로운 영역을 인간의 행위의 관점에서 다루며, 특정 디자인의 방향을 지정하여 심도 있게 다루게 될 것이다. 이 스튜디오는 조사, 아이디어와 재료탐구, 프리젠테이션 그리고 개념의 검증과 같은 능력을 강화하여 디자인하는 것을 목적으로 한다.
This course takes students through the essentials of package engineering and the principles of ergonomics, load and movement in the product storage of an optimization of the operating efficiency. Occupants’ position & movement, mechanical layout and human behaviour in relation with the new field of information technology and product substance , will be deeply investigated according to a specific design orientation. This studio aims to be designed to strengthen the student’s ability to conduct research, ideation, material exploration, presentation, and concept validation.

공간분석 Space Analysis
형식적이고, 기하학적이며, 텍토닉적인, 공간분석 과정을 통해 건축을 이해하고 비평적인 시선을 지닌 해석을 통해 발전시키는 과정이다. 사회 과학, 환경과학 그리고 디자인 실무 접근을 정서로 한다. 학생들은 시각적 데이터 수집, 그리고 해석, 분석, 응용 분야의 분석을 통해 다양한 서면의 레포트와 및 시각적 방법을 탐구할 것이다.
This course will develop one’s ability to critically read and understand architecture through formal, geometric, tectonic and spatial analytic processes. students will work through a variety of written and visual means to explore differences between, and uses of, quantitative and qualitative data collection, analysis, interpretation, and application.

한국전통공간론 Theory of Korean Traditional Space
한국전통공간에 관한 이론, 사상, 형식들의 연구.
한국의 전통공간은 그 시대가 지니고 있는 종교, 철학, 사상, 환경 등의 영향을 받으며 건축되어 왔다. 역사에 따라 건축적 양식은 뚜렷이 구별 된다.
전통건축을 이해하기 위해서는 그 시대가 품고 있는 역사적 맥락을 이해 해야 한다.이를 토대로 현대적 가치를 발견하고 미래공간을 예측한다.
Study of theories, ideologies, and forms on korean traditional space.
The Korean traditional space has been influenced by the religion, philosophy, ideology, and the environment. Space is a bowl of containing the Age and Life. Architectural style is clearly distinguished according to history. To understand traditional architecture, one must understand the historical context of the times. Based on this, they discover the modern values and predict the future space.

건축과 랜드스케이프디자인 Architecture & Landscape Design
건축과 랜드스케이프디자인의 기본적인 토픽을 소개한다. 디자인실험, 사이트 방문, 토론을 통해 맵핑, 배치, 스케일, 구성에 관한 문제들을 연구한다. 도시의 공공 공간들을 탐구 할 것이다. 학생들은 현대의 문화와 환경 친화적인 생각들을 대지의 형태에 재현 해 내어야 한다. 건설적인 전략과 식자재의 디자인 그리고 이들을 재현 해는 주안점을 두고 디자인 한다.
An introduction to fundamental topics in architecture and landscape design. Issues of mapping, placement, scale, and construction are explored through studio design exercises, site visits, and discussions.
A series of studio problems will explore urban public spaces. Students will endeavor to represent contemporary cultural and ecological ideas in land form. here will be an emphasis on constructive strategies, the use of plants in design and methods of representation. there will be an emphasis on constructive strategies, The use of plants in design and methods of representation.

공간과 가구 Space and Furniture
현대가구디자인, 이론, 재료, 패브리케이션 기법들의 연구.
이 과정 동안 학생들은 다양한 개념들의 가구의 접근과 사고, 재정의, 기능적인 것과 미적인 것을 토대로 매료와 제작방법을 학습하게 된다. 이 코스는 구축과 관련한 고급의 디자인과정과 방법을 탐구한다. 개념적인 것과 디자인 발전을 통해 생성된 디자인 프로젝트를 통해 평가한다.
Study of contemporary furniture design, theory, materials, and fabrication techniques.
During this course, students are exposed to a variety of conceptual approaches to furniture and encouraged to expand their thinking, redefining functional and aesthetic considerations through design, material and making investigations.
This course explores advanced design processes and methods of construction. The evolution of a project through a complete design process is required including conceptual and design development phases.

디자인 실무 Design Practice
이 수업은 기존 제품의 분석과 시장에서의 세분화, 그리고 이를 토대로한 시장에서 요구되는 디자인 설계한다. 이 작업을 완료하는 데 사용되는 방법론은 신속하게 진행되며, 학생들에게 전형적인 산업 디자인 프로세스에 대한 개요를 학습 하도록 한다. 자료조사와 분석, 타겟팅 과정을 통해 현실적인 경제적인 디자인을 경험하도록 한다.
뿐만 아니라 전문적 디자인서비스를 제공하기위한 조직 및 매니지먼트이론의 실습
This course, we will dissect an existing product, analyze a market segment, and redesign the product to fit the described market. Experience realistic economic design through data research, analysis, and targeted processes.
Not only that Examination of organizational and management theories and practices for delivering professional design services.

시각디자인 Visual Communication Design
정보사회에 있어서의 시각디자인의 역할과 기능, 그리고 시각디자인의 사적인 변천과정, 실천영역간의 이론정립, 작품제작을 통한 창의성과 새로운 테크놀로지 운용능력 배양을 목표로 한다.
Set a goal for management capacity building of new technology, creativity from artwork and the theory of practice areas and transition and role and function in the information society.

광고디자인 Advertisement Design
현대사회에서의 광고의 특성 파악 및 소비자 관점에서의 매체별 역할 가능성 연구.
Study of role from the perspective of consumers and characterization of advertising in modern society.

포장디자인 Package Design
문화적 측면에서의 신제품 개발과 환경 친화적 포장디자인 개발 방안 연구.
Study of Environmentally friendly packaging design development plan and New product development in the cultural aspects.

CGI특론 CGI Theory
컴퓨터를 이용하여 생성되어진 이미지를 기반으로 한 미디어등의 결과물 연구를 통한 새로운 대안의 연구.
Research into new alternative for CGI based media product.

특수디자인연구1 Special Issues in Design 1
포장디자인과 연계된 학제적 탐구를 통한 새로운 대안의 연구
Study of new alternative from interdisciplinary exploration associated with packaging design.

특수디자인연구2 Special Issues in Design 2
광고디자인과 연계된 학제적 탐구를 통한 새로운 대안의 연구
Study of new alternative from Interdisciplinary exploration Associated with visual communication design.

특수디자인연구3 Special Issues in Design 3
시각정보디자인과 연계된 학제적 탐구를 통한 새로운 대안의 연구
Study of new alternative from Interdisciplinary exploration Associated with visual communication design.

특수디자인연구4 Special Issues in Design4
CGI디자인과 연계된 학제적 탐구를 통한 새로운 대안의 연구
Study of new alternative from Interdisciplinary exploration Associated with CGI design.

시각디자인 특론 Visual Communication
시각디자인 관련 분야의 이슈나 토픽의, 연구·조사·분석을 통해 추출된 내용을 다양한 매체를 이용하여 발표하고 토론한다.
Presentation and discussion of the analysis of information extracted associated with visual communication issues and topics.

에디토리얼디자인 Editorial Design Theory
그래픽디자인 분야의 중심이 되는 출판물에 대한 종합적 이해를 바탕으로 이미지와 텍스트의 합목적적인 편집, 구성방식을 체득하도록 한다.
Study of resonable editing and format for images and text based on understanding of publication design as center of graphic design.

일러스트레이션 특론 Illustration Theory
시각언어로서의 일러스트레이션이 개성적이며 효과적으로 전달되기 위해 다양한 표현양식의 모색과 효과를 평가한다.
Evaluating effects and forms of expression research for effective communication and individuality as a visual language.

시각디자인 산학세미나 Academic-industrial Cooperation Seminar for Visual Communication Design
산업체 전문가를 초청한 세미나로 실무 능력과 현장 적응능력을 키우는데 중점을 둔다.
Seminar for developing practical skills and ability to adapt on-site with industry experts.

디자인매니지먼트 Design Management
디자인 프로세스 전반을 다룰 수 있는 능력을 키우고 경영전략의 한 요소로서 중요한 역할을 이해하는데 중점을 둔다.
Emphasizes an important role in understanding management as an element of business strategy and elevate the ability of managing over all design process.